ta bort lister?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

*

Post by Henke 12136 »

Autoholic; vet du vad det är för lim? Värmepistol kan funka på vissa limsorter, eller 5-56 på en trasa. Var lite försiktig med värmepistolen. Annars T-röd, lacknafta eller nåt som inte tar lacken. Testa försiktigt så kommer inte lacken att skadas. Är det plastskärmar eftersom de saknar hål?
-anglofil-
Snoopy
Posts: 4
Joined: Tue Apr 13, 2004 4:45 pm

Post by Snoopy »

Hallo!

Jeg er ikke sikker på hvor du får kjøp det men jeg fikk det av en kamerat som jobber på et karosseriverksted. Det er et 2 komponent lim som brukes for å lime fast karosserideler f.eks. skjermkanter.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Snoopy:

Henke 12136 undrade nog vilket lim Autoholics kromlister var fastlimmade med och inte vilket lim man kan limma karossdetaljer med tror jag.

Det är ju bara att börja med ett så milt lösningsmedel som möjligt och sedan gå på kraftigare saker om inte limmet släpper. Något i stil med detta.

- Flytande hårdvax (sonax? biltema? okq8?) löser en del limmer och annat.
- Alkohol (T-Röd) löser inte mycket men det kan gå
- Lacknafta, kan fungera utan att skada lacken
- Aceton, passa lacken den lär bli matt och ful men den löses inte upp
- Limborttagare, starkt som attan, skadar nog lacken
- Specialförtunning (Thinner), löser lacken lika bra som limmet

Mitt förslag är dock att du testar mekanisk borttagning av limresterna i kombination med exempelvis flytande hårdvax eller lacknafta. Ta en gummispackel eller något annat och arbeta med efter att medlet har trängt in. Är det 2-komponent så kommer det inte lösas av mycket utan får tas bort helt mekaniskt.
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Re:

Post by BikerWade »

D59471 wrote:Ja, och då kan man ju verkligen fråga sig om det är värt allt det spacklandet. Vad är det man vill uppnå? En bil utan lister och krom? Köp något annat i så fall. Varför inte acceptera en amazon för vad den är istället för att ägna all sin energi till att göra om den.
Brukar ju gilla det mesta du skriver, men jag undrar ju vart du tror bilhobbyn hade vart utan tex. American grafitti.. .han kanske skulle behållt skärmar, lister, orginalfälgar och allt på sin Ford -32:a ?'
eller är amazon en helig ko i bilvärlden?

ANYONE CAN RESTORE A CLASSIC, BUT IT TAKES A REAL MAN TO CUT IT UP !

Mitt råd är: Svetsa igen alla listhål ordentligt så finns det ingen återvändo!

när du ändå har svetsen framme, såga bort dropplisterna, kapa fjädrarna, vänd styrspindlarna, choppa taket (måttligt, men ändå) kanske såga isär karossen på mitten och bredda den! svetsa i lite plåt så du får i en mindra bekruta. frencha lysena, kasta bort reflexer och backspeglar och annan skit ! Bulta i en hemi-V8 med kompressor, kläm dit en uppsättning tokfeta centerlinefälgar med slicks, gör om till flippfront ! såga bort stolpen i grillen ! lacka sen allt i mattsvart och pinstipa ordentligt! -så ses vi på powermeet i västerås sen !

Lycka till !
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag har inget emot ombygga bilar. Däremot är det roligare med en förfallen originalbil än ett icke avslutat kåpigt ombyggnadsprojekt som endast består av förstörelse. ;) *ironi*

Klart att det är kul med ombyggen. Men det är ju roligast om de görs seriöst och avslutas ordentligt än när de hamnar på skroten pga. att \"pengarna tog slut\" eller \"det var inge kul längre\". :)
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Jag har heller inget emot orginalbilar! =P
-håll dom borta från min verkstad bara !

Haha, ni konformister får väl roa er med hårklyverier om vilken gummiblandning som användes i kylarslangarna 27:e februari 1963, så roar vi kustom-idioter oss med att diskutera vilket varvtal man bör ha på rondellen när man avyttrar innerskärmar så V8:an får spelrum.

Slut på pengar ? det är väl ett orginalproblem snarare ? kapskivor å svetstråd är inte dyrt.. hihi.

Har ni svetsat igen listhålen än då ?

CROME WON'T GET YOU HOME !
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

BikerWade wrote:Slut på pengar ? det är väl ett orginalproblem snarare ? kapskivor å svetstråd är inte dyrt.. hihi.
Visserligen inte. Måste va lättjan som slår till!! :P

Konstigt att var och varannan bil man ser på skroten är ombyggd med igensvetsade listhål och andra roliga modifieringar med tanke på hur få bilar det är som byggs om i förhållande till hur många som finns kvar. :D

Men som sagt. Inget fel på slutförda ombyggen, synd att man ser så få där det byggts snyggt och gediget och där det verkligen avslutats ordentligt. ;)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Svetsar man igen hålen vill det gärna slå sig så man måste spackla en del.
Tenna igen är därimot bättre, plåten slår sig inte lika lätt med mindre spackling som följd.

När jag som unga grabb i början av 80-talet skulle följa modet så svetrade jag midjelisthålen. när jag hämtat bilen från lack och monterat allt så tyckte jag det saknades något. Min käre far viste svaret men sa inget till en början. Han köpte vit 8mm stripe och la den där listen suttit som orginal och då insåg jag mitt misstag.
Stripen fick sitta där och jag kommer aldrig att svetsa listhål igen.

