Original radio!

Moderatorer
bigbengt
Posts: 37
Joined: Sun Jan 29, 2006 1:36 am

Original radio!

Post by bigbengt »

Hej grabbar o tjejer! Jag har en liten knepig fråga det e så att jag undrar om det fanns någon original amazon radio med stereo ljud!

Tycker helt klart att det är scharmigast med endast original radio monterad oh idag kan man ju köra med ipoden över radion och barakoppla ett litet slutsteg så får man ju rätt dunk o rätt utseende!
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

På den tiden fanns det ju inte stereo (inte här iaf) så det lär nog inte finnas.

Stereoradio kom väl först i början på 70-talet
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Skulle väll i såfall vara nån stereo-8 men jag tror inte Volvo började med det förrän nån gång i början på 70-talet som ett tillbehör till 140/164.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Templar-122 wrote:Skulle väll i såfall vara nån stereo-8 men jag tror inte Volvo började med det förrän nån gång i början på 70-talet som ett tillbehör till 140/164.
Jo, men det är ju kassett, det var ju Radio han eftefrågade väl?

Men från början på 70-talet tycker jag också kan passa i en Amazon, är ju ändå tidsenligt
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Finns radio på Volvos 8-trackspelare, iaf. på min...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
bigbengt
Posts: 37
Joined: Sun Jan 29, 2006 1:36 am

Nej! Nej!

Post by bigbengt »

Hu ingen kasset! Bara denna underbart blanka (volvo; Blaupunkt! RADIO) undrar också detta med när stereo sändning uppdagedes och togs tillvara? Amazonlevde ju till -70 så det e ju en sjutiotalare :D Tack för svar!!
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Post by Templar-122 »

Tror inte det fans nån volvo stereo-radio utan 8-trackspelare vid tidpunkten i fråga
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Har läst i ngn wheels att det finns ngn firma som konverterar gammal front med nytt innandömme.
Amaroyce -64
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Post by tubbe »

Fast jag är helt ny här på forumet vill jag ändå ge ett tips ang detta med radio.

Visst är det snyggt att kunna ha en någorlunda tidsenlig radio i bilen.

Nu finns det också ett sätt att kunna lyssna på sin favoritmusik, utan att behöva installera någon dold anläggning eller CD-spelare.

Sedan sep/okt förra året är det ju tillåtet med FM-sändare.
Med en sådan kopplad till sin mp3-spelare/ipod kan man lyssna på sina favoriter i gammelradion.

Fungerar förvånansvärt bra.

(förklarar gärna mer, om det är någon här som inte vet vad jag pratar om)
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Hej Tubbe, läste om detta i senaste numret av Power tror jag det var.. Vill gärna veta mer om detta t.ex. om det funkar till en gammal rörradio som bara har AM osv.. Och exakt hur det funkar... :?:
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

nej funkar inte till en gammal radio med am-sändare.. endast radio som tar emot fm-sändnigar.
Har själv en batteridriven fm-sändare och den är jag väldigt nöjd med. radion spelar utan störningar sålänge de är bra med ström i batteriet och för att slippa störningar från andra kanaler ska man välja en frekvens som är långt från andra kanaler, själv har ja min inställd högt.

perfekt om man har gammal radio i amazonen!
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Post by tubbe »

HEJ!
som sagt, det funkar bara på FM bandet.

Det finns flera olika FM-sändare. Vissa har några förprogrammerade frekvenser de sänder på,
andra har så man själv kan ställa in vilken man vill ha.

Skall man ha en sändare i bilen så är det en fördel att välja en som går att driva med ström från cigg-uttaget.

Och många gamla radioapparater har ju faktist mkt bättre känslighet i att kunna ta in svagare stationer än radiodelen i dagens nya apparater.

HUR DET FUNKAR:

1. man pluggar på FM-sändaren på mp3-spelaren.
2. ställer in den frekvens man vill att sändaren skall sända på, tex 90,0 mhz
3. Rattar in motsvarade frekvens på radioapparaten.
4. så har du musiken från mp3-spelaren i högtalarna!

Ett annat tips:
en kompis hade satt en dylik sändare på datorn, där han hade alla mp3-filer.
då kunde han ta in dessa låtar på köksradion, eller i sina öronskydd med inbyggd radio, när han var utomhus och grejade.
Man får blandad musik i hela huset och även utomhus, och slipper höra på skiten från dagens radiostationer.

p.s. även en käck grej att använda om man lånar andras bilar emellanåt, där det kanske bara finns bandspelare eller cd spelare för vanliga skivor.
Då får man sin favoritmusik även i dessa bilar.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Tack för förklaringen, nu hänger jag med.. Har du någon bra FM sändare att rekommendera, förmodar att de dyraste är bra men bland de lite billigare..

Och om man köper en kombinerad radio och Mp3 så kan man alltså skicka Mp3 signaler till den gamla bilradion också? :?:
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
tubbe
Posts: 53
Joined: Fri Jun 02, 2006 11:14 pm

Post by tubbe »

Nej jag kan inte rekomendera någon i dagsläget.
För jag har inte fått köpt någon egen än.
Har bara fått det demonstrerat för mig av bekanta.
Har senast idag vart och kollat runt, men alla radiohandlare har inte sådana här sändare än. Vissa vet tom inte vad det är :D

Men jag har efterlyst info om det på ett annat forum, och där fick jag tipset att Jula har en för 99:-

Men skall man ha den i bilen är det ju en fördel om den inte bara drivs av batterier, utan även att man kan koppla den till cigg-uttaget.

om du köper en Ipod eller en vanlig mp3 spelare har ingen betydelse.
Eller om det finns inbyggd radio i spelaren.
Du kan teoretiskt koppla en Sony Walkman för kassetter eller en bärbar CD-spelare till sändaren också.
Man pluggar helt enkelt in den i hörlurs-utgången på mp3-spelaren eller walkmannen.

Så fort jag fått tag på mer info om vilken man bör köpa, så skall jag tipsa här i tråden.

Tog en snabbkoll på nätet, och vad det verkar har priserna sjunkit rejält de sista månaderna.
Denna kostade 395 för ett tag sedan, nu 169
ett exempel på hur de ser ut:

Image


här är en man pluggar direkt i cigg-uttaget. (249kr)

Image



en för 99kr, som går på både batteri och 12V

Image




ett litet tillägg, du skickar alltså inte mp3 signaler från sändaren utan vanliga radiosignaler.
Det är en helt vanlig radiosändare.
Har du den på datorn inomhus kan du få in musiken på vilken transistorradio som helst i hela huset.
Och även i hörselskydden om de har radio inbyggt.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Amazonsport wrote:