Renovera bakaxel

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Renovera bakaxel

Post by Spilloljan »

Hej! Äntligen har klimatet blivit så pass bra att det var dags att ta fram fin gammel Amazon. Den startade så snällt och var hur snäll och trevlig som heslt att köra.

Men efter några mil började det att låta otäckt från bakaxeln alternativt vid kardanen någonstans. Ljudet slutade att låta då jag frikopplade, det låter även mindre då bilen är under belastning. Men när det är precis innan jag drar på och släpper helt låter det ett raspande/tickade ljud. Jag fick hem bilen och började på att lyfta och kontrollera. Verkade inte vara något knutkors eller liknande. Men bakaxeln glappade ganska fint. Jag tror bakaxeln håller på att bli i sämre skick. Men då jag var på väg de 30milen till skolan fick amazonen ställas undan och jag fick ta bussen istället, så någon mer avancerad genomgång har jag inte haft.

Nu vill jag bara höra, hur mycket kostar det att få bakaxeln renoverad. Jag tänkte då främst på vad SVIS tar för ett sådant arbete. Jag vill att bakaxeln skall bli så bra som möjligt och de är ju duktiga på det där. Hur bär jag mig åt för att kontakta dem? De verkar inte helst vilja ha frågor på deras telefonnummer som står på deras sida. Någon som vet eller har gjort en sådan renovering?
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Renovera bakaxel

Post by Hasse63 »

Spilloljan wrote:Hej! Äntligen har klimatet blivit så pass bra att det var dags att ta fram fin gammel Amazon. Den startade så snällt och var hur snäll och trevlig som heslt att köra.

Ljudet slutade att låta då jag frikopplade
Urtrampningslagret är det första jag tänker på då.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Innan du river bakaxeln så kolla först stödlagret i mellanaxeln och urtrampningslagret så du kan utesluta dessa fel.
AVG
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Innan du river bakaxeln så kolla först stödlagret i mellanaxeln och urtrampningslagret så du kan utesluta dessa fel.
Jo jag ska ta och göra det. Har pratat med några skrotar och en gamm axel kostar kring tusenlappen. 600 var billigaste men då kostade frakten ca 750kr.

Men hur är det egentligen hur gör jag om jag skulle vilja att SVIS renoverade den? Jag har för mig att det står något på deras sida om att de inte besvarar frågor. Jag har inte riktigt koll på de där?
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Om ljudet försvinner när du kopplar så är det med all säkerhet urtrampningslagret. Kardan snurrar ju även om du har frikopplat och då borde det ju leva om även då om det var stödlagret.
Bygger amazon-66 med B20E motor
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

amazon121 wrote:Om ljudet försvinner när du kopplar så är det med all säkerhet urtrampningslagret. Kardan snurrar ju även om du har frikopplat och då borde det ju leva om även då om det var stödlagret.
Eftersom urtrampningslagret är belastat enbart när man frikopplar, så borde det låta enbart när det är belastat, dvs. när man frikopplar.
Axel Wall
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ja! Glöm urtrampningslagret i detta fall.
AVG
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Nä jag tyckte att det skulle vara konstigt om det skulle vara u-lagret. Stödlagret är det inte heller och det verkade inte som om det skulle vara korsena heller. Men jag ska försöka ta mig hem till helgen och gjöra en djupare undersökning ang. detta.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Du borde hamna någonstans kring 3.000-3.500kr för din bakaxelrenovering inkl. delar tror jag. Men ring och hör med SVIS. De vill ju att du byter inre och ytter lagren, locket på axeln, tätningarna ytterst och lite andra delar. Tror nästan att det blir billigast att köpa delarna genom SVIS och Momentum som ligger bredvid dem i Köping.

Men ring och hör angående mer exakt pris. De gör ett bra jobb!
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Tackar! Jag ska ringa dem då jag får tid över. Ingen som känner någon som kör mellan Vindeln/Umeå och köping någon gång framöver? :wink:
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Renovera bakaxel

Post by Lars Bd »

Spilloljan wrote:Men bakaxeln glappade ganska fint.
Det kan glappa ganska mycket utan att det är något fel under förutsättning att det är rotationsglapp och inte radiellt glapp.
Fortsätt att söka andra felorsaker innan du renoverar hela axeln.
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

på min amazon så var det både stödlagergummit och urtrampningslagret som var tvärslut. ibland så klonkade och slog i golvet av kardanen samt lät illa och ibland funkade det bra. ganska så periodiska fel.
Nybörjaren
Posts: 45
Joined: Sat May 21, 2005 4:00 pm

Post by Nybörjaren »

Jag upplever ett liknande problem med min -64 med ENV-axel. Fast för mig kommer det ett elakt skrapande ljud när jag kommer upp över 80 km/h. Det låter lite mindre under belastning, typ uppförsbacke, och låter som värst när jag ligger på rulle på platt väg eller motorbromsar. Ljudet är dock konstant, oavsätt om jag trampar ur eller ej. Även min bakaxel glappar ganska duktigt mellan kardan och bakväxel. Jag är ganska säker på att ljudet kommer från bakaxeln = dags för byte eller renovering?

Spilloljan - du kan väll rapportera hur det har gått med bakaxelproblemet, om du har fått någon prisuppgift från SVIS etc. Mycket nyfiken :!:
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Nybörjaren wrote: Spilloljan - du kan väll rapportera hur det har gått med bakaxelproblemet, om du har fått någon prisuppgift från SVIS etc. Mycket nyfiken :!:
Jo nu har jag varit hem över helgen och krypit in under bilen för en mer nogrann kontroll. Jag konstaterade att knutkors, u-lager och stödlager är i mycket god kondition. Jag tillkallade även en gammbilsmekaniker som har skruvat i ett otal amazoner. Han sa att amazoner har ganska sköra bakaxlar och att det brukar ha lite ljud för sig. Han sa att byte eller renovering är ett faktum.

Jag har inte kontaktat SVIS än för att jag ville vara säker på att det verkligen var axeln som var dålig. Jag skulle mer än gärna skicka iväg axeln till dem men jag är rädd för att det saknas både pengar och tid, för nu vill man ju inte ha bilen stående utan axel medan axeln är nere i södern :wink: Jag ska leta rätt på en annan axel tills det att jag har råd att jag har råd att renovera "min".
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Många glömmer att byta / kolla nivån på oljan i bakaxeln. Med låg oljenivå eller rostbrun olja slits utväxlingen ganska kvickt.

Men sedan är de väl inte direkt kända för att vara stryktåliga heller.
Post Reply