Kamaxelval, A eller K?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Kamaxelval, A eller K?

Post by Henke 12136 »

Efter mycket om och men så har jag börjat riva min motor som gått erbarmligt illa under lång tid. Nu tänkte jag skaffa en ny kam + nya lyftare. Nu till frågorna:
Hur skiljer sig A kammen från K kammen rent körmässigt? Toppen är planad till motsvarande sport-topp men förgasaren är zenith original. (Har ingen plan på att byta förgasare i nuläget eftersom jag har det gamla grenröret.)
Vinner jag nåt på en K-kam eller är det dumheter med original förgasare?
Jag har ju absolut inte ambitionen att bygga en räser men K och A kammarna kostar ju precis lika mycket.
-anglofil-
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

jag tror inte du vinner nånting med bara en K kam utan att följa upp med allt annat också. Köp en standardkam och var glad för att du resonerar som folk. K kammar var ju mäkta populära ett tag och det var nästan så man blev mobbad om man inte hade nån..............
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Ok, det ante mig. Egentligen vill jag ju hålla mig till standard original, men samtidigt så vill jag köra bilen betydligt mer än jag gjort de senaste åren. Därför vill jag helst att bilen ska bli lite mer körbar. Med automatlåda så är den ju tyvärr väldigt mycket slöare och törstigare än med manuell, så jag bara funderade på om en K-kam skulle ge något med tanke på att jag har en planad topp.
-anglofil-
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

du kommer förmodligen bara uppleva den sämre sidan av vassare kamaxlar. Dålig ork på låga varv, svårt med jämn tomgång osv.
Eftersom den uppenbarligen gått dåligt, (nergången kamaxel?) så kommer du förmodligen att få massor med nya hästkrafter ändå.......
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

Planad topp och en K-kam brukar göra susen till och med strombergaren blir gladare tyvärr vet jag inte hur automat lådan reagerar men kan nog inte vara en skadlig installation. Men ska du köra zenit så gå på A-kamen i stället.
VOLVO 142-72 2.3L B20
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

I min första amazon renoverades motorn på RYS i Torpshammar. De monterade då En D-kam på en annars original motor. Jag tyckde bilen gick mycket bättre än förut fast inte motor innan renoveringen drog olja eller var orkeslös.

När jag en tid senare fick tag i min första DCD och fick den ordetligt bestyckad så gick den som ett skollat troll tyckte jag då :D

Så jag tror inte en K-kam är bortkanstat på din motor tillsammans med amuomaten

D ock K är ju \"väldigt\" lita varandra
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Tack för era åsikter. Nu sitter man här och funderar. Hmm.
Fler får gärna tycka till, gärna nån som testat kombination K kam + planad topp + Zenith fugge. (fast det är väl inte så många) Nåja, det ska väl smälla till nån gång under senhösten så jag har någon månad att fundera.

ska bara bygga klart bastun....
och lacka alukarossen...
och få liv i sidventilaren i farsans projekt...
och kolla lambdasonden på Rovern....
:roll:
-anglofil-
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

annars så finns det ju en C-kam oxå. något vassare än A-kam. fungerar förmodligen perfekt med enkelförgasare. jag har iof oxå testat kombinationen B20 med planad, portad topp med D-kam och enkelförgasare. det funkar väll... men en weber eller su är ju klart att rekomendera om man ska ha det tycker jag. så, mitt råd är att om du ska behålla din förgasare som du har så kan du satsa på en C-kam om du vill vara säker på att det verkligen funkar bra. det är min personliga erfarenhet utav det.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

En K-kam har en mycket snäll profil som ger hyfsat högt vacum. Den kommer tillsammans med planad topp och enkelförgasare att ge en fin tomgång och bra lågvarvsegenskaper.

Skillnaden mot A-kamen är främst att den slutar att varva vid 4000 men K-kamen drar minst 1000 varv till med din förgasare, den går ännu bättre med dubbla SU tex.

Så slutsatsen är att du får en mycket roligare och mer praktiskt motor med K-kam, bättre omkörningsegenskaper t ex.
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

Ja du förlorar absolut inget på att köra K-kam istället.. D funkar lika bra, det är obetydlig skillnad på K och D..

Nåt jag oxå funderat på är marinkammen till automatbilar, men jag vet inte riktigt hur BW35 växlar..
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

Intressant med alla inlägg. Har ialla fall lånat en motorlyft nu till helgen, så snart ska den ur och därefter skruvas isär för kontroll. (till en Austin Seven behövs ingen motorlyft, bara ett par handskar alternativt lite tvål.)Tyvärr har jag blåst hål i minst en kolv till Rovern så ekonomin känns skral. Men men, laddar man så smäller det. 8)
Bengan75 wrote:Nåt jag oxå funderat på är marinkammen till automatbilar, men jag vet inte riktigt hur BW35 växlar..
Marinkammen, är det C-kam eller?
Det beror ju på hur man kör. Jag märker att den lägger i trean nästan direkt om man bara rullar, men jag vet inte vad det blir för varv. Om det skulle bli ett problem att den blir jätteslö kan man ju alltid växla manuellt med spaken. När man väl kommit upp i fart så upplevs den som surrig redan vid 60.
Om man kör kickdown så drar den till 60 på ettan och 95 på tvåan, men det var längesedan jag gjorde det. Efter 80 så lönar det sig att släppa och låta trean hoppa in, då accar den något bättre.
-anglofil-
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

Post by Daggis »

Marinkammen är benämnd P-kam.

Den är ingen höjdare att ha i en bil. Funkar garanterat sämre än K.

Dålig flexibilitet är vad jag har hört.
Åkesson
Posts: 45
Joined: Mon Feb 27, 2006 2:23 am
Location: Askersund

Post by Åkesson »

sätt i en d kam... den höjer fan både vridet å topp efekten tycker jag å den funkar kanon med automat låda...
b20 power....
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Som sagt... D eller K är så lika att det i stort sett kan kvitta.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

jag hade D-kam i min b20 i 142an, utan att jag visste om det, o den var helt orginal förutom det, o den gick rätt bra. blev ju helt klart bättre när jag planade toppen oxå.. men som det är sagt här ovan så är det ju obetydlig skillnad på K o D
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Post Reply