Page 1 of 1

M40 eller m41, hydralproblem

Posted: Fri Dec 02, 2005 5:53 pm
by Fåglefelt
Hejsan.
Jag har ju en volvo amazon 131 med b20 (trimmad för övrigt) och m40 låda. M40'n har hydralisk koppling.

Nu är det så att jag ska byta växellåda. Pappa har tagit hem en, men den är vajerkoppling, samt 3-6 kablar som sticker ut ifrån den. Är detta en m41? Och isf, måste jag då byta främre kardanbiten? samt, måste jag bygga om kopplingsanordningen, eller kan jag ta och modifiera/byta sprängkåpa eller nåt?

MVH Martin

Posted: Fri Dec 02, 2005 6:14 pm
by horgalaten
Tjenare.

Nä, tyvärr så är det inte så enkelt. Du måste byta Kopplingspedal mot en som tillhör vajjer. Urkopplingslagret ska nu helt plötsligt bli en tryckande koppling så det måste också bytas.

Föreslår att du tar Kopplingsanordning samt Sprängkåpa från en bil som har vajjerkoppling och sätter den på din.

Mvh Jörgen

Re: M40 eller m41, hydralproblem

Posted: Fri Dec 02, 2005 7:23 pm
by Lars Bd
Fåglefelt wrote:3-6 kablar
Det låter som mycket kablar för en m41 det kan vara en m46 (240/740 låda).
M40/41 lådan sitter skruvad i kopplingskåpan dvs skruvskallen vid växellådan och gängan i kåpan.
M45/46 sitter kopplingskåpan fastskruvad i växellådan dvs skruvskallen i kopplingskåpan och gängan i växellådan.
Har du en m41 är det bara att flytta över lådan på den kopplingskåpa du har i bilen nu och använd den befintliga kopplingsmanövreringen, en kortare kardan och längre hastighetsmätarvajer behövs också.
Hastighetsmätardrevet som du har i lådan som sitter i bilen ska flyttas till m41:an.
Har du en m46 så krävs det mycket mera arbete och svårfångade delar.
horgalaten wrote:Urkopplingslagret ska nu helt plötsligt bli en tryckande koppling så det måste också bytas.
Det är alltid tryckande urtrampningslager på b16/18/20/21/23 och en massa andra volvo med manuell låda.
Däremot är kopplingsgaffeln olika på hydraulisk (tryckande cylinder) och vajer koppling (dragande vajer).

Posted: Sat Dec 03, 2005 12:34 pm
by thord
:D jag har monterat m46 i min amazon combi -64 tog lådan från en 240 -81 och kopplingskåpan. kåpan svarvade jag ner tills den var 10 mm tjock samt borrade och gängat 2 m10 extra hål iden så attjag kunde fästa amazonens orginal kopplingskåpa i den.det blir alltså en adapterplatta mellan låda och sprängkåpa kopplingen tog jag från samma bil den passar på b-20 svänghjul .Hastighetsmätarvajern passar men mätaren visar 10km för lite främre knuten som sitter ilådan tog jag från240 axelröret passade exakt över amazonens axel enkelt bara bränna ihop funkar fint har kört ett år med den. :lol:

Posted: Sat Dec 03, 2005 1:00 pm
by horgalaten
Det är alltid tryckande urtrampningslager på b16/18/20/21/23 och en massa andra volvo med manuell låda.
Däremot är kopplingsgaffeln olika på hydraulisk (tryckande cylinder) och vajer koppling (dragande vajer).
Det va så jag menade. Lite otydlig där kanske.

Mvh Jörgen

Re:

Posted: Sat Dec 03, 2005 11:42 pm
by QV
thord wrote::D jag har monterat m46 i min amazon combi -64 tog lådan från en 240 -81 och kopplingskåpan. kåpan svarvade jag ner tills den var 10 mm tjock samt borrade och gängat 2 m10 extra hål iden så attjag kunde fästa amazonens orginal kopplingskåpa i den.det blir alltså en adapterplatta mellan låda och sprängkåpa kopplingen tog jag från samma bil den passar på b-20 svänghjul .Hastighetsmätarvajern passar men mätaren visar 10km för lite främre knuten som sitter ilådan tog jag från240 axelröret passade exakt över amazonens axel enkelt bara bränna ihop funkar fint har kört ett år med den. :lol:
Det är så j..l enkelt och smart att jag blir avundsjuk. Såg en från england som ville göra dessa "adapterplattor" men kunde inte CAD. Men varför göra så? In med svepet i fräsen och vips färdig!

För er oinvigda så skall svepet från en B20 - M45 vara 10mm längre än B20 - M40

Janne

Posted: Sun Dec 04, 2005 1:29 pm
by Fåglefelt
ska jag byta växellåda, eller börja modifiera eländet....


btw. nån som vill köpa min amazon?

Posted: Mon Dec 05, 2005 6:19 pm
by thord
enklast är att montera m41 jag monterade m46 för att jag fick tag i den gratis och man måste modifiera växelådsbalken occkså. när jag monterade lådan upptäckte jag att när man byter knut närmast lådan så måste man ta bort medbringaren från lådan annars får man inte bort axeln genom att 240 s knut inte går att dra bakåt men annars funkar det fint lycka till :lol:

Posted: Sat Dec 17, 2005 2:48 pm
by Fåglefelt
Hmm...kan jag inte bara ha kvar den gamla sprängkåpan????

Posted: Sat Dec 17, 2005 4:40 pm
by Lars Bd
Jo om det är en m41 låda du har fått tag i.

Posted: Sun Dec 18, 2005 10:56 am
by Fåglefelt
Då testar jag.

Posted: Mon Aug 14, 2006 2:52 pm
by Fåglefelt
Det var bara att skruva på den nya lådan....det var en M40...