Så va denn gammla b18 motorn död

Moderatorer
Post Reply
JAKE
Posts: 53
Joined: Thu Sep 14, 2006 8:50 pm
Location: Karlstad / vålberg

Så va denn gammla b18 motorn död

Post by JAKE »

nu har min gammla b18 motor rullat sin sista mil i går kväll på en runda så sköt den en vevstake rätt genom blocket :D Tror inte det fins så mkt hopp kvar för den så jag ska få en b20 motor av min broshan o klampa in :P ...


Men till frågan är hur ska man bära sejj åt vid detta motor byte det är ingen amazon denna gången heller det är en pv 544 hoppas ni inte har nått i mot att jag skriver här, kan man bära i motorn med växel låda o hela kitet eller ska man ta loss den vid spräng kåpan o bära i den ?

har inte bytt motorer förr så jag är inte så inne på detta


Måste byta lammeller okså ,vet nån om b18 motorns lammerller passar på b20
Livet börjar där mätaren slutar

Det du inte vet lider du inte av
bstrand
Posts: 103
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:33 am

Post by bstrand »

Att lyfta i motorn för hand är ingen enkel match, om man inte är hulken. Nä, det är inget att ens försöka med utan du måste ha en lyft av nåt slag. Min rekommendation är sedan att lyfta ur motor och låda i ett stycke. Det är enklare att få ihop motor och låda sen, om allt ligger läst på golvet.
JAKE
Posts: 53
Joined: Thu Sep 14, 2006 8:50 pm
Location: Karlstad / vålberg

Post by JAKE »

okey nej jag tänkte mejj o ta en 250 kg spel och lyfta ut den ok men tack för tipsen.

får nog dock vänta ett tag har inte verkstdads till gång för till fället
Livet börjar där mätaren slutar

Det du inte vet lider du inte av
TDC
Posts: 1
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:31 pm
Location: Stockholm

Post by TDC »

Får göra som jag och lillbrorsan gjorde! Skruvade bort växellådan från växellådsbalken och kardan, och plockade bort växelspaken. Sen skruvade vi bort alla kablar från startmotor o dyligt. Sen självklart slangen till kopplingen! sen kylaren. Sen var det bara motorfästerna kvar. sen tog vi tag på varje sida och lyfte och lirkade. Visst var det tungt! Men inte fruktansvärt!! Är man van med V8 så en liten nätt motor som B18 inge problem!! :lol:
Every one can restore an antique but it takes a man to cutt it up!!
SO-CHEAP
Posts: 193
Joined: Thu Jan 25, 2007 12:53 pm
Location: Haninge

Post by SO-CHEAP »

De e rätt brosan!! kul va de ocksåå :D
CUSTOM
perre33
Posts: 36
Joined: Fri Aug 20, 2004 12:50 pm

Post by perre33 »

Att byta motor i en pv är smidigt om man tar bort skärmar o inner skärmar .frontplåt
har själv aldrig använt lyft för detta.
En stark kompis är allt som behövs :)
dela på motor o låda i bilen så gott om utrymme att det blir smidigast.
Post Reply