Ekonomiplåt!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
bigbengt
Posts: 37
Joined: Sun Jan 29, 2006 1:36 am

Ekonomiplåt!

Post by bigbengt »

Hej grabbar o tjejer!
Skall svetsa lite skärmkant och undrar hur man får snyggast o bäst samman fogning? skall man lägga ekoplåten kant mot kant? är det då inte lätt att det blir varmt och slår sig eller skall man fallsa skärmen på bilen eller eko skärmkanten? Kanske vet någon en bra sida med bilder om detta? tack på förhand!
Anton
Posts: 78
Joined: Sat Mar 06, 2004 9:27 pm
Location: Luleå

Post by Anton »

Har varit en artikel i tidiningen Klassiker nr 5-6 juli2006 om detta.
/Anton
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

Finns lite skrivet om detta förut på forumet.

men bäst får du helt klart genom och lägga plåten kant i kant med ett mellanum på cirka 1 mm.

tar för givet att du använder ekonomiplåt och går efter de, för att de inte ska slå sig kan man göra många sätt för att förhindra de, ofta behöver man inte utnuttja hela ekonomiplåten utan man kan minska ner den rätt kraftig allt beroende på hur rostigt/buckligt det är.
jag försöker alltid spara så mycket av orginalplåten som möjligt.
ska du svetsa upp innerskärmen bör du lägga snittet på bakskärmen högre upp så du får plats och göra de.
ju längre ifrån du kommer den pressade kanten ju mer risk finns det att de slår sig.

Lite kortfattat men kan ju hjälpa nåt.
passa in skärmkanten och punkta upp den med ett antal punkter överallt och gå ifån och titta från håll, hur ser de ut?
känn med handen också medan du svetsar så de inte banar iväg.
ser de bra ut lägger du fler punkter överallt som gör att de är mindre risk att de slår sig på stort sen när du helsvetsar.

när du punktat upp allt är de dags och börja helsvetsa och jag själv brukar köra 3punkter i rad kyla med trycklyft och förflytta mig till ett annat ställe, köra 3 punkter där och sen kyla o.s.v.
känn hela tiden så de inte banar iväg nånstans och blir de för varmt så kyl med tryckluft.
börjar man få ihop de och de verkar bra kan man öka på några punkter.
en till sak man kan göra innan man helsvetsar allt, är köra med tryckluftssticksåg (om man skulle ha en sådan) mellan punkterna för att få 1mm spalt innan man bränner igen alltsammans.

finns ju många sätt man kan göra på och detta är det som jag brukar köra och de har funkat fint allt från tjock amazon plåt till tunn japansk skitplåt :wink:

mvh
Ronny
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Svetsa kant i kant, det är bättre för att slippa framtida rost. Ta det lugnt och kyl med tryckluft om det behövs, då bör det inte slå sig, bara du inte har för bråttom.
AVG
bigbengt
Posts: 37
Joined: Sun Jan 29, 2006 1:36 am

Post by bigbengt »

Gött med erfarenhet! Klassiker nr 5-6 juli2006 vad e det för tidning? Men erfarenhet säger också kant mot kant!

vad har ni att säga om insidan då alla vet ju att där samlas en massa skit!!! jag har tänkt att fortsätta från skärmkantens slut upp mot innerskärmen! ja jag vet det är knöligt att komma åt innanför skärmen och det e en massa jobb men jag tror att det eliminerar rost väldigt effektivt!
jag gör lite dockumentering som jag visar senare!
Tack för alla inlägg!
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re:

Post by Telis »

bigbengt wrote:Gött med erfarenhet! Klassiker nr 5-6 juli2006 vad e det för tidning? Men erfarenhet säger också kant mot kant!

vad har ni att säga om insidan då alla vet ju att där samlas en massa skit!!! jag har tänkt att fortsätta från skärmkantens slut upp mot innerskärmen! ja jag vet det är knöligt att komma åt innanför skärmen och det e en massa jobb men jag tror att det eliminerar rost väldigt effektivt!
jag gör lite dockumentering som jag visar senare!
Tack för alla inlägg!
Dokumentation ser jag fram emot, skall börja byta skärmkanter framöver jag med !
Kan man svetsa från insidan, när man frilagt skärmkanten om man skall byta yttre plåtdelen i hjulhuset eller måste man gå från axelsidan som är den normalt åtkomliga sidan?
pitea
Posts: 8
Joined: Sun Dec 24, 2006 12:41 pm

Limmning

Post by pitea »

Annars så kan du ju limma plåtarna... Det du gör är att du lägger plåtarna lite omlott och limmar mellan med karosserilim. Det blir mycket stadigt, och slår sig inte det minsta. Limmet har också antirost egenskaper. Så du får ingen rost mellan... Är att rekomkendera till allt utom bärande delar.
Post Reply