Köra på blyfritt
Köra på blyfritt
Hej
Är det SVIS som konverterar toppar så man kan köra på blyfri bensin??
Hur mycket kostar det om man har en topp liggandes??Konverterar dom alla toppar,min är en E-topp??
MVH Micke
Är det SVIS som konverterar toppar så man kan köra på blyfri bensin??
Hur mycket kostar det om man har en topp liggandes??Konverterar dom alla toppar,min är en E-topp??
MVH Micke
-
- Posts: 85
- Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm
svis har blyfria bytestoppar till B18/B20 alla modeller ingår även renoverad vipparmsbrygga kostar 3500 kr.
om jag är rätt informerad så är det KG-trimning som renoverar topparna åt svis, förut så var det volvo i flen.
KG-trimning sälger också blyfria toppar utan vipparmsbrygga kostar 2995 kr, vipparmsbrygga kostar 950 kr.
ett tips, svis har nya B20e/f toppar med blyfria säten utan ventiler och fjädrar kostar 2200 kr, F-topp är bra att utgå ifrån ifall du har tänkt att överborra motorn 92-93 mm.
om jag är rätt informerad så är det KG-trimning som renoverar topparna åt svis, förut så var det volvo i flen.
KG-trimning sälger också blyfria toppar utan vipparmsbrygga kostar 2995 kr, vipparmsbrygga kostar 950 kr.
ett tips, svis har nya B20e/f toppar med blyfria säten utan ventiler och fjädrar kostar 2200 kr, F-topp är bra att utgå ifrån ifall du har tänkt att överborra motorn 92-93 mm.
Hej
Tack för tipset,det lät riktigt intressant att dom har \"tomma\" E-toppar.Motorn är borrad till 2,1L dvs 92mm.Kostar dom 2200 om jag har en inbytestopp??
Man har ju hört talas om A och E topp,men aldrig F-topp???Är det insprutar topp också??Är det så att en E-topp är för elektrisk insprutning och F-topp är för den mekaniska insprutningen??
MVH Micke
Tack för tipset,det lät riktigt intressant att dom har \"tomma\" E-toppar.Motorn är borrad till 2,1L dvs 92mm.Kostar dom 2200 om jag har en inbytestopp??
Man har ju hört talas om A och E topp,men aldrig F-topp???Är det insprutar topp också??Är det så att en E-topp är för elektrisk insprutning och F-topp är för den mekaniska insprutningen??
MVH Micke
-
- Posts: 85
- Joined: Tue Oct 26, 2004 5:58 pm
Skillnaden mellan E och F toppar är höjden på toppen,(kompretionsförhållandet)
E-topp höjd 84,9 mm komp 10,2-10,5 beroende på vilken tjocklek toppackningen har 0,8-1,2 mm.
F-topp höjd 87 mm komp 8,7 samma som i A-motorn, F-toppar var avsedda för exportmotorer.
jag köpte själv en F-topp för 1,5 år sen och behövde inte lämna nån i inbyte.
E-topp höjd 84,9 mm komp 10,2-10,5 beroende på vilken tjocklek toppackningen har 0,8-1,2 mm.
F-topp höjd 87 mm komp 8,7 samma som i A-motorn, F-toppar var avsedda för exportmotorer.
jag köpte själv en F-topp för 1,5 år sen och behövde inte lämna nån i inbyte.
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
Re:
okej. Vad har du kört på för oktan?bjørn bakke wrote: hmm!! vil bare nevne det,har kjørt på blyfritt siden i 1989. IKKE EN BRENT VENTIL PGA BLYFRI BENSIN.... IKKE EN J**** VENTIL BRENT... har kjørt med å uten turbo...med 13,5-1 i komp på sugmotor....funket som bare F*** har jeg vært heldi
Amazon Cab 1965 B20,
< Bild Live (Kan vara offline i bland >
< Bild Live (Kan vara offline i bland >
Undring om vipparmarna
Jag var ner till SVIS i förra veckan och köpte ett topplock som är iordning gjord för att kunna köras på 95 oktanig bensin.
Topplocket var olackad och väldigt \"rå\" i godset.
Så ikväll har jag gradat av alla vassa kanter i det nya topplocket och tvättat två gånger med lacknafta och sen blåst ren med tryckluft och torkat rent det sista med rena trasor.
Sen har jag penselmålat det med etsprimer.
I morgon ska det strykas på röd färg.
Men sen kollade jag på vipparmarnas anliggningsyta mot ventilerna.
De är välding grovt slipade.
Ska inte de vara blankpolerade och fina?
Topplocket var olackad och väldigt \"rå\" i godset.
Så ikväll har jag gradat av alla vassa kanter i det nya topplocket och tvättat två gånger med lacknafta och sen blåst ren med tryckluft och torkat rent det sista med rena trasor.
Sen har jag penselmålat det med etsprimer.
