Problem med Förgasare. MÅNGA TIPS TACK

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Problem med Förgasare. MÅNGA TIPS TACK

Post by horgalaten »

Hejsan.

Jag har ett problem med min förgasare. Behöver så många tips som möjligt för det står helt still. \"Jag har laddat skrivaren\"

Har fått en mycket bra tomgång på min motor, men när jag trampar på gasen så har den en tendens att dö. Gasar jag snabbt ett par gånger på tomgång, så jag får upp varvet, så går det bra att köra sen. Jag måste dock ge lite gas åt gången.

Misstänker att det inte kommer in rätt mängd bränsle i förgasaren, för bränslefiltret jag satt innan förgasaren, fylls väldigt snabbt med soppa.

Jag har en polare som sa att kolvfjädern va kass, så jag öppnade upp den och tittade på detaljerna och den ser ut som ny inuti.

Jag har som sgat fstnat i ett döläge.

Kan det vara att inloppsventilen är igensatt ??
Kan det vara att bränslegångarna är igensatta ??

Jag vet ju inte hur flitig man kan vara med tryckluft vid såna känsliga detaljer.

Inne i bränslebehållaren sitter en mojäng med ett spröt som går in i förgasarrummet med ett hål i. Vad gör denna, kan felet sitta där ??

Mycket att grunna för, men jag vet att fler tips kan lösa mitt problen.

LÄNGE LEVE ALLA AMAZONÄLSKARE :D :D
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
motsonfreak
Posts: 8
Joined: Thu Jun 17, 2004 8:31 pm

problem med förgasare

Post by motsonfreak »

Hade precis samma problem förra året med min amazon, lösningen var ganska enkelt - Jag tog helt enkelt bort bränslefiltret (som var av fabrikat M produkts, eller nåt liknande). Det visade sig att förgasaren inte fick tillräkligt soppa. Kan vara värt och försöka.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

MÖÖÖG

Post by horgalaten »

Hejsan.

Det har jag nu provat och inget resultat. Däremot så går han jämnare nu när jag har rengjort kanaler och så i Förgasaren.

Nu har jag däremot böjat få BAKTÄNDNING när jag gasar kraftigt. Har kollat allt med tändningen.

BLIR SNART KNÄCKT PÅ DET. :x

HJÄLP !!!!

MVH Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

PROBLEMET LÖST.

Tack Hasse63

Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
tompi
Posts: 5
Joined: Mon Apr 25, 2005 10:45 am
Location: Kiruna

Re:

Post by tompi »

horgalaten wrote:PROBLEMET LÖST.

Tack Hasse63

Jörgen
Jag har samma problem på min 66:a med Zenithförgasare skriv gärna vad du gjorde 8)
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Tjenare.

Jo...det va som så att jag fått för mig att rotorn i fördelaren gick medsols. Det hasse sa var att den gick ju motsols, så mina tändningskablar satt fel.

Har du problem med förgasaren så kan det vara att kanalerna i bränslehuset är igensatta. Kolla in i förgasaren och se om den sprutar in bensin när du rör gasreglagen. detta kan du göra utan att motorn är igång. Ger den en bra stråle så fungerar den förmodligen bra och behöver inte rengöras.

Annars så kan det vara fel på tändningen. Då gör du så här:

Kolla så att du kan snurra motorn runt för hand och se om det går lätt. Här är det viktigt att du tar loss vakuumslangen från fördelaren och lossar pluskabeln från batteriet. (Du kan annars få tändning och då riskerar du att skada dig.

Kolla så att motorn står i 0-läge. Titta ner på vevhjulet och snurra motorn för hand MEDSOLS (Om du står framför bilen) tills du ser skalan på vevhjulet. Ställ skalan på 0 och öppna fördelarlocket. Då ska rotorn vara riktad mot ett litet jack som sitter i fördelarväggen.(Den ska vara riktad mot 1:ans cylinder). STår den inte mot \"jacket\" så är rotorn förmodligen 180 grader fel och står riktad mot Huvudbromscylindern. Då får du lyfta fördelaren och snurra fördelararmen ett halv varv och sedan sätta dit den igen i blocket.

Sedan kollar du om du har tändning i alla kablarna genom att lossa tändstiften i cylindrarna en efter en. Sätt på tändkabeln på stiftet och lägg dem mot motorblocket och slå på tändningen. Kommer det en gnista så är allt som det ska. Gör det inte det så är förmodligen tändspolen kass eller så är det felkopplat i tändsystemet.

Har du bra tändning så bör du också ställa ventilspelet på alla ventilerna innan du försöker få tändning. Det ska vara 0.40 mm och du mäter med bladmått. Vet du inte vilka ventiler som är vilka så kolla bara jäms med ventilen om den mynnar till insuget eller avgasgrenröret.

