däckval

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

däckval

Post by PeddaIndian »

hur breda däck får man på.....på orginal Amazon/Pv-plåtfälgar?? fälgar med ovala hål........de är väl 4\" tror jag! Går ett par 175:or på så att dem stannar kvar på fälgen? :?:
mvh.Peter
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om det är en standardbil (ej kombi, 123GT eller så) då har du 4,5\" fälgar. Rekommenderad däcksbredd är ju 165mm. 175mm borde kunna gå men med ett mer \"utvälvt\" däck. Risken är dock att däcket kan krängas av. Sedan beror det ju mycket på hur man kör med bilen. :)
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Det är ingen risk att du \"kränger\" av däcket.Så vettlöst har du inte resurser att köra oavsett vad du har under huven. Men...varför krångla till det? Du skall ha 5.9o/15 efter det gamla systemet, 165/70/15 efter dagens sätt att märka däck. Det viktiga är att du har rätt omkrets på däcket. Plus/minus 5% gäller förmodligen på äldre fordon. Dagens helbilsgodkännande medger eg ingen avvikelse alls från registreringsbeviset.

Du kan mycket väl lägga på 175 bredd men du får i så fall gå ned i profilhöjd till 65 för att få ung samma omkrets. \"65\" eller \"70\" eller motsvarande sifror betecknar däckets höjd i % av bredden (165-175-osv).
Ju bredare däck, ju lägre profil för att få samma omkrets. Får du plats med hjulen kan du lägga dit 205/50 profil men då får du nog intressanta vägegenskaper!
Skall du köra bilen på orginalfälgarna så välj 165/70 eller 165/65 om du vill tuffa till den lite Du får förmodligen den bästa komforten och väghållningen på det viset. Byt till bredare fälgar i annat fall.

En liten historia om egna erfarenheter (erfarenhet=summan av egna dumheter!). I instruktionsboken till min P1800 från 1971 står det att däckdimensionen skall vara 185/15. Det innebär 80-profil! Jag beställer naturligtvis den dimensionen, det är några år sedan. Däckhandlaren ifrågasatte valet av storlek men jag envisades, det står ju i boken så det måste vara rätt. Däcken kommer och monteras. Det gick bra,visst gjorde det det. OM man körde i huvudsak rakt framåt. Som bekant svänger ju vägen emellanåt, ibland rätt kraftigt och då uppstod ett intressant ljud samtidigt som skärmarna började fladdra (liten överdrift). Däcken tog i skärmkanterna! Nu går P18 sedan länge på 175/65/15 och uppför sig som den skall. Vet ni vad 185/65/15 passade till? Jo, Mercedes förlängda taxi t ex. Det blev lite väl häftigt för P1800. Det är inte alltid det blir rätt i instruktionsböckerna heller.
Sens Moral: Laborera inte för mycket, bilfabriken vet vad som går och inte. Man kan göra avvikelser men man skall inte bli alltför besviken om det inte lyckas. Däremot kan det kosta en slant.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Om det är en standardamazon 121 eller 122S så är det 4\" fälgar. Kombin och 123GT har 4,5\" fälgar.
AVG
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du har helt rätt Arne. Jag måste ha varit trött när jag skrev det där. ;)

4\" för standardvagnarna och 122S, 4,5\" för 123GT och Kombi, osså 5,5\" som en slags senare 3:e partstillbehör i 2 olika utföranden (även sålt av volvo).
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Post by Axel »

jag kör med 195/65-15 på 5\" fälgar (på en 164), och det är lite väl brett till dom fälgarna, men det går... har planer på att bredda en uppsättning 5,5\" till 7\", bredda på insidan, och sätta spacerplattor så att det inte tar i någon stans.
Axel Wall
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Arne wrote: Kombin och 123GT har 4,5" fälgar.
Var finns uppgiften om att GT har 4,5" fälgar?
Jag har inte hittat den i reservdelskatalogen instruktionsboken eller verkstadshandboken utan där står det 4".
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

Post by per-olof häll »

I volvos gröna verkstadshandbok specifikationer 120-serien,min är tryckt 12/69 på sidan 47 under hjul står det så här.

Personvagn med B18a eller B18d-motor 4x15.

Personvagn med B18b-motor och herrgårdsvagn 4 1/5x15.

Det råder väldigt delade meningar om vilken fälgbräd 123gt var utrustad med vid leverans, har 3st motortidningar från 67-68 där 123gt testas med olika uppgifter.

Motor nr:12-67 uppger 4 tum. (men dom rekomenderar 4 1/5 istället)

Teknik för alla nr:1-68 uppger 4 1/5 tum.

Teknikens värld nr:11-67 ingen uppgift om fälgbred.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

per-olof häll wrote:Personvagn med B18b-motor och herrgårdsvagn 4 1/5x15.
Jag antar att 4 1/5 (4,2) ska vara 4 1/2 (4,5).
Det måste innebära att även 68 års modell av 122 hade 4,5" fälg.
per-olof häll
Posts: 85
Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm

Post by per-olof häll »

Naturligtvis så ska det stå 4 1/2 jag tänkte fel.
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

Post by PeddaIndian »

jag har en pv544 -62 om det intresserar er......finns lite bilder på http://hem.passagen.se/peddaindian

det är 15\"s plåtfälgar med ovala kylhål......fick dem från en kille med en amazon......hur mäter man bredden på fälgar? Invändigt eller utvändigt?
mvh.Peter
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om man antar att det ska vara 4,5\" fälg vilken ska det då vara, az kombi eller p1800 eftersom reservdelskatalogen inte kunde ge ett svar?
Kombi och p1800 fälgarna är två olika fälgar, hmm olika var kanske att ta i de är ju ganska lika men artikelnummret är inte samma iallafall.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jag tror det där har diskuterats på P1800forumet, angående de tidigare fälgarna utan hål, och då sade någon att det var kraftigare (tjockare?) material i P1800fälgarna, kanske även gäller dessa med olika artikelnummer?
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

JE Jr wrote:kraftigare (tjockare?) material i P1800fälgarna
Var det inte tvärt om dvs 1800 fälgen är lättare (tunnare) och därmed "sportigare"?
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Jo, du har rätt!

Jag letade reda på diskussionen på P1800forumet:
http://p070.ezboard.com/fsvenskavolvop1 ... D=45.topic
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Post Reply