Kallgalv/zinkspray

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Kallgalv/zinkspray

Post by jillo »

Någon som har något att säga om kallgalv/zinkspray?jag använder det på plåtrena ytor,har fått för mig att det ska hålla rosten borta,men etsande grundfärg är bättre kanske?jag lägger ju grundfärg ovanpå kallgalvet senare.
BLT turbo
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

ZINK spray är jättebra,man sprayar på låter det torka och slipar med ett fint sandpapaer så sprayfärgerna kan fastan...
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Zink skyddar mot rost, om det är det ingen tvekan, däremot så får man se upp, det är inte säkert att alla lacker trivs med zinken, etsande grundfärg är inte så mycket ett rostskydd som ett bra underlag med bra fäste för lacken.
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Re:

Post by Goofy »

Micke_932 wrote:Zink skyddar mot rost, om det är det ingen tvekan, däremot så får man se upp, det är inte säkert att alla lacker trivs med zinken, etsande grundfärg är inte så mycket ett rostskydd som ett bra underlag med bra fäste för lacken.

Etsande grundfärg låter lite intressant, vet du lite mer om hur den fungerar? vad man ska lägga innan eller utanpå den etc? går det använda etsande grundfärg på plåtrena ytor och sedan lackera eller måste man ha en grundfärg utanpå, eller innan?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Post by Kenneth Boström »

Hejsan etsande grundfärg är en grundfärg som du lägger topplacken direkt på.
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

ok, jag slipar på lacken och lägger på etsande på plåtrena ytor, men då blir d ju som en liten liten kant som syns, den känns inte men syns, ska man inte lägga en typ av slipbar grund, lr fyller imellan den etsande och \"topplacken\", så man mellan slipar för att få en jämnare yta?? d vill jag minnas att jag hört på nått ställe?!?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Post Reply