Kolla detta först annars så får vi gå vidare.

Lycka till

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Prototypen
Posts: 215
Joined: Sun Oct 24, 2004 12:45 am

Re:

Post by Prototypen »

horgalaten wrote:Tjenare.

Jo...det va som så att jag fått för mig att rotorn i fördelaren gick medsols. Det hasse sa var att den gick ju motsols, så mina tändningskablar satt fel.

Har du problem med förgasaren så kan det vara att kanalerna i bränslehuset är igensatta. Kolla in i förgasaren och se om den sprutar in bensin när du rör gasreglagen. detta kan du göra utan att motorn är igång. Ger den en bra stråle så fungerar den förmodligen bra och behöver inte rengöras.
Om du har en förgasare med acc.pump. Peå en SU förgasare händer det inget.


Annars så kan det vara fel på tändningen. Då gör du så här:

Kolla så att du kan snurra motorn runt för hand och se om det går lätt. Här är det viktigt att du tar loss vakuumslangen från fördelaren och lossar pluskabeln från batteriet. (Du kan annars få tändning och då riskerar du att skada dig.
Lossa vakuumslangen från fördelaren och lossar pluskabeln från batteriet?? Varför då det räcker med att tändningen är avslagen (för säkerhets skull kan du ta ur nyckeln).

Kolla så att motorn står i 0-läge. Titta ner på vevhjulet och snurra motorn för hand MEDSOLS (Om du står framför bilen) tills du ser skalan på vevhjulet. Ställ skalan på 0 och öppna fördelarlocket. Då ska rotorn vara riktad mot ett litet jack som sitter i fördelarväggen.(Den ska vara riktad mot 1:ans cylinder). STår den inte mot "jacket" så är rotorn förmodligen 180 grader fel och står riktad mot Huvudbromscylindern. Då får du lyfta fördelaren och snurra fördelararmen ett halv varv och sedan sätta dit den igen i blocket.
Om du nollställt motorn så står noll på remskivan mitt för märket i kamdrevskåpan, då behöver du inte snurra något???
Notera att drivningen från fördelaraxeln är EXCENTRISK så du kan inte vrida fördelaren ett halvt varv. Ev. så sitter i så fall denna axel fel, se bifogad bild.


Sedan kollar du om du har tändning i alla kablarna genom att lossa tändstiften i cylindrarna en efter en. Sätt på tändkabeln på stiftet och lägg dem mot motorblocket och slå på tändningen. Kommer det en gnista så är allt som det ska. Gör det inte det så är förmodligen tändspolen kass eller så är det felkopplat i tändsystemet.

Har du bra tändning så bör du också ställa ventilspelet på alla ventilerna innan du försöker få tändning. Det ska vara 0.40 mm och du mäter med bladmått. Vet du inte vilka ventiler som är vilka så kolla bara jäms med ventilen om den mynnar till insuget eller avgasgrenröret.

Kolla detta först annars så får vi gå vidare.

Lycka till

Mvh Jörgen


Image
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Ja, allt är en tolkningsfråga. :wink:

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
tompi
Posts: 5
Joined: Mon Apr 25, 2005 10:45 am
Location: Kiruna

Post by tompi »

Jag ska kolla det först.
Volvo Amazon 66
Impala 58
tompi
Posts: 5
Joined: Mon Apr 25, 2005 10:45 am
Location: Kiruna

Post by tompi »

Nu har jag kollat ovanstående tips, allt var som det skulle.

När jag började undersöka förgasaren lite närmare så upptäckte jag att det var väldans mycket glapp i länkaget till acc pumpen. Efter att ha fått bort nästan allt glapp där så är nästan all tvekan vid gaspådrag från tomgångsvarv borta, en klar förbättring :)

Men samtidigt så kände jag på spjällaxeln, den är fantastiskt glapp. Så en renovering måste göras alt köpa en ny zenith.

Tack för alla tips jag fått här.
Volvo Amazon 66
Impala 58
Sharkie
Posts: 29
Joined: Thu Jan 27, 2005 6:04 pm

Re:

Post by Sharkie »

horgalaten wrote: STår den inte mot "jacket" så är rotorn förmodligen 180 grader fel och står riktad mot Huvudbromscylindern. Då får du lyfta fördelaren och snurra fördelararmen ett halv varv och sedan sätta dit den igen i blocket.
Jag gjorde den lilla taben när jag satte ihop min motor, men istället så bytte jag bara plats på tändkablarna, bilen funkar och går bra, kommer den att gå ännu bättre ifall jag gör om rätt?
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Jo.

Man kan alltid göra det också. Felet är att nästa som kanske köper bilen fattar inte vad som är fel. Det är ju alltid ett döläga att starta ifrån ifall dett inte är som det ska.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Post Reply