Kompressormata B20

Moderatorer
Banracing
Posts: 25
Joined: Sat Mar 20, 2004 1:55 am

Kompressormata B20

Post by Banracing »

Syftet är att tillslut få dit en kompressor på min B20.Är helt nybörjare på just kompressormatning så jag har en hel del frågor,hoppas ni har överseende med att vissa frågor kanske låter dumma och rätta mig gärna om jag har fel.

Lysholm skruvkompressor ska jag tydligen ha,dom är stadigare änn autorotor pga det gjutna alu huset??

Finns det fler typer av kompressorer avsedda för bilar änn centrifugal kompressor och skruvkompressor??

Vad menas med G-ladder???Corrado G60 kompressorerna ska väll vara av den typen är dom något att ha??har bara läst dåligt om dom??

Vad är en roots kompressor??

Måste man ha en IC vid kompressormatning??

Hur bör en motor byggas om den ska kompressormatas,kompressionnen är väll en viktigt del??

Hur räknas laddtrycket för en kompressor,i PSI visst men hur motsvarar det bar??

Hur funkar det här med olika utväxlingar???

Jag har mailat det amerikanska företaget V-performance men inte fått svar ännu,vad säger ni om deras kompressor system??Det verkar vara utvecklat för originalmotorer eller måttligt trimmade motorer. http://www.V-performance.com
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Kompressormata B20

Post by Lars Bd »

Banracing wrote:Vad menas med G-ladder
PSI visst men hur motsvarar det bar??
Glader är en av snövits dvärgar.
Omräkning av det mesta från och till U.S./Imperial och SI-enheter gör man här http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjo ... conv_s.htm
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

en bar är 14,7 PSI..

snacka med Axel här på forumet.. han håller på med kompressor konv. på en b30
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
volvo 142
Posts: 24
Joined: Thu Feb 17, 2005 10:20 am
Location: sundsvall

Post by volvo 142 »

jag har ingen aning alls om detta men du måste berätta hur det går och visa lite bider när du håller på..
mvh mattias
volvo 142 70:a b20E
ej min men ganska liga fast min är svart
kommer bild på min innom kort
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

volvo 142@ deili farge du har på bilen,so å se min egen......med 240 bakaxel å m45 låda.... 8) 8) :!:
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Re: Kompressormata B20

Post by Petter E »

Ja du måste ha intercoler. Är inte Lysholms kompresorer för stora för B20?
Amazon -64 4d

Ershags Sadelmakeri
Custominredningar i norrland
070-2181121
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Post by Prototypen »

Ja du måste ha intercoler.
Varför anser du att man MÅSTE ha en intercooler??

Systemet med intercooler eller laddluftkylare (som är det svenska ordet) fick fart i början på 80-talet. Anledningen till att man använder en intercooler är för att kyla ned temperaturhöjningen som sker genom att luften komprimeras. Med kallare luft ökar syretätheten och genom detta kan men med samma syremängd ha ett lägre laddtryck.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Kompressormata B20

Post by J.LUNDIN »

Det verkar inte vara någon som riktigt vill ta i denna tråd........

Påståendet om lysholm kontra Autorotors kompressorer stämmer inte, i sammanhanget kan nämnas att det numer är en och samma firma (Autorotor) som äger och tillverkar dessa kompressorer.....

När det gäller kompressorer så har det under årens lopp funnits massor med olika typer, det är bara att ta en titt hos patentverket så får du se.
Förutom centrifugal och skruvkompressorer så har det förekommit kolvpumpar. I dagens läge så har det utkristalliserat sig två typer av kompressorer, bäggen med hög adiabatisk effektivitet, det är skruv och turbokompressorer.

G-Lader är en kompressortyp som patenterades 1905 av en fransos (!) och som lanserades på VAG´s bilar, utan bild så är det svårt att beskriva dess funktion. Aggregaten finns att tillgå i tre storlekar G40,G50,G60, tillåtet maxvarv på aggregaten ligger runt 13000 rpm. Dom jag talat med som försökt tävla med dessa aggregat anger problem med tätningen på kompressorn samt hållbarheten vid högt varvtal. Dom verkar ha en tendens att fara isär då dom varvas mycket.

Rootskompressorn är en av ursprungsmodellerna för kompressorer av positiv displacemet typ. Med det menas att själva kompressionen inte sker i kompressorn utan \"efter\". Man låter helt enkelt kompressorn pumpa in mer luft till motorn än vad den kan svälja varvid ett laddtryck uppnås. Den adiabatiska verkningsgraden blir också därefter dvs. ganska låg. De första modellerna hade raka \"kugg\" vilket gav upphov till tryckstötar som fick hela motorn att hoppa runt. Man gick då över till att förse rotorn med en skruvform, varvid tryckstötarna försvann..

