Vad har ni för motorer och trim ???
Vad har ni för motorer och trim ???
Är intresserad och höra lite om vad ni kör med för motorer i era Amazoner.
Har länge funderat på B230, samtidigt känns det mer retro/classic att trimma den B18 som sitter i.
Så skriv gärna en liten notis om vad ni själva har, ev. trim eller utbytta motorer.
Har länge funderat på B230, samtidigt känns det mer retro/classic att trimma den B18 som sitter i.
Så skriv gärna en liten notis om vad ni själva har, ev. trim eller utbytta motorer.
Mvh Magnus
Pärlvit -68
Pärlvit -68
för tillfället: B18 block, okänd kam (troligtvis K) planad B20 topp enkel SU HIF6.
kommande: B20 block, F-kam (tills jag hittar nån \"bättre\") portad o planad topp, Weber 36/36 eller MS/VEMS 5,5 KG svänghjul o Saab 900T tryckplatta
Edit: det blir även transistortändning (Velleman) på den nye. ska utvärderas på den nuvarande
kommande: B20 block, F-kam (tills jag hittar nån \"bättre\") portad o planad topp, Weber 36/36 eller MS/VEMS 5,5 KG svänghjul o Saab 900T tryckplatta
Edit: det blir även transistortändning (Velleman) på den nye. ska utvärderas på den nuvarande
Last edited by Rogge on Fri Aug 11, 2006 12:17 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 18
- Joined: Sun May 28, 2006 6:53 pm
Tjena!
Har i grund o botten en sleten std b20 med D-kam extraktorrör och weber 36/36 som jag upskattar till 100 HK. Bör vell byta toppen mot något vassare pga jag förlorade 2 kilo i komp när jag bytte från en A-kam till D-kammen..
Troligen blir det att jag bygger något nytt (har en B20 till) har 3 stycken steg2 toppar och dubbla weber 45:or som ligger och samlar damm.
Ska vell bara fixa fram en vassare kamaxel och ståldrev, sedan så har jag nog det mesta.Ska vell hamna runt en 150 -160 HK
Var också inne på att byta till en b230 men ångrade mig sedan(motorn låg till o med här på gården), så det är och förblir stötstångs rovor för min del
Har i grund o botten en sleten std b20 med D-kam extraktorrör och weber 36/36 som jag upskattar till 100 HK. Bör vell byta toppen mot något vassare pga jag förlorade 2 kilo i komp när jag bytte från en A-kam till D-kammen..
Troligen blir det att jag bygger något nytt (har en B20 till) har 3 stycken steg2 toppar och dubbla weber 45:or som ligger och samlar damm.
Ska vell bara fixa fram en vassare kamaxel och ståldrev, sedan så har jag nog det mesta.Ska vell hamna runt en 150 -160 HK
Var också inne på att byta till en b230 men ångrade mig sedan(motorn låg till o med här på gården), så det är och förblir stötstångs rovor för min del
-
- Posts: 21
- Joined: Tue Jul 27, 2004 12:51 pm
motor
tjena själv så åker jag med b20 och turbo. det sitter
lättat sväng hjul ,turbo kolvar, lättade stakar,vedbo trimmad topp som är kompad oh portad med störe ventile men håller på att bygga en ny motor som är borrad och med störe turbo och megasqurt.
lättat sväng hjul ,turbo kolvar, lättade stakar,vedbo trimmad topp som är kompad oh portad med störe ventile men håller på att bygga en ny motor som är borrad och med störe turbo och megasqurt.
B20, K kam, maxportad och planad topp med standard ventiler. Dubbla weber 40's och extraktorrör, 2\" simon med en burk.
Bästa 402m tid med SU förgasare och standardgrenrör (övrigt trim på)... 16,2
Bästa 402m tid med SU förgasare och standardgrenrör (övrigt trim på)... 16,2
Amazon 131, http://www.attitudemotorclub.com
B20 borrad till 92mm, _rejält_ portad med 46/38.5 ventiler, R-kam, extraktor typ-3, 2.5\" KG med 2 dämpare, B20E insug med spridare och elektronisk tändning via VEMS. Varvstopp lagt på 7200rpm.
Har kört 10.18 på 201m med uselt fäste på 1:an, med lite mer finmappning och slicks så borde mitten till hög 9:a vara möjlig antar jag.
