Elfläkt

Moderatorer
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Elfläkt

Post by Raggarn »

Jag funderar på att sätta en elfläkt på min amazon. Men jag vet inte om jag ska ha en fläkt som blåser eller en som suger, vet inte ens om det finns någon elfläkt som blåser.
Det finns mest plats framför kylaren och bara några cm bakom. Någon som vet från vilken bil det passar, någon som har erfarenhet. Jag behöver hjälp!

PS! jag letade efter ett sådant ämne men hittade inget, bli inte sur på mig för att jag kanske startade en ny tråd i kanske fel grupp.

MVH/Macke
svenglenn
Posts: 4
Joined: Sun Jun 12, 2005 3:39 pm

Post by svenglenn »

du ska alltid ha en fläkt som suger. det är bra med saker som suger
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

hmm, okej men kan den sitta på vilken sida som helst?
kan man ändra fläkten ifall det skulle behövas?

Image

Ska den vara på den sidan där 1:an är eller 2:an?
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Decoy »

Sätt fläkten framför kylaren, 2 alltså. Bakom kylaren sitter det ju redan en fläkt och där är det för trångt om du inte vill flytta kylaren. Bakom grillen finns hur mycket plats som helst på en ammiz, fläkten behöver ju inte slicka kylaren för att göra nytta.
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

det spelar alltså ingen roll om var den sitter? Sätter jag på en elfläkt så tar jag bort fläkten som sitter på motorn, den ska tydligen ta lite på mina hp, det är vad jag hört, det är väl inte så jätte många hp som försvinner men ändå.
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Decoy »

lol, du lär knappast märka någon skillnad :wink: . Tänk på att elfläkten förbrukar lika mycket energi för att knuffa luften bakåt och därigenom oxå drar hk från bilen. Förmodligen helt meningslöst projekt i alla fall från hk synvinkel sett. En eldriven fläkt är ju inte heller lika pålitlig som den som sitter där.

Mer el belastning = generatorn går tyngre = mindre hk.
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

men lol igen, fläkten är ju bara på när man står still, tomgång åsåvidare, inte när man kör. tar man bort fläkten så blir det ju som på nyare bilar, de har elfäkt, det måste finnas en anledning till att de inte sätter fläkten på motorn längre, har jag fel?
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Man spar oftast någon gnutta bensin med elfläkt, dessutom så får du bra kylning vid rödljusen med elfläkt, de flesta moderna bilar har också en fläkt som går en stund efter att du stannat motorn om vattnet är varmt, det är svårt med originalfläkten :D

Micke
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag har kylfläkt från 9000 på min 245 och givare från 900.
Tror den (sugande) fläkten passar även på amazonens kylare.

Tar du bort orginalfläkten så sätt din stora och tjocka brickor för annas kan remskivan spricka, det gjorde den för mig.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Withnail
Posts: 117
Joined: Sun Mar 12, 2006 3:29 pm
Location: Göteborg
Contact:

Re:

Post by Withnail »

Plockar upp den här tråden då det är nästa projekt.
Hasse63 wrote:Tar du bort orginalfläkten så sätt din stora och tjocka brickor för annas kan remskivan spricka, det gjorde den för mig.

Pourquoi?
Räcker det inte med att byta till kortare skruvar som spänner fast remskivan till vattenpumpen ?

Plötslig tanke: Skulle man samtidigt kunna byta remskiva till en med annan diameter så vattentrycket blir högre?
Volvo PV54404A 1960 renov.projekt
Volvo 142 1971 (1421341 U) motorhaveri
Volvo 164 1971 (1641341 U) renov.projekt
Volvo 244 1986 DL. Avställd
Volvo P210 (duett) 1967. Bruksbilen
Önskeskorv: En \"Landis\" diesel pre -80
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Sätter man fläkten framför kylaren ska den ju blåsa luft, bakom kylaren ska den suga. 8)
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Withnail
Posts: 117
Joined: Sun Mar 12, 2006 3:29 pm
Location: Göteborg
Contact:

Post by Withnail »

Självklart är det så, men det var inte det jag undrade över.

När man tar bort orginal fläkten så har man bara remskivan för vattenpumpen kvar och fästet med fyra gängade hål.
Sisådär 6 cm försvinner, räcker det inte att kompensera med kortare skruvar istället för att bygga ut med tjocka brickor?

Vad skulle elfläktens blås/sug-funktion ha med det att göra?
Volvo PV54404A 1960 renov.projekt
Volvo 142 1971 (1421341 U) motorhaveri
Volvo 164 1971 (1641341 U) renov.projekt
Volvo 244 1986 DL. Avställd
Volvo P210 (duett) 1967. Bruksbilen
Önskeskorv: En \"Landis\" diesel pre -80
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

amazon har redan korta skruvar, det är 140 som har fläkten framflyttad en bit mha en distans (som är runt 3-4cm) men jag tror nog det är lönt att sätta fjäderbrickor mellan skruvar o remskiva så den sitter ordentligt..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re:

Post by Cpt Tuttle »

Withnail wrote:Självklart är det så, men det var inte det jag undrade över.
Vad skulle elfläktens blås/sug-funktion ha med det att göra?
Nej, men trådskaparen undrade ju.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Withnail
Posts: 117
Joined: Sun Mar 12, 2006 3:29 pm
Location: Göteborg
Contact:

Post by Withnail »

Förlåt, tänkte inte på det.
Plockade upp tråden då den är från juni 2005.
Volvo PV54404A 1960 renov.projekt
Volvo 142 1971 (1421341 U) motorhaveri
Volvo 164 1971 (1641341 U) renov.projekt
Volvo 244 1986 DL. Avställd
Volvo P210 (duett) 1967. Bruksbilen
Önskeskorv: En \"Landis\" diesel pre -80
Post Reply