Problem med Förgasare. MÅNGA TIPS TACK
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact:
Problem med Förgasare. MÅNGA TIPS TACK
Hejsan.
Jag har ett problem med min förgasare. Behöver så många tips som möjligt för det står helt still. \"Jag har laddat skrivaren\"
Har fått en mycket bra tomgång på min motor, men när jag trampar på gasen så har den en tendens att dö. Gasar jag snabbt ett par gånger på tomgång, så jag får upp varvet, så går det bra att köra sen. Jag måste dock ge lite gas åt gången.
Misstänker att det inte kommer in rätt mängd bränsle i förgasaren, för bränslefiltret jag satt innan förgasaren, fylls väldigt snabbt med soppa.
Jag har en polare som sa att kolvfjädern va kass, så jag öppnade upp den och tittade på detaljerna och den ser ut som ny inuti.
Jag har som sgat fstnat i ett döläge.
Kan det vara att inloppsventilen är igensatt ??
Kan det vara att bränslegångarna är igensatta ??
Jag vet ju inte hur flitig man kan vara med tryckluft vid såna känsliga detaljer.
Inne i bränslebehållaren sitter en mojäng med ett spröt som går in i förgasarrummet med ett hål i. Vad gör denna, kan felet sitta där ??
Mycket att grunna för, men jag vet att fler tips kan lösa mitt problen.
LÄNGE LEVE ALLA AMAZONÄLSKARE
Jag har ett problem med min förgasare. Behöver så många tips som möjligt för det står helt still. \"Jag har laddat skrivaren\"
Har fått en mycket bra tomgång på min motor, men när jag trampar på gasen så har den en tendens att dö. Gasar jag snabbt ett par gånger på tomgång, så jag får upp varvet, så går det bra att köra sen. Jag måste dock ge lite gas åt gången.
Misstänker att det inte kommer in rätt mängd bränsle i förgasaren, för bränslefiltret jag satt innan förgasaren, fylls väldigt snabbt med soppa.
Jag har en polare som sa att kolvfjädern va kass, så jag öppnade upp den och tittade på detaljerna och den ser ut som ny inuti.
Jag har som sgat fstnat i ett döläge.
Kan det vara att inloppsventilen är igensatt ??
Kan det vara att bränslegångarna är igensatta ??
Jag vet ju inte hur flitig man kan vara med tryckluft vid såna känsliga detaljer.
Inne i bränslebehållaren sitter en mojäng med ett spröt som går in i förgasarrummet med ett hål i. Vad gör denna, kan felet sitta där ??
Mycket att grunna för, men jag vet att fler tips kan lösa mitt problen.
LÄNGE LEVE ALLA AMAZONÄLSKARE
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
-
- Posts: 8
- Joined: Thu Jun 17, 2004 8:31 pm
problem med förgasare
Hade precis samma problem förra året med min amazon, lösningen var ganska enkelt - Jag tog helt enkelt bort bränslefiltret (som var av fabrikat M produkts, eller nåt liknande). Det visade sig att förgasaren inte fick tillräkligt soppa. Kan vara värt och försöka.
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact:
MÖÖÖG
Hejsan.
Det har jag nu provat och inget resultat. Däremot så går han jämnare nu när jag har rengjort kanaler och så i Förgasaren.
Nu har jag däremot böjat få BAKTÄNDNING när jag gasar kraftigt. Har kollat allt med tändningen.
BLIR SNART KNÄCKT PÅ DET.
HJÄLP !!!!
MVH Jörgen
Det har jag nu provat och inget resultat. Däremot så går han jämnare nu när jag har rengjort kanaler och så i Förgasaren.
Nu har jag däremot böjat få BAKTÄNDNING när jag gasar kraftigt. Har kollat allt med tändningen.
BLIR SNART KNÄCKT PÅ DET.
HJÄLP !!!!
MVH Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact:
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact:
Tjenare.
Jo...det va som så att jag fått för mig att rotorn i fördelaren gick medsols. Det hasse sa var att den gick ju motsols, så mina tändningskablar satt fel.
