Vad har ni för motorer och trim ???

Moderatorer
magmazon
Posts: 72
Joined: Sat May 27, 2006 8:30 am

Vad har ni för motorer och trim ???

Post by magmazon »

Är intresserad och höra lite om vad ni kör med för motorer i era Amazoner.
Har länge funderat på B230, samtidigt känns det mer retro/classic att trimma den B18 som sitter i.

Så skriv gärna en liten notis om vad ni själva har, ev. trim eller utbytta motorer.
Mvh Magnus

Pärlvit -68
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

för tillfället: B18 block, okänd kam (troligtvis K) planad B20 topp enkel SU HIF6.

kommande: B20 block, F-kam (tills jag hittar nån \"bättre\") portad o planad topp, Weber 36/36 eller MS/VEMS 5,5 KG svänghjul o Saab 900T tryckplatta

Edit: det blir även transistortändning (Velleman) på den nye. ska utvärderas på den nuvarande
Last edited by Rogge on Fri Aug 11, 2006 12:17 pm, edited 1 time in total.
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
matteponken
Posts: 18
Joined: Sun May 28, 2006 6:53 pm

Post by matteponken »

Tjena!
Har i grund o botten en sleten std b20 med D-kam extraktorrör och weber 36/36 som jag upskattar till 100 HK. Bör vell byta toppen mot något vassare pga jag förlorade 2 kilo i komp när jag bytte från en A-kam till D-kammen..

Troligen blir det att jag bygger något nytt (har en B20 till) har 3 stycken steg2 toppar och dubbla weber 45:or som ligger och samlar damm.
Ska vell bara fixa fram en vassare kamaxel och ståldrev, sedan så har jag nog det mesta.Ska vell hamna runt en 150 -160 HK

Var också inne på att byta till en b230 men ångrade mig sedan(motorn låg till o med här på gården), så det är och förblir stötstångs rovor för min del
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

B20, original botten.. Topp planad 2.6 mm, 44/37-ventiler, lätt smekt efter och försökt likna en Steg 2-topp.. KG19-kam, KG-2 extractor, 2.5\"-system, dubbla SU HS6 med KD-nålar..

Borde ligga på 100+ hästar iallafall..
andersson
Posts: 104
Joined: Sat Jul 09, 2005 7:06 pm

Post by andersson »

borrat block 91,975
trim kam
lättade lyft
planat
portat
lättat svänghjul
dellortor 45
8bult vev
tryck reg

skall plockas ur och i med b21et(hämtades igår)
turbo amazon
Posts: 21
Joined: Tue Jul 27, 2004 12:51 pm

motor

Post by turbo amazon »

tjena själv så åker jag med b20 och turbo. det sitter
lättat sväng hjul ,turbo kolvar, lättade stakar,vedbo trimmad topp som är kompad oh portad med störe ventile men håller på att bygga en ny motor som är borrad och med störe turbo och megasqurt.
perza
Posts: 14
Joined: Sun May 07, 2006 8:08 am

Post by perza »

Orginal B20 till och med orginal sygrör avgas och bränsle systemet, med K-kam, lite porttat B20E topp och msd 6Al, har kört hysteeriska 17.1@128 på 1/4 mile, bra bracket bil.
Har T5+M90H i garage....
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

B20, K kam, maxportad och planad topp med standard ventiler. Dubbla weber 40's och extraktorrör, 2\" simon med en burk.

Bästa 402m tid med SU förgasare och standardgrenrör (övrigt trim på)... 16,2
Nittel
Posts: 70
Joined: Thu Apr 21, 2005 11:15 am

Post by Nittel »

B20 borrad till 92mm, _rejält_ portad med 46/38.5 ventiler, R-kam, extraktor typ-3, 2.5\" KG med 2 dämpare, B20E insug med spridare och elektronisk tändning via VEMS. Varvstopp lagt på 7200rpm.
Har kört 10.18 på 201m med uselt fäste på 1:an, med lite mer finmappning och slicks så borde mitten till hög 9:a vara möjlig antar jag.
ergu
Posts: 22
Joined: Fri May 20, 2005 9:35 am
Location: borås