Den Amazon jag har idag hade en plast list påklistrad där istället. Trodde då att listhålen var svetsade, gissa om jag blev glad när jag såg att inte hålen var igensvetsade.
:D
Smaken är som baken, delad :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Personligen vill jag ha \"kvar\" midjelisten på bilen, men INTE där den sitter. Själv tänker jag \"sänka\" hjulhusöppningarna lite, och sen montera en list längre ner, ungefär i underkant på framlyset. orginal sitter den ju ungefär i centrum på lyset. Detta för att få en lägre och mer balanserad look. Listen ska helst vaar lite fetare än orginal, och svagt böjd, väldigt svagt, bara så det accentuerar lite mer \"flow\" i karosslinjen.

Så jag har härmed lyckats med konststycket att hålla med föregående talare, och ändock alltjämt vara en fullfjädrad sån där äcklig kustom-gubbe. =)
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Omvändningen går vidare..... :D


Vet en äldre herre som monterade dubbla orginalmidjelister, Blev rätt snyggt faktist.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Ann-Katrin
Posts: 16
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:33 pm
Location: Lycksele

...

Post by Ann-Katrin »

Tjena alla!!! Detta va riktigt kul att läsa!!!!! :lol:
Jag har själv varit livrädd för att visa mig så mycket på detta forum och helst bara varit tyst....man kanske inte är välkommen om man börja skriva om alla fantasier jag har om min lilla skönhet. Men det är inte bara orginal killar här märker jag!!!!!! :D Härligt!!!

Jag är väldigt förtjust i orginaler, de är verkliga skönheter, men är ens bil redan \" förstörd\" så spelar det ju ingen roll....eller??

Min är sönder, rostig, saknar delar både här å där och nån pojkspoling ha rollat den matt svart=inte vackert!
MEn den fula ankungen ska bli en röd sänkt och stilren donna!

Ha man däremot en orginal amazon tycker jag man ska vara rädd om den!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Var inte rädd att skriva vad du har för planer med din bil.
Någon groda kan ju hoppa fram här på forumet och komentera dina planer, men det är bara att stå på dig , det är ju din bil.

Jag för min del tycker det finns gränser vad man får göra i dag med en amazon, men det är ju vad jag tycker

Vi ska inte prata om att jag svetsade dit skärmbredare och ett luftintag och svetsade igen listhålen på min första bil i början på 80-talet, det hör ju inte hit. :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
BikerWade
Posts: 105
Joined: Fri Mar 04, 2005 1:39 pm
Location: Östhammar - Uppsala län
Contact:

Post by BikerWade »

Hasse: Joo! berätta nu! Gangsterkeps, Jalussi, kjolar, spoilers å vingar ? Huvlås-sprintar i prinskorvsstorlek och solfilm runt om ! erkänn ! tre olika radiomaster med kulor, svansar och rosa-pantrar på, eller hur !?!
-å nog hade du skruvat dit en plastig mitkonsoll och lite menlösa extramätare, samt klätt hela insidan i långhår och krossad plysch! hängt på mickey-tompson mackor åp dina slotmags (eller whitespokes), samt höjt bakändan och sänkt fronten i backen. javisst! -få höra nu !

edit: *ironi* =)
Amazon -62 rullande Kustomprojekt
Chrysler Windsor DeLuxe -54 Kustomobjekt
Harley Davidson WLA -47 BusBobber
Flipper 450 HT Övermotoriserad Pilsnerbåt renoveringsprojekt.
Pipewrench_dale
Posts: 17
Joined: Tue Oct 12, 2004 9:37 am

Post by Pipewrench_dale »

Har -64 som jag kört med i ur och skur sedan i höstas. Har funkat bra även fast den ser ut som den är fritagen från skroten. Den var dock i dåligt skick när jag köpte den. Gav 3000:- för den och fixade till lite grejer på den + besiktning. Sitter redan en B20 i den och jag har dubbelförgasarinsug liggandes med dubbla SU.
Om tiden räcker till så skall jag göra en del jobb på den. Men just nu har jag två andra bilar som är prioriterade före. Så jag skall parkera undan den ett tag.

Angående debatten om orginal och custom som kan jag nämna att det inte alltid är custombyggare som ställer till sina bilar i onödan. Det kan lika gärna vara orginalbyggare. På min bil har man tex bytt och svetsat dit överdelen på innerskärmarna helt vansinningt. Vänster skärm sitter ca 5 mm för långt ut. På andra sidan är det likadant. Pga detta går det inte justera huven ordentligt utan den glipar med 2 cm i framkant. Man har också svetsat fast framskärmarna i trösklarna. Reflexerna bak är upp och ned vända och sitter på fel sida. Dvs höger på vänster och vice versa. Lilla listen under sidorutorna är delvis utbytt mot en i gummi.
Sedan har man rollat bilen i en orginalfärg....

Är det inte så att det mesta som folk vänder sig emot är inte i första hand om det är orginal eller ombyggt utan om det är bra gjort eller inte. Dvs bygg gärna om eller renovera en bil man måste som alltid veta vad man sysslar med.
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Min bror har en camaro och på camaroforumet är de bra mycket mer hjälpsamma överlag när det gäller custom/ombyggnad av någe slag. Alla orginalfantaster behöver ju inte lägga sig i vad andra tycker är snyggt. Att de finns många olika varianter på samma bil är väl bara kul?

Vill också passa på å säga att på min amazon så är det någon som svetsat listhålen och sen ville någon ha lister igen, och därför borrat nya hål, vad jag vill säga är att det går ju att få tillbaka orginalutseende igen om man bara vill.
Post Reply