ta bort lister?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Autoholic
Posts: 41
Joined: Thu Mar 11, 2004 10:49 am
Location: Stockholm
Contact:

ta bort lister?

Post by Autoholic »

jag vet att detta brukar vara ett uppretande ämne bland originalare men jag frågar ändå...:oops:
det är så att jag tycker att amazoner ser mycket bättre ut utan sidolisterna och planerar därför att plocka bort dem.

-något speciellt man bör tänka på innan man tar bort listerna?
-hur ska man egentligen spackla igen hålen, vad ska man använda?

jag kan också nämna att jag köpte min bil i icke original skick, så världen går inte miste om en vacker originalare :)

MVH Tobbe
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

......

Post by Amazon_V8 »

Du bör inte spackla igen hålen eftersom spacklet kommer att lossna av vibrationerna i karossen med lackskdor utmed hela krossen som följd,svetsa istället så får du ett bättre och hållbarare resultat.Du lär nog få lacka om karossen också.Spara eller sälj listerna,släng dom inte.

MVH Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det finns inga som helst skäl att svetsa igen listhålen på sin amazon. Utan midjelister framhävs inte bilens linjer och den ser ut som skit. Dessutom blir det ett smärre helvete för den som skall återmontera listerna och lista ur var hålen skall vara.

Raggarbyggen utan lister finns det gott om. Köp en sådan bil om det är vad du vill uppnå istället för att förstöra ett nytt exemplar. :evil:
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

- bugg -
Last edited by D59471 on Sat Mar 20, 2004 11:07 am, edited 1 time in total.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

- bugg -
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

D59471 wrote:Det finns inga som helst skäl att svetsa igen listhålen på sin amazon. Utan midjelister framhävs inte bilens linjer och den ser ut som skit. Dessutom blir det ett smärre helvete för den som skall återmontera listerna och lista ur var hålen skall vara.

Raggarbyggen utan lister finns det gott om. Köp en sådan bil om det är vad du vill uppnå istället för att förstöra ett nytt exemplar. :evil:
Tagga ner lite va.Det finns ju andra sätt änn lister att framhäva bilens linjer.Alla tycker inte som du,vissa kanske tycker att bilen blir snyggare utan lister.Personligen tycker jag att en originalare givetvis ska ha lister men en custom/ombyggd behöver/ska nödvändigtvis inte ha det.Och vem har sagt att listerna nånsin kommer att sitta där igen.Det kanske inte finns nån som kommer att sätta dit dom,man kan ju inte förutsätta att alla amazoner i framtiden ska originalrenoveras.Svetsar man hålen utifrån bör man väll kunna se från insidan av skärmarna och dörrarna var hålen sitter???Fast å andra sidan kan jag hålla med om att du kan ju köpa dig en bil som redan har listerna borttagna,så slipper du göra det själv hehe.

/Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det var inte meningen att låta upprörd. Var och en gör givetvis precis vad de vill med sina bilar.

Men, det är ju inte direkt så att bilar utan lister och med andra \"fräna\" modifieringar är särskilt ovanliga. Titta bara bland de bilar som annonseras ut på nätet. Det formligen vimlar ju av trimmade amazoner som är sänkta, har breda fälger, bortplockade lister, är omlackerade, mindre krom runt rutor osv. Ja, modifieringarna är många.

Jag förstår mycket väl att vissa vill ha det stuket. Det tråkiga är väl att det ofta är den bil man har, som ej har fått modifieringarna, som skall råka ut för dessa åtgärder. Är det inte enklare att köpa en kaross som redan är \"cool\" och jobba utifrån den istället för att göra om (förstöra?) ett nytt ex?
Autoholic
Posts: 41
Joined: Thu Mar 11, 2004 10:49 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Autoholic »

jag håller med om att man inte ska förstöra originalare men i det här fallet handlar det inte om en!!!!
min bil är absolut inte original, folk har ändrar på mycket genom tiderna så en originalrenovering är inte att tänka på för min del, jag gillar både originalare och custade bilar och om jag hade haft en originalare så hade jag aldrig fått för mig att ta bort listerna.
och det klart att det skulle vara bättre att köpa en där jobbet redan va gjort, men jag tycker att det känns mycket bättre att ha gjort jobbet själv :roll:

ps. jag sa jö att folk skulle bli uppretade :D . sorry...
Grafitgrå 2dr amazon -66
-vinröd inredning
-b18 :(
Autoholic
Posts: 41
Joined: Thu Mar 11, 2004 10:49 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Autoholic »

och dessutom behöver det inte bli en raggarbil bara man tar bort listerna.
folk får lära sig skillnaderna mellan billy- och raggarkultur :twisted:

ha en trvlig dag :D
Grafitgrå 2dr amazon -66
-vinröd inredning
-b18 :(
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

plugga hål

Post by Henke 12136 »

Plugga på bara. Men det verkar fånigt att svetsa. Bättre att spackla från insidan med glasfiberspackel. Då kan man ju lätt trycka bort spackel klumpen från utsidan om man vill.
Autoholic
Posts: 41
Joined: Thu Mar 11, 2004 10:49 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Autoholic »

men funkar det att spackla då!? det klart att det är positivt att spackla om det går, då kan man ju ändå sätta tillbaks listerna om man vill det nån gång utan att behöva lägga ner allt för mycket tid...
Grafitgrå 2dr amazon -66
-vinröd inredning
-b18 :(
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

.

Post by Henke 12136 »

Om du tvättar först så sitter det som benet. Men du måste ju självklart lägga på mer än hålet, kanske kraga över med tre fyra cm på insidan. Något av hålen på bakskärmen kan vara lite knepigt att komma åt.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Tenn?
Petter E
Posts: 182
Joined: Sun Feb 01, 2004 8:31 pm
Location: Skellefteå

Spara lister?????

Post by Petter E »

Orginalare finns det ju nog av!
Autoholic
Posts: 41
Joined: Thu Mar 11, 2004 10:49 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Autoholic »

såg att det fanns \"metallspackel\" som skulle funka bra att spackla med vid vibrationsutsatta ställen, det borde ju funka!? eller ska man avända vanligt glasfiberspackel?
hur många hål är det egentligen att spackla igen? när jag räknade lite i huvudet så blev det 18 på vardera sida...
Grafitgrå 2dr amazon -66
-vinröd inredning
-b18 :(
Post Reply