Har kört 10.18 på 201m med uselt fäste på 1:an, med lite mer finmappning och slicks så borde mitten till hög 9:a vara möjlig antar jag.
-
- Posts: 18
- Joined: Sun May 28, 2006 6:53 pm
Vill bara updatera lite.
Snart dags att sätta i hopa nya motorn, har allt utom den renoverade vipparmsbryggan. Här e receptet
B20 block med 8 bultad vev. stdB21 kolvar och M-stakar alltså 2.1L.
Lättat svänghjul,ståldrev
Grottisportad steg2 topp som JP motor har fixat till, bla bättre förbränningsrum och konverterad till blyfritt.
dubbla weder 45:or och en KG17 kam.
Har förhoppningar att detta ska ge åtminstonde 150 pollar
Snart dags att sätta i hopa nya motorn, har allt utom den renoverade vipparmsbryggan. Här e receptet
B20 block med 8 bultad vev. stdB21 kolvar och M-stakar alltså 2.1L.
Lättat svänghjul,ståldrev
Grottisportad steg2 topp som JP motor har fixat till, bla bättre förbränningsrum och konverterad till blyfritt.
dubbla weder 45:or och en KG17 kam.
Har förhoppningar att detta ska ge åtminstonde 150 pollar
-
- Posts: 13
- Joined: Wed May 25, 2005 6:22 am
Motorn i min Amazon
I min amazon -67 har jag en B30 med tillhörande M400 växellåda.
Trimningen av motorn är som följer: Plannat cylinderhuvud med portade kanaler, Kamaxel med okänd profil, men som troligtvis skulle trivas bättre ihop med webrar istället för dom renovade orginalförgasare som jag använder nu, Lättat svänghjul som är ihopbalancerat med vevaxeln.
Effekt: troligtvis någonstans mellan 150 till 170 Hk
På grund av kamaxeln så går motorn nervöst och inte alls specielt trevligt, och kommer att ersättas med en ny trevligare och förhoppnigsvis lite starkare motor.
Trimningen av motorn är som följer: Plannat cylinderhuvud med portade kanaler, Kamaxel med okänd profil, men som troligtvis skulle trivas bättre ihop med webrar istället för dom renovade orginalförgasare som jag använder nu, Lättat svänghjul som är ihopbalancerat med vevaxeln.
Effekt: troligtvis någonstans mellan 150 till 170 Hk
På grund av kamaxeln så går motorn nervöst och inte alls specielt trevligt, och kommer att ersättas med en ny trevligare och förhoppnigsvis lite starkare motor.
Re: Motorn i min Amazon
Låter som en skoj Amazon,inte många man sett med B30 även om det är några stycken.Lägg gärna upp lite bilder och framtidsplaner på bilen som en projekttråd i custom showroom delen här på forumet,vill se mer av bilenmagnus B30 wrote:I min amazon -67 har jag en B30 med tillhörande M400 växellåda.
Trimningen av motorn är som följer: Plannat cylinderhuvud med portade kanaler, Kamaxel med okänd profil, men som troligtvis skulle trivas bättre ihop med webrar istället för dom renovade orginalförgasare som jag använder nu, Lättat svänghjul som är ihopbalancerat med vevaxeln.
Effekt: troligtvis någonstans mellan 150 till 170 Hk
På grund av kamaxeln så går motorn nervöst och inte alls specielt trevligt, och kommer att ersättas med en ny trevligare och förhoppnigsvis lite starkare motor.
Buick Skylark 2dr HT 1963
Projektet på olika forum
Projektet på olika forum
-
- Posts: 103
- Joined: Sun Jul 25, 2004 8:44 am
- Location: KIRUNA
- Contact:
tja. har en b20 borrad till 2.1 ny d-kam, satt förut en sliten F-kam som gått ner sig ca 3 mm! på slitnaste nocken. dubbla suhif6 med egengjorda trattar, planad top, 2.5 avgas, lättat svänghjul. går ej riktigt som den ska men den snurrar på fint. den verka ha tappat lite i komp. hade förut ca 13-14 kg i komp, nu bara 10-11. provade sätta olja i cylindrarna då fick ja upp kompen till 13-14 igen, e less på den motorn går aldrig som den ska, konstigt nog drar den nästan ingen olja heller. har en nyrenoverad spis på g. om ja nu hittar nåt garage att byta den i.
Rock 'n Roll Amazon -64