Värde på historiken?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Värde på historiken?

Post by NicklasO »

Hej, har köpt en amazon med fullständig historik.

Ägarna har sparat värenda kvitto sen bilen köptes.
Besiktningar finns.

Alla klistelappar i bilen ang besiktningar, skattekvitto etc finns.
Orginal volvopläd, instruktionsbok, etc etc finns.

Höjjer det värdet i kr på bilen även om den ej bara fått 6k mil och är i superduper skick?

mvh/
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Jag skulle inte betala mer för en Amazon med alla papper och så. Men det är alltid riktigt kul att upptäcka att sånt finns. Som när jag kollade handskfacket på min nyinköpta 142-74 och fann orginalkvitto, teknisk specifikation för bilen och även ett Kvitto/garantisedel på det rostfria Ferrita-avgassystemet som sitter på (monterat 1980 enl. kvittot... 2 års garanti.) och ännu fler roliga papper.

Men det finns säkert folk som betalar för sånt. Jag sparar alla papper jag har på mina bilar i alla fall.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Tänk dig själv om du stog inför valet mellan 2 identiska bilar den ena med alla papper inklusive köpekvittot och den andra med bara nuvarande registreringsbevis vilken skulle du välja?
Jag vill påstå att värdet ökar med komplett historik över åtgärder och ägare, hur mycket är en annan fråga som beror på köparen och vilken historia som bilen berättar.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Post by Nordetun »

Jag tycker det är ett personligt värde i att välja gamla kvitton och registreringsbevis. Jag skulle nog aldrig betala mera för att få med detta till bilen. Det enda jag egentligen skulle vilja ha med är den gamla registreringsskylten.

lite halvt ot, kan man på något sätt få tag på det gamla registreringsnummret för den bil man äger? Man kan ju alltid nytillverka en egen skylt i orginalutförande =)
Amazon -65
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Gå in på http://svar.ra.se och sök efter din bil (Forska/Sök Fordon) och beställ alla dokument du får fram där. I det första (registreringsbeviset) så står registreringsnumret den hade från början. I alla fall på min gamla 142-72:a var det så.

Sen får man ju en massa andra roliga dokument också...
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by C Upp »

Lars Bd wrote:Tänk dig själv om du stog inför valet mellan 2 identiska bilar den ena med alla papper inklusive köpekvittot och den andra med bara nuvarande registreringsbevis vilken skulle du välja?
Men hur ofta skulle den situationen dyka upp? Såklart skulle jag hellre köpa den med alla papper, men jag skulle inte betala mer för den.
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Jag köpte en bil med alla kvitton samlade en gång och det var ganska rolig läsning. Ventilhattar på OK i Virserum för 2:95....
:lol:
Däremot så blev inte bilen dyrare för det.
Det som jag skulle uppskatta med en Amazon är ju att man får bevis för hur långt bilen faktiskt gått. Är det 12000 mil, 22000 mil eller 52000 mil? Det kanske inte är så intressant egentligen nu efter 40 år men det är ju trots allt så att en del Amazoner gått otroligt långt. Antingen är det ju nåt som man kan tycka är ballt, eller så drar man öronen åt sig.
-anglofil-
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

C Upp wrote:Gå in på http://svar.ra.se och sök efter din bil (Forska/Sök Fordon) och beställ alla dokument du får fram där. I det första (registreringsbeviset) så står registreringsnumret den hade från början. I alla fall på min gamla 142-72:a var det så.

Sen får man ju en massa andra roliga dokument också...
Tack för den länken :D Vicket guld tips,har redan beställt allt jag hittade om kärran :D :D :D
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Kul att den var uppskattad, sprid den vidare...
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

Amazon_V8 wrote:Vicket guld tips,
Har du kollat länksamlingen?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re:

Post by Amakombi »

C Upp wrote:Kul att den var uppskattad, sprid den vidare...

jo den är skitbra men tyvärr har dom ju inte dokument till alla bilar jag tex hittade inget till min bil
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Lars Bd wrote:
Amazon_V8 wrote:Vicket guld tips,
Har du kollat länksamlingen?
Nej det hadde jag inte gjort :!:
Jag struntar i vart jag hittade sidan,huvudsaken är ATT jag hittade den överhuvudtaget.
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re:

Post by Hugger69 »

C Upp wrote:Gå in på http://svar.ra.se och sök efter din bil (Forska/Sök Fordon) och beställ alla dokument du får fram där. I det första (registreringsbeviset) så står registreringsnumret den hade från början. I alla fall på min gamla 142-72:a var det så.

Sen får man ju en massa andra roliga dokument också...

...ehh...länken verklar inte funka så bra eller....? :oops:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Gå genom länksamlingen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
nikson
Posts: 38
Joined: Sat May 28, 2005 6:39 pm

Antal ägare...?

Post by nikson »

Bara en lite följdfråga då.

Tycker ni att en bli som t,ex har hat 1 eller 2 ägare sen ny är
\"mer\" värd. inte bara till pengar sett, utan också ur
historiskt sett är mer värd??
jämfört med den som har hat t,ex 17 st ägare ?

bara en fundering.. :D
Studenten som nu mer åker Amazon -67..
Post Reply