Har du problem med förgasaren så kan det vara att kanalerna i bränslehuset är igensatta. Kolla in i förgasaren och se om den sprutar in bensin när du rör gasreglagen. detta kan du göra utan att motorn är igång. Ger den en bra stråle så fungerar den förmodligen bra och behöver inte rengöras.
Annars så kan det vara fel på tändningen. Då gör du så här:
Kolla så att du kan snurra motorn runt för hand och se om det går lätt. Här är det viktigt att du tar loss vakuumslangen från fördelaren och lossar pluskabeln från batteriet. (Du kan annars få tändning och då riskerar du att skada dig.
Kolla så att motorn står i 0-läge. Titta ner på vevhjulet och snurra motorn för hand MEDSOLS (Om du står framför bilen) tills du ser skalan på vevhjulet. Ställ skalan på 0 och öppna fördelarlocket. Då ska rotorn vara riktad mot ett litet jack som sitter i fördelarväggen.(Den ska vara riktad mot 1:ans cylinder). STår den inte mot \"jacket\" så är rotorn förmodligen 180 grader fel och står riktad mot Huvudbromscylindern. Då får du lyfta fördelaren och snurra fördelararmen ett halv varv och sedan sätta dit den igen i blocket.
Sedan kollar du om du har tändning i alla kablarna genom att lossa tändstiften i cylindrarna en efter en. Sätt på tändkabeln på stiftet och lägg dem mot motorblocket och slå på tändningen. Kommer det en gnista så är allt som det ska. Gör det inte det så är förmodligen tändspolen kass eller så är det felkopplat i tändsystemet.
Har du bra tändning så bör du också ställa ventilspelet på alla ventilerna innan du försöker få tändning. Det ska vara 0.40 mm och du mäter med bladmått. Vet du inte vilka ventiler som är vilka så kolla bara jäms med ventilen om den mynnar till insuget eller avgasgrenröret.
Kolla detta först annars så får vi gå vidare.
Lycka till
Mvh Jörgen
Jo...det va som så att jag fått för mig att rotorn i fördelaren gick medsols. Det hasse sa var att den gick ju motsols, så mina tändningskablar satt fel.
Har du problem med förgasaren så kan det vara att kanalerna i bränslehuset är igensatta. Kolla in i förgasaren och se om den sprutar in bensin när du rör gasreglagen. detta kan du göra utan att motorn är igång. Ger den en bra stråle så fungerar den förmodligen bra och behöver inte rengöras.
Annars så kan det vara fel på tändningen. Då gör du så här:
Kolla så att du kan snurra motorn runt för hand och se om det går lätt. Här är det viktigt att du tar loss vakuumslangen från fördelaren och lossar pluskabeln från batteriet. (Du kan annars få tändning och då riskerar du att skada dig.
Kolla så att motorn står i 0-läge. Titta ner på vevhjulet och snurra motorn för hand MEDSOLS (Om du står framför bilen) tills du ser skalan på vevhjulet. Ställ skalan på 0 och öppna fördelarlocket. Då ska rotorn vara riktad mot ett litet jack som sitter i fördelarväggen.(Den ska vara riktad mot 1:ans cylinder). STår den inte mot \"jacket\" så är rotorn förmodligen 180 grader fel och står riktad mot Huvudbromscylindern. Då får du lyfta fördelaren och snurra fördelararmen ett halv varv och sedan sätta dit den igen i blocket.
Sedan kollar du om du har tändning i alla kablarna genom att lossa tändstiften i cylindrarna en efter en. Sätt på tändkabeln på stiftet och lägg dem mot motorblocket och slå på tändningen. Kommer det en gnista så är allt som det ska. Gör det inte det så är förmodligen tändspolen kass eller så är det felkopplat i tändsystemet.
Har du bra tändning så bör du också ställa ventilspelet på alla ventilerna innan du försöker få tändning. Det ska vara 0.40 mm och du mäter med bladmått. Vet du inte vilka ventiler som är vilka så kolla bara jäms med ventilen om den mynnar till insuget eller avgasgrenröret.
Kolla detta först annars så får vi gå vidare.
Lycka till
Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
-
- Posts: 215
- Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am
Re:
horgalaten wrote:Tjenare.
Jo...det va som så att jag fått för mig att rotorn i fördelaren gick medsols. Det hasse sa var att den gick ju motsols, så mina tändningskablar satt fel.
