HJÄLP MED NY HEMSIDA FÖR AMAZONKLUBBEN !!

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Hasse
Posts: 82
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:40 pm
Location: Trollhättan
Contact:

HJÄLP MED NY HEMSIDA FÖR AMAZONKLUBBEN !!

Post by Hasse »

Hej på er alla Forummedlemmar !
Vår nuvarande WEB-redaktör hinner inte med klubbens hemsida, vi vill göra hemsidan mer innehållsrik, med andra ord mer information, mer bilder, filmer m.m.

Vi söker nu en kunnig person som kan hjälpa oss med detta, vi har tittat runt lite och tycker att den nivå som P1800 klubben är bra.

Hör gärna av er, det måste väl finnas någon klubbmedlem där ute i landet som sitter på dessa kunskaper !

Jag kan nås på mail: hasse@amazonklubben.se eller via tel. 0520-92367

Mvh / Hasse Lindell
Ordförande
Att renovera en Amazon är att bevara en bit Svensk kulturhistoria
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Måste bara få säga att det var ett bra ide att förnya hemsidan den är lite trist i gämförelse med http://www.volvop1800club.se/ som har det mästa.
Den som får uppdraget skall känna sig stålt lång tid frammåt för:
Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Post by 121 »

Det är ju verkligen ingen dålig målsättning att försöka skapa en lika fin och informativ hemsida som P1800-klubben har. Men har vi verkligen så mycket material att fylla upp hemsidan med som de har? Och i så fall, borde inte det materialet först och främst publiceras i Amazonbladet? Om man kan läsa lika mycket (eller samma saker) på hemsidan som i Amazonbladet så är det ju inte längre lika motiverat att betala medlemsavgiften. Visst, som klubbmedlem kan man få MHRF-försäkring och handla delar hos SVIS (men de på SVIS har hittills aldrig frågat om jag varit medlem eller inte).
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

Jag tycker P1800 klubbens hemsida är ful, gillar inte alls den desigen, fula färgval m.m. Sen är det alldesles för mycke text. Säger bara som det är, folk tröttnar på text.

Amazonklubbens hemsida för tillfället är snyggare än deras. Den är stilren tycekr jag. Visst finns det förbättringar man kan göra, man ser att det är lite \"epa\" över den ibland.

Detta är bara mina tankar, skäll inte ut mej nu.
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Volvo P1800 Klubbens Hemsida

Post by karleric »

Trevligt att se vår hemsida diskuteras i ert forum. Vi lägger ner mycket tid på den och det är alltid intressant att få veta vad andra tycker. Vi satsar mer på innehåll än design vilket Raggarn har noterat men det är inte ofta vi får så klara besked.

En sak värd att nämna när jag ser att ni söker någon som kan hjälpa till med er hemsida är att i P1800 klubben är vi fyra \"webmastrar\" med ansvar för olika delar av webplatsen.

Vi får också väldigt mycket hjälp med bidrag från 1800 entusiaster i Sverige och ute världen vilket gör att vi bland annat kan uppdatera galleriavdelningen i stort sett dagligen.

karl eric
en av de fyra
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Idén med flera webansvariga för olika delar av hemsidan är inte alls dum. Det blir ett ganska tungt jobb att ro runt hemsidan själv, i synnerhet om ni strävar efter mycket och aktuellt innehåll.

Jag är helt övertygad att om det skall kunna bli lika mycket intressant innehåll på hemsidan som P1800-klubben, 140-klubben och andra har. Då bör det vara flera personer som är ansvariga och jobbar med den.

Det är ju en del jobb med att...

- Bygga upp en bra grund att jobba utifrån
- Skriva material i form av artiklar, tester, bildreportage osv.
- Publicera artiklar snyggt och ändamålsenligt på web

Ingenting omöjligt alls. Men om det skall bli riktigt bra så krävs det tid och engagemang.

Det bästa vore nog om amazonbladet och hemsidan sköttes mer centrerat så att artiklar kan publiceras på bägge ställena osv. Det är nog åtminstone en bra idé att ta in artiklar från medlemmar även för webpublicering.

Kanske kan man hämta en del matnyttigt även härifrån forumet då och då.

Det jag tycker skulle kunna finnas med på en ny hemsida är.

- Allt som finns idag
+ Reportage från träffar med bilder
+ Reportage från annan klubbverksamhet
+ Mektips artiklar om hur man renoverar prylar
+ osv.

Den sortens reportage.

Kanske mer faktadatabas också i form av verkstadshandböcker, reservdelskataloger, försäljningsbroschyrer och annat.
Martin.E
Posts: 23
Joined: Mon Apr 10, 2006 8:27 am

Post by Martin.E »

Jag har jobbat en del med webadministration och utveckling, och ett tips innan man börjar grotta alltför mycket i nytillverkning är att kolla på redan befintliga lösningar. Rent tekniska \"motorer\" för websajter finns i mängder, och flera av dem är dessutom gratis. En jag kommer ihåg som mycket populär och dessutom väl utvecklad är ett verktyg som heter Mambo (http://www.mamboserver.com)
Fördelen med de här verktygen är att man tar bort allt vad kodning heter för användarna, och låter dessa fokusera på innehållet. Visst arbete måste läggas ned initialt för att få allt att fungera och för att lägga sin egen design på det hela, men när allt är igång och rullar är underhållet mycket mycket enkelt.

