slirar inte, pedalen i botten

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
blom
Posts: 11
Joined: Wed Jul 13, 2005 8:48 pm
Location: örebro
Contact:

slirar inte, pedalen i botten

Post by blom »

skulle köra iväg med min bil ( amazon 64a) trycker ner kopplingen men får inte i backen? efter lite våld gick det men den kopplade inte, likadant på alla övriga växlar. när växlarna väl är i så slirar den inte på kopplingen utan går som vanligt. men vad kan felet vara??? någon som har en aning?

tack påförhand
jillo
Posts: 171
Joined: Mon Mar 01, 2004 7:50 pm

Post by jillo »

har den blivit så bara sådär?eller har du bytt koppling och kanske fått dit en annat urtrampnings lager?kopplings armen ska väl ha ett spel på några mm bara,eller så kanske oljan är slut i kopplings cyl,eller vajern är av?(minns inte vilken års mod som har vilken)
BLT turbo
blom
Posts: 11
Joined: Wed Jul 13, 2005 8:48 pm
Location: örebro
Contact:

Post by blom »

jag har inte bytt något på den. japp den bara var så en dag när jag satte mig iden. borde väl inte vara något allvarligt. eller?
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Decoy »

Jag upplevde exakt detta förra sommaren, helt plötsligt gick det inte längre att frikoppla och av ingen uppenbar anledning. Oljan låg på rätt nivå och hur jag än spände kopplingen nere vid växellådan så hjälpte det inte. Kopplingsgaffeln som kommer ut ur lådan går för segt för att man skall orka frikoppla för hand så det är svårt att testa.

Men i vilket fall så tömde jag ur oljan ur systemet och hade lös huvudcylindern samt slavcylinder. Dessa verkade felfria och när jag skruvade tillbaka pryttlarna och fyllde på ny olja så fungerade det helt plötsligt igen, så vitt jag kan förstå så hade den gamla oljan blitt gammal och vatten kommit in i systemet vilket gjorde att hydraliken slutade fungera.

Testa byta olja innan du gör nåt annat, det är en smal sak och om felet sitter där kommer du vara glad att du inte mekkade i onödan.
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
blom
Posts: 11
Joined: Wed Jul 13, 2005 8:48 pm
Location: örebro
Contact:

Re:

Post by blom »

Decoy wrote:Jag upplevde exakt detta förra sommaren, helt plötsligt gick det inte längre att frikoppla och av ingen uppenbar anledning. Oljan låg på rätt nivå och hur jag än spände kopplingen nere vid växellådan så hjälpte det inte. Kopplingsgaffeln som kommer ut ur lådan går för segt för att man skall orka frikoppla för hand så det är svårt att testa.

Men i vilket fall så tömde jag ur oljan ur systemet och hade lös huvudcylindern samt slavcylinder. Dessa verkade felfria och när jag skruvade tillbaka pryttlarna och fyllde på ny olja så fungerade det helt plötsligt igen, så vitt jag kan förstå så hade den gamla oljan blitt gammal och vatten kommit in i systemet vilket gjorde att hydraliken slutade fungera.

Testa byta olja innan du gör nåt annat, det är en smal sak och om felet sitter där kommer du vara glad att du inte mekkade i onödan.
ok låter ju som att det kan vara något sådant så.. dock så tycker jag att den kopplar något kanske 15%.. jag kollar oljan och hoppas på det.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Du har antagligen fått luft i kopplingscylindern av någon anledning.
AVG
blom
Posts: 11
Joined: Wed Jul 13, 2005 8:48 pm
Location: örebro
Contact:

Re:

Post by blom »

Arne wrote:Du har antagligen fått luft i kopplingscylindern av någon anledning.
ok.. och hur åtgärdas det.. vilken olja rekomenderas? och vilken mängd skall det vara? tänkte ta tag i det här i morgon
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Vanlig bromsolja, DOT4 eller så.

Enklast är att tömma systemet genom luftningsnippeln nere vid \"slavcylindern\" på transmissionskåpan.

Sedan lossar du cylindrarna och går igenom dem. Skulle det vara mycket rost i cylinderloppen kan man köpa en renoveringssats och hona cylinderloppet. Eller byta till en bättre begagnad alt. ny cylinder (huvud / slav).

Smörj in delarna med lite bromsfett när du monterar tillbaks packningar och kolv i cylindrarna.

Sedan är det bara att fylla upp med bromsvätska i huvudcylindern och lufta mha. en bit plastslang på luftningsnippeln nere vid slavcylindern precis som du luftar bromsar.
blom
Posts: 11
Joined: Wed Jul 13, 2005 8:48 pm
Location: örebro
Contact:

Post by blom »

tack för svaren jag får återkomma i morgon :)
blom
Posts: 11
Joined: Wed Jul 13, 2005 8:48 pm
Location: örebro
Contact:

Post by blom »

skickar en länk som jag hittade här, vilken är påfyllningen?

http://www.1800philes.com/docs/files/?c ... ile_id=840
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Locket pos 4.
blom
Posts: 11
Joined: Wed Jul 13, 2005 8:48 pm
Location: örebro
Contact:

Post by blom »

tack igen alla vänliga själar :)
blom
Posts: 11
Joined: Wed Jul 13, 2005 8:48 pm
Location: örebro
Contact:

Post by blom »

då var den redo för vägarna igen :lol:
Decoy
Posts: 237
Joined: Fri May 06, 2005 11:33 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Decoy »

Vadå :?: Löste det sig med oljebytet eller hur åtgärdades problemet :?:
Volvo Amazon 2d -66 Grafitgrå BD69790 (Bild 113)
http://www.novaracing.nu/decoysnest/projects/amazonen/
blom
Posts: 11
Joined: Wed Jul 13, 2005 8:48 pm
Location: örebro
Contact:

Re:

Post by blom »

Decoy wrote:Vadå :?: Löste det sig med oljebytet eller hur åtgärdades problemet :?:
japp det löste sig på det sättet :)
Post Reply