Dumfråga

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
KillerBoo
Posts: 37
Joined: Mon Oct 02, 2006 9:31 pm

Dumfråga

Post by KillerBoo »

Hej,
Har en nyinköpt båt med en gammal Volvo inombordare. Förra ägaren visste inte mkt om den, inte ens vilken motor det är.. ;) Inte jag heller. Vet inte om det är B16 el B18 alltså. Eftersom allt är så jäkla trångt kommer jag inte åt att se efter motornr el ev gjutna uppgifter på blocket och undrar därför om nån kan komma med några tumregler för enkel identifiering ev motorn.
Sitter en enkel Stromberg CD150 (men det kan ju vara bytt resp special t marinutförande?) likströmmare (12V) Skulle vara bra att veta vilken det är så jag kan börja förbereda motorrenovering/motorbyte. Om det skulle visa sig vara B16 vill jag byta till B18. Var kan jag lägga vantarna på en B18 för renovering?
Last edited by KillerBoo on Tue Oct 03, 2006 7:58 am, edited 1 time in total.
p12133vd
Posts: 70
Joined: Sun Feb 08, 2004 10:01 am
Contact:

Re: Dumfråga

Post by p12133vd »

KillerBoo wrote:Hej,
Har en nyinköpt båt med en gammal Volvo inombordare. Förra ägaren visste inte mkt om den, inte ens vilken motor det är.. ;) Inte jag heller. Vet inte om det är B16 el B18 alltså. Eftersom allt är så jäkla trångt kommer jag inte åt att se efter motornr el ev gjutna uppgifter på blocket och undrar därför om nån kan komma med några tumregler för enkel identifiering ev motorn.
Sitter en enkel Stromberg CD150 (men det kan ju vara bytt resp special t marinutförande?) likströmmare (12V) Skulle vara bra att veta vilken det är så jag kan börja förbereda motorrenovering/motorbyte. Om det skulle visa sig vara B18 vill jag byta till B18. Var kan jag lägga vantarna på en B18 för renovering?
så här ser en B16 motor ut

Image

Och här en B18

Image

Mvh Bengan
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Här en bättre och finare bild på en B-20 med en äldre b18 ventilkåpa , B-18 ser \"likadan\" ut
Image
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
KillerBoo
Posts: 37
Joined: Mon Oct 02, 2006 9:31 pm

Post by KillerBoo »

OK, rent spontant verkar det vara en B18. Eller har jag fel om jag enligt bilderna ser att största synliga skillnaden är att B18 har vevhusventilationen(?) \"mitt på motorn\" på samma sida som bränslepumpen...? :oops:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ja B-18-20 har vevhusventilationen på samma sida som bränslepumpen. En annan grej är ventilkåpan är att B-16 den är skruvad med 2st 6-kantskruvar skruvat uppifrån och B-18 4 st sjtärnskruvar i sidan. Min B-20 ska igentligen ha oljepåfyllningen i framkant. och på dom står det B-20 framför vevhusventilationen, det gör det inte på B-18 :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
KillerBoo
Posts: 37
Joined: Mon Oct 02, 2006 9:31 pm

Post by KillerBoo »

Alldeles ypperligt. Mkt tack för info.
Post Reply