/martin
Raggarn
Posts: 378
Joined: Fri May 21, 2004 8:47 pm
Location: Söderköping
Contact:

Post by Raggarn »

skulle inte någon ansvarig på forumet, eller fler kunna ordna en flik på sidan som behandlar Träffar, mer exakt information om alla möjliga träffar och även bilder?
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Post by Danne_Sthlm »

Jag skulle gärna se en del inte på forumet men på hemsidan där man kan hitta elscheman och scannar på instruktions böker, rep. böcker och liknande matrial.

Men jag är inngen vidare hemsidemakare.

Jag skulle gärna kunna hjälpa till att leta upp sånt matrial.
Hör av er om ni vill ha hjälp.
Dan.Westberg@gmail.com

Jag tittade lite på P1800 sidan, den e ganska plåttrig och inte lätt vid första anblick att få någon koll på så som våran första sida.

[KISS - Keep It Simple Stupid] Enkelt och överskådligt ska en bra sida vara.
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Träffar finns under kalendern på startsidan.
Tanken med nya galleriet är att det ska finnas skannade instruktionsböcker och liknande men någon måste skanna dom.

Har ni skickat in era amazonbilder till Karl-Erik än?
Se min signatur.
Hittills är det bara 2 st i sverige som skickat in bilder.
Vem blir nr 3 och nummer 15?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazon_falkenberg
Posts: 45
Joined: Thu Jun 22, 2006 8:17 pm
Location: Falkenberg

Post by Amazon_falkenberg »

mina erfarenheter säger att ska du göra en ny sida, sätt 1! person på att göra grunden och det ifrån scratch utan några konstiga WYSIWYG-program. Anteckningar är kodarens bäste vän!

VIktiga med hemsidor är att de har bra färger, är färgerna bra kan det väga upp en hel del, välj 1 färg, t.ex. blå välj sen 1 mörk och 1 ljus nyans+en komplimentfärg och använd alltid svart som textfärg(lättast att läsa).

koda gärna i ASP.Net! det är ett mycket mer påkostat och bättre språk än t.ex. ASP/PHP/Perl

skall ni använda Javascript skippa det och använd AJAX i stället,

F.ö. tycker jag eran sida är bra färgerna är bra menyn är lite liten, gör om den sätt den till vänster, i tabellen till höger på sidan ta bort lkanterna(knaterna är bra för att felsöka med vid ppubl. är det snyggast att inte ha dem!), teckensnittet är lite litet öka med 2 el 4punkter.

det är småförändringar som behövs inte en helt ny hemsida!

det här är mina personliga åsikter om webbsidor som jag antingen byggt eller sett...

ex. på en sida jag gjort

http://webbdesign.piweb.se
Blå Amazon 70:a 122S

-Pipercross öppet luftfilter
-K-kam
-Ferrita 2\" avgas system
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Post by karleric »

Vill bara fylla på och kommentera vad Lars Bd skriver om dokumentation. Verkstadshandböcker på engelska hoppas jag kunna låna lokalt av Volvo Owners Club och scanna in efter sommaren på samma sätt som jag har gjort med alla Verkstadshanböcker för P1800. De svenska däremot har jag ingen tillgång till så ni är alla välkommna att skicka inscannade verkstadshanböcker, servicmanualer, handböcker, verkstadsmeddelande, servicemeddelande etc. Skicka antingen som färdiga pdf filer eller som JPG sida för sida så konverterar jag till pdf.
(titta på P1800 sidan ser ser nu hur jag har tänkt ha det också för Amazon http://volvo1800pictures.com/sweden/Vol ... n_page.htm

När det gäller foton av bilar till galleri och chassienummer databas så flyttade jag över en del från det gamla galleriet för att komma igång, men jag hoppas ni skickar in foton så vi får ett riktig maffig databas. Vi har 2000 bilar i P1800 galleriet och med tanke på hur många fler Amazoner som tillverkades är 15,000-20,000 ingen orimlighet.

Karl Eric
karl@volvo1800pictures.com
http://www.volvoamazonpictures.se
clms
Posts: 19
Joined: Sat Apr 29, 2006 9:35 am
Location: Hedemora
Contact:

Post by clms »

En liten fundering, är det helt ok att scanna och publicera verkstadshandböcker etc på internet hur som helst? Är inte det upphovsrättsskyddat matrial? Kanske nått och tänka på, ser väl inte så bra ut om det blir nån tvist med klubben ang sådant matrial..

Om det behövs någon eventuell hjälp med design av grafik så kanske jag kan hjälpa till.. http://www.labil.net
Ford Ranger 1989
Volvo amazon 1966
Volvo amazon 1961
http://www.labil.net/amazon
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

clms wrote:ok att scanna och publicera verkstadshandböcker etc på internet
Ja med volvos verkstadshandböcker är det ok, det står tryckt i dom
Eftertryck får ske om källan anges.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Svenska Verkstadshandböcker

Post by karleric »

Jag har lagt över en del svenska verkstadshandböcker och andra dokument som är gemensamma med P1800 och Amazon under \"Documents/Manuals to download\". Jag är lite osäker när det gäller växellådor och överväxlar så de vore bra om någon som vet bättre kan kolla igenom det.
Jag är medveten om att databasen och pdf filerna med verkstadsmeddelande är en blanding av många Volvomodeller men jag tänker behålla det så eftersom det ändå är lätt att söka på modell i databasen
Direklänk till sidan:
http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... age_sv.htm

karl eric
karl@volvo1800pictures.com
Post Reply