M40 eller m41, hydralproblem

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

M40 eller m41, hydralproblem

Post by Fåglefelt »

Hejsan.
Jag har ju en volvo amazon 131 med b20 (trimmad för övrigt) och m40 låda. M40'n har hydralisk koppling.

Nu är det så att jag ska byta växellåda. Pappa har tagit hem en, men den är vajerkoppling, samt 3-6 kablar som sticker ut ifrån den. Är detta en m41? Och isf, måste jag då byta främre kardanbiten? samt, måste jag bygga om kopplingsanordningen, eller kan jag ta och modifiera/byta sprängkåpa eller nåt?

MVH Martin
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Tjenare.

Nä, tyvärr så är det inte så enkelt. Du måste byta Kopplingspedal mot en som tillhör vajjer. Urkopplingslagret ska nu helt plötsligt bli en tryckande koppling så det måste också bytas.

Föreslår att du tar Kopplingsanordning samt Sprängkåpa från en bil som har vajjerkoppling och sätter den på din.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: M40 eller m41, hydralproblem

Post by Lars Bd »

Fåglefelt wrote:3-6 kablar
Det låter som mycket kablar för en m41 det kan vara en m46 (240/740 låda).
M40/41 lådan sitter skruvad i kopplingskåpan dvs skruvskallen vid växellådan och gängan i kåpan.
M45/46 sitter kopplingskåpan fastskruvad i växellådan dvs skruvskallen i kopplingskåpan och gängan i växellådan.
Har du en m41 är det bara att flytta över lådan på den kopplingskåpa du har i bilen nu och använd den befintliga kopplingsmanövreringen, en kortare kardan och längre hastighetsmätarvajer behövs också.
Hastighetsmätardrevet som du har i lådan som sitter i bilen ska flyttas till m41:an.
Har du en m46 så krävs det mycket mera arbete och svårfångade delar.
horgalaten wrote:Urkopplingslagret ska nu helt plötsligt bli en tryckande koppling så det måste också bytas.
Det är alltid tryckande urtrampningslager på b16/18/20/21/23 och en massa andra volvo med manuell låda.
Däremot är kopplingsgaffeln olika på hydraulisk (tryckande cylinder) och vajer koppling (dragande vajer).
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

:D jag har monterat m46 i min amazon combi -64 tog lådan från en 240 -81 och kopplingskåpan. kåpan svarvade jag ner tills den var 10 mm tjock samt borrade och gängat 2 m10 extra hål iden så attjag kunde fästa amazonens orginal kopplingskåpa i den.det blir alltså en adapterplatta mellan låda och sprängkåpa kopplingen tog jag från samma bil den passar på b-20 svänghjul .Hastighetsmätarvajern passar men mätaren visar 10km för lite främre knuten som sitter ilådan tog jag från240 axelröret passade exakt över amazonens axel enkelt bara bränna ihop funkar fint har kört ett år med den. :lol:
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Det är alltid tryckande urtrampningslager på b16/18/20/21/23 och en massa andra volvo med manuell låda.
Däremot är kopplingsgaffeln olika på hydraulisk (tryckande cylinder) och vajer koppling (dragande vajer).
Det va så jag menade. Lite otydlig där kanske.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

thord wrote::D jag har monterat m46 i min amazon combi -64 tog lådan från en 240 -81 och kopplingskåpan. kåpan svarvade jag ner tills den var 10 mm tjock samt borrade och gängat 2 m10 extra hål iden så attjag kunde fästa amazonens orginal kopplingskåpa i den.det blir alltså en adapterplatta mellan låda och sprängkåpa kopplingen tog jag från samma bil den passar på b-20 svänghjul .Hastighetsmätarvajern passar men mätaren visar 10km för lite främre knuten som sitter ilådan tog jag från240 axelröret passade exakt över amazonens axel enkelt bara bränna ihop funkar fint har kört ett år med den. :lol:
Det är så j..l enkelt och smart att jag blir avundsjuk. Såg en från england som ville göra dessa "adapterplattor" men kunde inte CAD. Men varför göra så? In med svepet i fräsen och vips färdig!

För er oinvigda så skall svepet från en B20 - M45 vara 10mm längre än B20 - M40

Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

ska jag byta växellåda, eller börja modifiera eländet....


btw. nån som vill köpa min amazon?
thord
Posts: 91
Joined: Fri Nov 26, 2004 9:53 pm

Post by thord »

enklast är att montera m41 jag monterade m46 för att jag fick tag i den gratis och man måste modifiera växelådsbalken occkså. när jag monterade lådan upptäckte jag att när man byter knut närmast lådan så måste man ta bort medbringaren från lådan annars får man inte bort axeln genom att 240 s knut inte går att dra bakåt men annars funkar det fint lycka till :lol:
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Hmm...kan jag inte bara ha kvar den gamla sprängkåpan????
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jo om det är en m41 låda du har fått tag i.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Då testar jag.
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Det var bara att skruva på den nya lådan....det var en M40...
Post Reply