Min Amazon -66 (Renovering)
-
- Posts: 184
- Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
- Location: Stockholm/Söderort
Min Amazon -66 (Renovering)
Jag började här om dagen med att riva upp asfaltsmattan på golvet i min Amazon för att leta lite rost.
Den ser rätt okej ut på utsidan men insidan döljer sina hemligheter. Så här såg hon ut när jag hämtade henne bortsett från 5½orna bak som ägaren behöll.
Fotbrunnen på förarsidan.
Men än så länge har jag bara hunnit rensa förar och passagerar sidan. Passagerar sidan va ganska skonad från stora rostangrepp och hål.
Nu ska jag bara tvätta bort resten av asfaltsmattan me S118
Nästa gång kommer nog lite bilder från bagageluckan och all rost där inne.
Mvh Danne
Den ser rätt okej ut på utsidan men insidan döljer sina hemligheter. Så här såg hon ut när jag hämtade henne bortsett från 5½orna bak som ägaren behöll.
Fotbrunnen på förarsidan.
Men än så länge har jag bara hunnit rensa förar och passagerar sidan. Passagerar sidan va ganska skonad från stora rostangrepp och hål.
Nu ska jag bara tvätta bort resten av asfaltsmattan me S118
Nästa gång kommer nog lite bilder från bagageluckan och all rost där inne.
Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Du har tur du som bara har \"än så lnge\" ett hål i golvet.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
-
- Posts: 184
- Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
- Location: Stockholm/Söderort
Idag var jag nere och började slita lite i bagage luckans golv.
På högra sidan var den en del hål så man kan se ner till marken, men jag antar att det är bäst attt byta hela plåten på sidan i bagageutrymmet både på höger och vänster sida.
Det där S118 smäller kanska hårt i huvet när man inte har gasmask på sig och ögonen kilar en del men det är värt det när man vill smälta bort asfaltsmattan.
Jag kommer nog få byta hela den triangel formade plåtbiten på vänster sida.
Samma här och då blir det nog mer som kommer fixas för här är hålen på väg.
Nu hoppas jag bara på att jag får min garageplats ute på vischan. Så jag äntligen kan börja plocka ner den in för en blästring och lackning.
Nästa gång bör lite mer bilder från kupén komma upp.
Förresten är det någon som kan något om \"lead loading\" eller så kallad tenning av karossen för jag vill helst slippa spackel och plastick padding och vill helst blya alla bucklor eller tenna dom
Mvh Danne
På högra sidan var den en del hål så man kan se ner till marken, men jag antar att det är bäst attt byta hela plåten på sidan i bagageutrymmet både på höger och vänster sida.
Det där S118 smäller kanska hårt i huvet när man inte har gasmask på sig och ögonen kilar en del men det är värt det när man vill smälta bort asfaltsmattan.
Jag kommer nog få byta hela den triangel formade plåtbiten på vänster sida.
Samma här och då blir det nog mer som kommer fixas för här är hålen på väg.
Nu hoppas jag bara på att jag får min garageplats ute på vischan. Så jag äntligen kan börja plocka ner den in för en blästring och lackning.
Nästa gång bör lite mer bilder från kupén komma upp.
Förresten är det någon som kan något om \"lead loading\" eller så kallad tenning av karossen för jag vill helst slippa spackel och plastick padding och vill helst blya alla bucklor eller tenna dom
Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Re:
Nej nej,man kan inte använda tjockare plåt änn det satt där original och sen måste alla pressningar i golvet finnas med på de nya bitarna annars passar det inte in i original showroom.Eller förresten det blir ju svetsat,då är det inte original längre,det blir ju en full custom (Med den larviga diskussionen om Original/Custom showroom i baktanke,bästa att påpeka ironin i inlägget också)Henke 12136 wrote:Rost? Det finns ju ingen rost på golvet, bara färgen som är lite dålig...
Tips: kör med lite tjockare plåt på golvet.
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
Re:
o sen ska ju hela golvet bytas för att slippa skarvarna som inte är orginal, o punktsvetsarna ska vara på orginal plats, men eftersom man byter plåt så är dte ju inte orginal, ojoj, nä det är bäst att du bygger custom direktAmazon_V8 wrote:Nej nej,man kan inte använda tjockare plåt änn det satt där original och sen måste alla pressningar i golvet finnas med på de nya bitarna annars passar det inte in i original showroom.Eller förresten det blir ju svetsat,då är det inte original längre,det blir ju en full custom (Med den larviga diskussionen om Original/Custom showroom i baktanke,bästa att påpeka ironin i inlägget också)Henke 12136 wrote:Rost? Det finns ju ingen rost på golvet, bara färgen som är lite dålig...
Tips: kör med lite tjockare plåt på golvet.
(lika mycket ironi i detta som i Amazon_V8's inlägg)
-
- Posts: 184
- Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
- Location: Stockholm/Söderort
Herre gud!
Kommer bli jobbigt att hitta killen som svetsade mitt golv och be han använda samma verktyg och plåt osv som han gjorde då han byggde min amazon.
(Lika mycket ironi som de 2 inäggen innan.)
Vad gör en bil orginal och vad gör en en custom?
Här är vad jag anser. En \"orginalare\" ser ut som den gjorde då den kom ut från fabriken.
Och en \"custom\" är en bil som är synligt modifierad, så som choppning listborttagning osv osv.
Men sen har vi en kategori till \"Sleeper\" en bil som ser ut som en orginalare, fast den är modifierad under huven.
Kommer bli jobbigt att hitta killen som svetsade mitt golv och be han använda samma verktyg och plåt osv som han gjorde då han byggde min amazon.
(Lika mycket ironi som de 2 inäggen innan.)
Vad gör en bil orginal och vad gör en en custom?
Här är vad jag anser. En \"orginalare\" ser ut som den gjorde då den kom ut från fabriken.
Och en \"custom\" är en bil som är synligt modifierad, så som choppning listborttagning osv osv.
Men sen har vi en kategori till \"Sleeper\" en bil som ser ut som en orginalare, fast den är modifierad under huven.
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
-
- Posts: 184
- Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
- Location: Stockholm/Söderort
-
- Posts: 184
- Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
- Location: Stockholm/Söderort
Re:
Mjo bara 9 ägare... men det finns fler därute. Kolla blocket bara min finns nog där med, eller min framtida.OrreBorre wrote:Okej.. Trist att höra
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
-
- Posts: 184
- Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
- Location: Stockholm/Söderort
Update!
Sen en tid nu har min amazon vart borta men är åter i min ägo, nu så har saker och ting förändrats ett garage finns i mitt namn och en del andra saker. och vintern kommer dags att börja där jag slutade.
Nu är ritningen klar på hur den ska bli en orginal renoverad -66 Favorit.
Så alla giummi detalger ska bytas inredningen ska bytas i vissa fall, men jag är osäker på motorn det finns en 200hk B20E (Dubbla Weber 45or) nära som jag har ögonen på för min B18A e lite trött.
Men nu så, åter till mekadet.
Mvh Danne
Nu är ritningen klar på hur den ska bli en orginal renoverad -66 Favorit.
Så alla giummi detalger ska bytas inredningen ska bytas i vissa fall, men jag är osäker på motorn det finns en 200hk B20E (Dubbla Weber 45or) nära som jag har ögonen på för min B18A e lite trött.
Men nu så, åter till mekadet.
Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!