I morgon ska det strykas på röd färg.
Men sen kollade jag på vipparmarnas anliggningsyta mot ventilerna.
De är välding grovt slipade.
Ska inte de vara blankpolerade och fina?
Amazon typ 13134 VF årmodell 1966
Den ytan ser då väldigt grov ut och kan inte vara färdigbearbetad gissar jag och bör inte användas innan ytan slipas till
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
vippor
Hur slipar man bäst anliggningsytan då, nån som vet?
Vattenslip papper, bryne eller?
Måste inte avverkningen vara lika på alla vipporna?
Hur ser man till att slipa/polera all vipporna lika?
Vattenslip papper, bryne eller?
Måste inte avverkningen vara lika på alla vipporna?
Hur ser man till att slipa/polera all vipporna lika?
Amazon typ 13134 VF årmodell 1966
Kontakta svis och fråga om ytan ska se ut som den gör.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Det finns en sida som visar detta men hittar den inte nu. V2 nånting
Men jag tog en aluminiumplatta som va helt slät (går med en glasskiva också) på den lägger man våtslippapper som oljas in, sen tar man en vippa i taget och slipar tills den är helt slät. Börja med ca. 250, 400, och sisst 600 eller nått.
Detta tips är för att slipa till vippan efter att den blivit sliten. Se till så du slipare hela radien om de nu är någon på dina.
Gör som Lars ring och hör..du kanske får byta till en som är färdigslipad?
Men jag tog en aluminiumplatta som va helt slät (går med en glasskiva också) på den lägger man våtslippapper som oljas in, sen tar man en vippa i taget och slipar tills den är helt slät. Börja med ca. 250, 400, och sisst 600 eller nått.
Detta tips är för att slipa till vippan efter att den blivit sliten. Se till så du slipare hela radien om de nu är någon på dina.
Gör som Lars ring och hör..du kanske får byta till en som är färdigslipad?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Vipparmsbrygga
Hej alla!
Ville bara tala om att jag idag gjorde ett nytt besök på SVIS i Köping angående de grovt slipade vipporna på min vipparmsbrygga som jag köpt där.
Jag jämförde mina vippor med Volvo Original reservdels vippa.
Och mina vippor var bara lite grövre slipade än original.
Originalvipporna var inte helt blanka och polerade som jag trott utan visade också spår av slipskiva.
Men jag gör nog som Hasse63 föreslog och polerar mina lite grann så att de blir jämnare i ytan.
Bättre så än att metallpartiklarna nöts av och hamnar i motorn.
Hur små de än är....
Ville bara tala om att jag idag gjorde ett nytt besök på SVIS i Köping angående de grovt slipade vipporna på min vipparmsbrygga som jag köpt där.
Jag jämförde mina vippor med Volvo Original reservdels vippa.
Och mina vippor var bara lite grövre slipade än original.
Originalvipporna var inte helt blanka och polerade som jag trott utan visade också spår av slipskiva.
Men jag gör nog som Hasse63 föreslog och polerar mina lite grann så att de blir jämnare i ytan.
Bättre så än att metallpartiklarna nöts av och hamnar i motorn.
Hur små de än är....
Amazon typ 13134 VF årmodell 1966
Nu så efter en jä... letande så hittade jag vad jag tidigare menade.
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/vi ... asp?id=330
Knepigt att de ska va så grova nya
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/vi ... asp?id=330
Knepigt att de ska va så grova nya
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Tack Hasse!
Tack för länken Hasse!
Bra anvisningar och bilder.
Jag är mycket tacksam för detta forum, här finns svar på allt.
Forumet är till stor hjälp för en novis som jag.
Nästa helg är vikt åt topplocksbytet.
Jag ska jämna till vipporna nu i veckan och förbereda allt så att jag kan göra allt arbete snabbt.
Jag får låna plåtverkstan på jobbet hela helgen Fredag-Söndag kväll.
Hur snabbt kan man klara av ett topplocksbyte ungefär?
Ska man ge sig på att göra andra åtgärder med motorn medans man har toppen bortmonterad?
Som att skölja ur kylarvätskan och rensa kanalerna för kylarvätskan?
Eller nåt.....
Bra anvisningar och bilder.
Jag är mycket tacksam för detta forum, här finns svar på allt.
Forumet är till stor hjälp för en novis som jag.
Nästa helg är vikt åt topplocksbytet.
Jag ska jämna till vipporna nu i veckan och förbereda allt så att jag kan göra allt arbete snabbt.
Jag får låna plåtverkstan på jobbet hela helgen Fredag-Söndag kväll.
Hur snabbt kan man klara av ett topplocksbyte ungefär?
Ska man ge sig på att göra andra åtgärder med motorn medans man har toppen bortmonterad?
Som att skölja ur kylarvätskan och rensa kanalerna för kylarvätskan?
Eller nåt.....
Amazon typ 13134 VF årmodell 1966