Nej man behöver inte ha laddluftkylare vid kompressormatning men effekthöjningen blir lägre utan mellankylning. Det laddluftkylaren mycket riktigt gör är att komprimera luften ytterligare genom nedkylning. I praktiken innebär detta att man kan trycka in mer luft per tidsenhet än utan kylning. Med ett och samma motorkoncept innebär detta att effekt kurvan flyttas nedåt i varvtalsregistret dvs. man kan ta ut samma effekt vid ett lägre vartal eller ha lägre laddtryck vid samma vartal som tidigare. Detta förutsätter dock att kompressorn hat tillräckligt stor marginal till chokelinjen och att man inte tappar allt för mycket adiabatisk verkningsgrad då man parallell förflyttar sig inom kompressormappen.
Största vinsten med laddluftkylare lär nog vara ihop med en turbo eftersom den inte är mekaniskt ihop kopplad med motorn och därmed lätt kan anpassa sig efter uppstått luftbehov.

En motor som skall kompressormatas bör man sänka grundkompen på. Här finns det flera vägar att gå exempelvis byta ut kolvarna mot sådana med lägre höjd över kolvbulten. Även förbränningsrummet bör bearbetas eftersom det inte är speciell bra att ha för stort avstånd mellan kolv och klämspalt. En kolv som \"vänder\" flera millimeter ner i cylindern ger knappast utrymme för någon effektivare förbränning

14,7 Psi motsvarar 1 Bar

Det här med angivna utväxlingar har att göra med motorns vartal, man anger således hur kompressorn är drevad mot motorn. Här talar man om över eller underdrivning vilket innebär att kompressorn antingen roterar snabbare eller långsammare än vad motorn gör. Varför sysslar man då med detta ? jo varje kompressor har sin egen flödeskurva och område. Det gäller då att anpassa kompressorns luftleverans till det luftbehov motorn har och då är det enklast att använda någon form av utväxling mellan motor och kompressor. Dagens skruvkompressorer klarar av att varvat uppåt 12-14000 rpm, det gjorde man inte ostraffat med dom äldre typerna.
Så för att välja lämplig utväxling bör man ha tillgång till en kompressormapp över respektive kompressor. Det brukar dock sällan vara några problem att få sådana i samband med köp.

När får vi se den första turbindrivna skruvkompressorn....? :D
Sunken
Posts: 10
Joined: Wed Apr 27, 2005 5:17 pm

Re: Kompressormata B20

Post by Sunken »

kolla in bilen min det är en b20 men en 4:71 skruv komressor

Image

Mvh// Sunken

edit: Jag tog mig friheten att minska ner bilden. Klicka för förstoring. /D59471
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Nice...
Ingen liten kompressor! Ser ut att vara i uppbygnadsstadiet eller har du provkört den än? hur går den isofall.

Förminska den och lägg upp den i tråden B20 motorporr :P
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Sunken
Posts: 10
Joined: Wed Apr 27, 2005 5:17 pm

Re:

Post by Sunken »

Hasse63 wrote:Nice...
Ingen liten kompressor! Ser ut att vara i uppbygnadsstadiet eller har du provkört den än? hur går den isofall.

Förminska den och lägg upp den i tråden B20 motorporr :P
ne du den är rätt stor. joo jag håller på bygga upp den men jag hoppas på atrt få igång den någon gg under sommaren det är pengarna som styr allt :S
jo jag ska ta och minska den lite och lägga upp den där.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ok. det måste ju bli ett grym ljud från den, både där bak och fram :twisted:
Måste då säga att du har då inte slarvat med finichen så här långt..
Snyggt jobbat :wink:

Väntar med spänning på hur det går och på fler bilder på motorn.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Sunken
Posts: 10
Joined: Wed Apr 27, 2005 5:17 pm

Re:

Post by Sunken »

Hasse63 wrote:Ok. det måste ju bli ett grym ljud från den, både där bak och fram :twisted:
Måste då säga att du har då inte slarvat med finichen så här långt..
Snyggt jobbat :wink:

Väntar med spänning på hur det går och på fler bilder på motorn.
haha jag hr lite fler bilder på = http://raa.homeip.net/uploads/sunken/bilder/volvon/

kolla där
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Ju större desto bättre ?

Post by J.LUNDIN »

Sist jag såg en dylik installation var på mantorp någon gång på 80-talet. Motorn (en B20) satt i en dragster. Så fort ägaren försökte varva upp motorn och kompressorn gav laddtryck så vissnade motorn. Förmodligen så tog kompressorn mer kraft från motorn än vad den just då producerade. Jag hoppas att du har bättre lycka med ditt bygge än vad han hade..... :D
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re: Ju större desto bättre ?

Post by Axel »

J.LUNDIN wrote:Sist jag såg en dylik installation var på mantorp någon gång på 80-talet. Motorn (en B20) satt i en dragster. Så fort ägaren försökte varva upp motorn och kompressorn gav laddtryck så vissnade motorn. Förmodligen så tog kompressorn mer kraft från motorn än vad den just då producerade. Jag hoppas att du har bättre lycka med ditt bygge än vad han hade..... :D
Hm, var det inte så att denna motor är nära besläktad med den? jag läste något om det där på Sävarforumet... men är inte säker, får kolla upp det senare..


BTW. det är en Rootskompressor, inte en skruv :wink:
Axel Wall
Post Reply