Byte av bakaxel problem med kardan

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
velvet_darkness
Posts: 2
Joined: Fri Jul 01, 2005 10:31 am

Byte av bakaxel problem med kardan

Post by velvet_darkness »

Tjena! jag har precis skaffat en pärla med trasig bakaxel (danaxel) jag fick tag på en annan axel vet ej vilken typ men dock inte samma! Nu till problemet. Kardanerna var helt olika och eventuellt så måste jag skaffa en ny. Min amazon är av årsmodell 62 och donatorn vet jag ej men den är äldre
än 67 för den har gamla infästningen på bakaxeln. Nu undrar jag om det finns olika längder på kardanstänger eller om de är någorlunda lika. Går det att använda min gamla?
Amazon 4-ever
Dracman
Posts: 75
Joined: Sat Apr 09, 2005 10:15 pm
Location: ute på landet

Post by Dracman »

vad jag vet så finns det två olika fästen.. det gamla satt på 62. och dom nyare med rund bricka kom senare.. om du nu fått en Bak axel med ett rektangulärt fäste så är det det gamla fästet.. och där finns ingen olika längd på kardanerna.. (om du nu kör med M40 lådan)
Never take a Knife to a gunfight
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Det finns två varianter av axlar (-66)
Spicer M27 = Dana 27
ENV

Spicer har ett lock som tas av bakåt. Röret som döljer drivaxeln är 57 mm
ENV öppnas framåt och röret är 63,5 mm (om jag kommer ihåg rätt)

på min 63'a så har jag inga medbringare mot växellåda och bakaxel utan man monterar knutkorset direkt mot växellåda och axeln med hjälp av två byglar.

De modernare kardanaxlarna har en medbringare monterat i ändarna, då behöver man också motsvarande medbringare på låda och axel. kardanaxeln monteras då fast med 4 st bult och mutter.

/janne

ps jag vet inte om man kan montera på en medbringare på en äldre kardanaxel för att få den att passa på en \"modernare\" axel. Du får mäta och se. ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
velvet_darkness
Posts: 2
Joined: Fri Jul 01, 2005 10:31 am

Byte av bakaxel problem med kardan

Post by velvet_darkness »

NU har jag gjort bytet och det fungerade utmärkt! inget krångel alls men det kanske beror på att det satt en nyare motor och låda i bilen. Men längden på kardanen verkar alltså vara densamma!
Amazon 4-ever
Post Reply