däckval
-
- Posts: 66
- Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
- Location: Skeppshult
- Contact:
däckval
hur breda däck får man på.....på orginal Amazon/Pv-plåtfälgar?? fälgar med ovala hål........de är väl 4\" tror jag! Går ett par 175:or på så att dem stannar kvar på fälgen?
mvh.Peter
mvh.Peter
-
- Posts: 156
- Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
- Location: Varberg
Det är ingen risk att du \"kränger\" av däcket.Så vettlöst har du inte resurser att köra oavsett vad du har under huven. Men...varför krångla till det? Du skall ha 5.9o/15 efter det gamla systemet, 165/70/15 efter dagens sätt att märka däck. Det viktiga är att du har rätt omkrets på däcket. Plus/minus 5% gäller förmodligen på äldre fordon. Dagens helbilsgodkännande medger eg ingen avvikelse alls från registreringsbeviset.
Du kan mycket väl lägga på 175 bredd men du får i så fall gå ned i profilhöjd till 65 för att få ung samma omkrets. \"65\" eller \"70\" eller motsvarande sifror betecknar däckets höjd i % av bredden (165-175-osv).
Ju bredare däck, ju lägre profil för att få samma omkrets. Får du plats med hjulen kan du lägga dit 205/50 profil men då får du nog intressanta vägegenskaper!
Skall du köra bilen på orginalfälgarna så välj 165/70 eller 165/65 om du vill tuffa till den lite Du får förmodligen den bästa komforten och väghållningen på det viset. Byt till bredare fälgar i annat fall.
En liten historia om egna erfarenheter (erfarenhet=summan av egna dumheter!). I instruktionsboken till min P1800 från 1971 står det att däckdimensionen skall vara 185/15. Det innebär 80-profil! Jag beställer naturligtvis den dimensionen, det är några år sedan. Däckhandlaren ifrågasatte valet av storlek men jag envisades, det står ju i boken så det måste vara rätt. Däcken kommer och monteras. Det gick bra,visst gjorde det det. OM man körde i huvudsak rakt framåt. Som bekant svänger ju vägen emellanåt, ibland rätt kraftigt och då uppstod ett intressant ljud samtidigt som skärmarna började fladdra (liten överdrift). Däcken tog i skärmkanterna! Nu går P18 sedan länge på 175/65/15 och uppför sig som den skall. Vet ni vad 185/65/15 passade till? Jo, Mercedes förlängda taxi t ex. Det blev lite väl häftigt för P1800. Det är inte alltid det blir rätt i instruktionsböckerna heller.
Sens Moral: Laborera inte för mycket, bilfabriken vet vad som går och inte. Man kan göra avvikelser men man skall inte bli alltför besviken om det inte lyckas. Däremot kan det kosta en slant.
Du kan mycket väl lägga på 175 bredd men du får i så fall gå ned i profilhöjd till 65 för att få ung samma omkrets. \"65\" eller \"70\" eller motsvarande sifror betecknar däckets höjd i % av bredden (165-175-osv).
Ju bredare däck, ju lägre profil för att få samma omkrets. Får du plats med hjulen kan du lägga dit 205/50 profil men då får du nog intressanta vägegenskaper!
Skall du köra bilen på orginalfälgarna så välj 165/70 eller 165/65 om du vill tuffa till den lite Du får förmodligen den bästa komforten och väghållningen på det viset. Byt till bredare fälgar i annat fall.
En liten historia om egna erfarenheter (erfarenhet=summan av egna dumheter!). I instruktionsboken till min P1800 från 1971 står det att däckdimensionen skall vara 185/15. Det innebär 80-profil! Jag beställer naturligtvis den dimensionen, det är några år sedan. Däckhandlaren ifrågasatte valet av storlek men jag envisades, det står ju i boken så det måste vara rätt. Däcken kommer och monteras. Det gick bra,visst gjorde det det. OM man körde i huvudsak rakt framåt. Som bekant svänger ju vägen emellanåt, ibland rätt kraftigt och då uppstod ett intressant ljud samtidigt som skärmarna började fladdra (liten överdrift). Däcken tog i skärmkanterna! Nu går P18 sedan länge på 175/65/15 och uppför sig som den skall. Vet ni vad 185/65/15 passade till? Jo, Mercedes förlängda taxi t ex. Det blev lite väl häftigt för P1800. Det är inte alltid det blir rätt i instruktionsböckerna heller.
Sens Moral: Laborera inte för mycket, bilfabriken vet vad som går och inte. Man kan göra avvikelser men man skall inte bli alltför besviken om det inte lyckas. Däremot kan det kosta en slant.
Re:
Var finns uppgiften om att GT har 4,5" fälgar?Arne wrote: Kombin och 123GT har 4,5" fälgar.
Jag har inte hittat den i reservdelskatalogen instruktionsboken eller verkstadshandboken utan där står det 4".
-
- Posts: 85
- Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm
I volvos gröna verkstadshandbok specifikationer 120-serien,min är tryckt 12/69 på sidan 47 under hjul står det så här.
Personvagn med B18a eller B18d-motor 4x15.
Personvagn med B18b-motor och herrgårdsvagn 4 1/5x15.
Det råder väldigt delade meningar om vilken fälgbräd 123gt var utrustad med vid leverans, har 3st motortidningar från 67-68 där 123gt testas med olika uppgifter.
Motor nr:12-67 uppger 4 tum. (men dom rekomenderar 4 1/5 istället)
Teknik för alla nr:1-68 uppger 4 1/5 tum.
Teknikens värld nr:11-67 ingen uppgift om fälgbred.
Personvagn med B18a eller B18d-motor 4x15.
Personvagn med B18b-motor och herrgårdsvagn 4 1/5x15.
Det råder väldigt delade meningar om vilken fälgbräd 123gt var utrustad med vid leverans, har 3st motortidningar från 67-68 där 123gt testas med olika uppgifter.
Motor nr:12-67 uppger 4 tum. (men dom rekomenderar 4 1/5 istället)
Teknik för alla nr:1-68 uppger 4 1/5 tum.
Teknikens värld nr:11-67 ingen uppgift om fälgbred.
Re:
Jag antar att 4 1/5 (4,2) ska vara 4 1/2 (4,5).per-olof häll wrote:Personvagn med B18b-motor och herrgårdsvagn 4 1/5x15.
Det måste innebära att även 68 års modell av 122 hade 4,5" fälg.
-
- Posts: 85
- Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm
-
- Posts: 66
- Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
- Location: Skeppshult
- Contact:
jag har en pv544 -62 om det intresserar er......finns lite bilder på http://hem.passagen.se/peddaindian
det är 15\"s plåtfälgar med ovala kylhål......fick dem från en kille med en amazon......hur mäter man bredden på fälgar? Invändigt eller utvändigt?
mvh.Peter
det är 15\"s plåtfälgar med ovala kylhål......fick dem från en kille med en amazon......hur mäter man bredden på fälgar? Invändigt eller utvändigt?
mvh.Peter
Re:
Var det inte tvärt om dvs 1800 fälgen är lättare (tunnare) och därmed "sportigare"?JE Jr wrote:kraftigare (tjockare?) material i P1800fälgarna
Jo, du har rätt!
Jag letade reda på diskussionen på P1800forumet:
http://p070.ezboard.com/fsvenskavolvop1 ... D=45.topic
Jag letade reda på diskussionen på P1800forumet:
http://p070.ezboard.com/fsvenskavolvop1 ... D=45.topic
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)