Har du problem med förgasaren så kan det vara att kanalerna i bränslehuset är igensatta. Kolla in i förgasaren och se om den sprutar in bensin när du rör gasreglagen. detta kan du göra utan att motorn är igång. Ger den en bra stråle så fungerar den förmodligen bra och behöver inte rengöras.
Om du har en förgasare med acc.pump. Peå en SU förgasare händer det inget.
Annars så kan det vara fel på tändningen. Då gör du så här:
Kolla så att du kan snurra motorn runt för hand och se om det går lätt. Här är det viktigt att du tar loss vakuumslangen från fördelaren och lossar pluskabeln från batteriet. (Du kan annars få tändning och då riskerar du att skada dig.
Lossa vakuumslangen från fördelaren och lossar pluskabeln från batteriet?? Varför då det räcker med att tändningen är avslagen (för säkerhets skull kan du ta ur nyckeln).
Kolla så att motorn står i 0-läge. Titta ner på vevhjulet och snurra motorn för hand MEDSOLS (Om du står framför bilen) tills du ser skalan på vevhjulet. Ställ skalan på 0 och öppna fördelarlocket. Då ska rotorn vara riktad mot ett litet jack som sitter i fördelarväggen.(Den ska vara riktad mot 1:ans cylinder). STår den inte mot "jacket" så är rotorn förmodligen 180 grader fel och står riktad mot Huvudbromscylindern. Då får du lyfta fördelaren och snurra fördelararmen ett halv varv och sedan sätta dit den igen i blocket.
Om du nollställt motorn så står noll på remskivan mitt för märket i kamdrevskåpan, då behöver du inte snurra något???
Notera att drivningen från fördelaraxeln är EXCENTRISK så du kan inte vrida fördelaren ett halvt varv. Ev. så sitter i så fall denna axel fel, se bifogad bild.
Sedan kollar du om du har tändning i alla kablarna genom att lossa tändstiften i cylindrarna en efter en. Sätt på tändkabeln på stiftet och lägg dem mot motorblocket och slå på tändningen. Kommer det en gnista så är allt som det ska. Gör det inte det så är förmodligen tändspolen kass eller så är det felkopplat i tändsystemet.
Har du bra tändning så bör du också ställa ventilspelet på alla ventilerna innan du försöker få tändning. Det ska vara 0.40 mm och du mäter med bladmått. Vet du inte vilka ventiler som är vilka så kolla bara jäms med ventilen om den mynnar till insuget eller avgasgrenröret.
Kolla detta först annars så får vi gå vidare.
Lycka till
Mvh Jörgen
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact:
Nu har jag kollat ovanstående tips, allt var som det skulle.
När jag började undersöka förgasaren lite närmare så upptäckte jag att det var väldans mycket glapp i länkaget till acc pumpen. Efter att ha fått bort nästan allt glapp där så är nästan all tvekan vid gaspådrag från tomgångsvarv borta, en klar förbättring
Men samtidigt så kände jag på spjällaxeln, den är fantastiskt glapp. Så en renovering måste göras alt köpa en ny zenith.
Tack för alla tips jag fått här.
När jag började undersöka förgasaren lite närmare så upptäckte jag att det var väldans mycket glapp i länkaget till acc pumpen. Efter att ha fått bort nästan allt glapp där så är nästan all tvekan vid gaspådrag från tomgångsvarv borta, en klar förbättring
Men samtidigt så kände jag på spjällaxeln, den är fantastiskt glapp. Så en renovering måste göras alt köpa en ny zenith.
Tack för alla tips jag fått här.
Volvo Amazon 66
Impala 58
Impala 58
Re:
Jag gjorde den lilla taben när jag satte ihop min motor, men istället så bytte jag bara plats på tändkablarna, bilen funkar och går bra, kommer den att gå ännu bättre ifall jag gör om rätt?horgalaten wrote: STår den inte mot "jacket" så är rotorn förmodligen 180 grader fel och står riktad mot Huvudbromscylindern. Då får du lyfta fördelaren och snurra fördelararmen ett halv varv och sedan sätta dit den igen i blocket.
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact: