Historikom min amazon

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Historikom min amazon

Post by Anderzon »

Fick papper från SVAR idag på lite historik om amazon!


Regnummret på bilen år 1972 var; BA 59168

Detta är någon form av sthlm-område, aight?


även F 24578 har den varit reggad som. vart ligger F?



Vill gärna ha svar så jag kan fortsätta forska fram vad originalregistreringen var! sedan ska dessa plåtar pressas å upp på bilen :D


Väl mött //BA 59168
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Egrom »

Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

BA är väll Stockholms län tror jag? Det fanns A för stockholms stad, och B för stockholms län. När det blev för många bilar blev det AA för Staden och BA för länet.

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!

Dom gamla plåtarna pressas inte, det är en plåtskiva som man sätter i bokstäver och siffror i plast.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Ser i tråden som lades upp att det visst fanns AB också...
Varför läser man inte allt för innan man svarar :roll: :D
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Post by Anderzon »

BA är med andra ord sthlm län :). så nu rullar bilen med andra ord på hemmaplan ( kan ju ha varit Huddinge - BA ).

Jag ska dock söka vidare via sthlms länsstyrelse om de kan hitta ännu tidigare info om bilen.. eller hur var det nu igen micke?
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Om du tittar uppe till vänster på regbeviset så ser du om bilen har bytt län, där stå dt nya resp. gammla reg nummret då. Det finns två rutor, så det är inte så svårt att söka sig bakåt i tiden på det sättet!

Vore kul om den 1:a ägaren till bilen lever. Dom brukar bli väldigt glada när man ringer upp och berättar om att man har deras gammla bil. Sen kommer historierna om allt bilen har varit med om :D
Ta reda på och prata med alla ägare till bilen så kan man lära sig mycket. Tex om det har byggts om något på den eller vart den har varit, roliga saker som har hänt ets!

Min bil var reggad med enbart ett B, den hade rullat i solna från början. Länet går ju runt staden så den kan ju ha varit \"bosatt\" både norr och söder om stan. Det brukar ju stå adress vid namnet på den som ägde bilen. Sök på hitta.se på kartsidan på den adressen och se vart det är!
karleric
Posts: 115
Joined: Sat Feb 18, 2006 9:57 pm
Contact:

Post by karleric »

F är Jönköpings län
Anderzon
Posts: 129
Joined: Tue Apr 04, 2006 2:49 am
Location: Stockholm/Huddinge

Post by Anderzon »

imorgon måndag börjar letandet!
Volvo Amazon 1965, Volvo 244 GLT 1988
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Micke_ed wrote: Vore kul om den 1:a ägaren till bilen lever. Dom brukar bli väldigt glada när man ringer upp och berättar om att man har deras gammla bil.
Hmm "min" första ägare är en herre nere i Småland. På det första reg.beviset har han "chaufför" som titel. En snabb sökning på Eniro på hans namn och adress så upptäcker jag att han fortfarande verkar bo kvar och har fortfarande "chaufför" som titel. Han måste ha vetat vilken enormt bra bil amazonen var när han köpte en ny amazon sent Juli 1970 :) Måste nog ta och ringa honom innan det är för sent.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Absolut! Tveka inte, imorgon är det försent!
Post Reply