info om rover?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Ronny S
Posts: 256
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:46 pm
Location: Örebro
Contact:

info om rover?

Post by Ronny S »

jag har hittat en risig rover av okänd årsmodell.den är engelskreggad och högerstyrd.tänkte ev köpa den och ta drivlinan till amazonen.skulle behöva lite info och bra-eller-anus synpunkter om drivlinan.har ingen direkt koll på rover/buick.Image
urflippad-65a
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Post by KBM »

Men är det inte bättre att stoppa in en cheva 305 i den, en smogvariant och sen efter du besiktat den så byter du toppar och kam för en spottstyver så har du mer hk för pengarna.
Ronny S
Posts: 256
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:46 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by Ronny S »

nej av flera anledningar. chsb väger bly,batmanwannabeen ska inte bli ett effektmonster,för mycket ombyggnad av framvagn.(vill ju inte sabba orginalstuket..)

när jag började med amazonen så var det tänkt som en paus från jänk pga höööööga sopparäkningar,men det börjar närma sej urspårning där oxå nu :wink: men en rover är väl bara på 215cui? bör inte vara lika törstig som 305/350 :?
urflippad-65a
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

215 cu. in. ska det nog vara ja...
En 305 är ju ingen rolig motor hur man än gör, och dessutom väger ju Rovermotorn inte mer än en B20 så... Och jag har aldrig hört nåt om att de skulle vara dåliga, vilket man ju annars borde ha gjort med tanke på att de funnits i över 40 år och varit använda rätt mycket, men mer än så kan jag inte svara på...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re:

Post by KBM »

rock´n´ronny wrote:nej av flera anledningar. chsb väger bly,batmanwannabeen ska inte bli ett effektmonster,för mycket ombyggnad av framvagn.(vill ju inte sabba orginalstuket..)

när jag började med amazonen så var det tänkt som en paus från jänk pga höööööga sopparäkningar,men det börjar närma sej urspårning där oxå nu :wink: men en rover är väl bara på 215cui? bör inte vara lika törstig som 305/350 :?
Jag förmodar i att du är endast ute efter v8 ljudet?
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Motorn är från början framtagen av Buick och användes i deras midsize bilar under 61-63.De sålde sedan vidare ritningar,formar,verktyg m.m. till Rover i England som fortsatte tillverkningen av motorn.
Det är en relativt populär motor i England och det finns en hel del reservdelar och trimdelar där.
Motorn är helt i aluminium så man bör ju va noga med att den inte kokar.
I övrigt är det en relativt stabil motor egentligen,inte mycket att säga om den.Finns ju med bränsleinspruning också för att få ner soppan ytterligare :D
Ta reda på vad det är för årsmodell på Rovern och modell beteckning så kan jag ev. plocka fram lite tekniska spec på den.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Ronny S
Posts: 256
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:46 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by Ronny S »

tack,ska ta reda på årsmodell.filar lite försiktigt på ägaren.det var hans \"guldklimp\" för ca 10-15 år sen,sen har den stått och ruttnat.
en custom bör ju ha v8 8) och lite vrid gör ju inte heller nåt.
att jag vill ha rover är just vikten och att det känns lättare att få ner i bilen.vad är det för låda?(automat)
urflippad-65a
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Kolla ebay.co.uk. Där finns det massor med motorer, toppar och delar till Rover V8. Nästan gratis. Att få hem en motor kostar ett par tre tusen dörr till dörr.
-anglofil-
Ronny S
Posts: 256
Joined: Mon Mar 29, 2004 8:46 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by Ronny S »

det fanns en hel del bra-å-ha-saker där,men jag vill ju gärna klämma på grejorna innan man köper.
urflippad-65a
amazon trike
cheva subba-79 med volvo TD40
Amazon hgv-67
husqvarna 118cc-51
hynda xr 600 grusvägsmassör
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Kontrollera oljetrycket innan köp :!:

Det ska visst vara nån axel från ojlepump till fördelare som brukar/kan bli glapp och då tappar man oljetryck.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om du inte använder rovermotorn till amazonen finns det andra användningsområden.
http://www.roverklubben.se/v8tablee.html
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

F*N VA HÅRT! sån där grej måste man ju bara ha!
Post Reply