Post by ergu »

duett: standard b18 me utsliten zenith fallförgasare

pv: b20 med portad topp med 37mm avgasventiler o annan kam(under montering)

142:b21et med eget insug med trattar,,eget grenrör med twinentry o en t04b turbo,megasquirt styrsystem aluminium intercooler

mvh/erik
AMAZZZON
Posts: 319
Joined: Thu Oct 06, 2005 3:35 pm
Location: Sveg(Härjedalen)

Post by AMAZZZON »

har inte trimma min än men ska ha följande!

motor: B18A det blir Dubbla SU, Extraktor med 2\" system, Planadtopp, K-kam. kanske blir mer.
Gör som Ford köp Volvo 8)
Har nu en PV - 1960 :D
Member of Wolfman Cruisers! 8)

8) raggarportalen.se Bevara raggarkulturen! 8)
matteponken
Posts: 18
Joined: Sun May 28, 2006 6:53 pm

Post by matteponken »

Vill bara updatera lite.
Snart dags att sätta i hopa nya motorn, har allt utom den renoverade vipparmsbryggan. Här e receptet
B20 block med 8 bultad vev. stdB21 kolvar och M-stakar alltså 2.1L.
Lättat svänghjul,ståldrev
Grottisportad steg2 topp som JP motor har fixat till, bla bättre förbränningsrum och konverterad till blyfritt.
dubbla weder 45:or och en KG17 kam.
Har förhoppningar att detta ska ge åtminstonde 150 pollar
magnus B30
Posts: 13
Joined: Wed May 25, 2005 6:22 am

Motorn i min Amazon

Post by magnus B30 »

I min amazon -67 har jag en B30 med tillhörande M400 växellåda.
Trimningen av motorn är som följer: Plannat cylinderhuvud med portade kanaler, Kamaxel med okänd profil, men som troligtvis skulle trivas bättre ihop med webrar istället för dom renovade orginalförgasare som jag använder nu, Lättat svänghjul som är ihopbalancerat med vevaxeln.
Effekt: troligtvis någonstans mellan 150 till 170 Hk
På grund av kamaxeln så går motorn nervöst och inte alls specielt trevligt, och kommer att ersättas med en ny trevligare och förhoppnigsvis lite starkare motor.
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Motorn i min Amazon

Post by Amazon_V8 »

magnus B30 wrote:I min amazon -67 har jag en B30 med tillhörande M400 växellåda.
Trimningen av motorn är som följer: Plannat cylinderhuvud med portade kanaler, Kamaxel med okänd profil, men som troligtvis skulle trivas bättre ihop med webrar istället för dom renovade orginalförgasare som jag använder nu, Lättat svänghjul som är ihopbalancerat med vevaxeln.
Effekt: troligtvis någonstans mellan 150 till 170 Hk
På grund av kamaxeln så går motorn nervöst och inte alls specielt trevligt, och kommer att ersättas med en ny trevligare och förhoppnigsvis lite starkare motor.
Låter som en skoj Amazon,inte många man sett med B30 även om det är några stycken.Lägg gärna upp lite bilder och framtidsplaner på bilen som en projekttråd i custom showroom delen här på forumet,vill se mer av bilen :twisted:
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
SandManiaC
Posts: 103
Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
Location: KIRUNA
Contact:

Post by SandManiaC »

tja. har en b20 borrad till 2.1 ny d-kam, satt förut en sliten F-kam som gått ner sig ca 3 mm! på slitnaste nocken. dubbla suhif6 med egengjorda trattar, planad top, 2.5 avgas, lättat svänghjul. går ej riktigt som den ska men den snurrar på fint. den verka ha tappat lite i komp. hade förut ca 13-14 kg i komp, nu bara 10-11. provade sätta olja i cylindrarna då fick ja upp kompen till 13-14 igen, e less på den motorn går aldrig som den ska, konstigt nog drar den nästan ingen olja heller. har en nyrenoverad spis på g. om ja nu hittar nåt garage att byta den i.
Rock 'n Roll Amazon -64
Post Reply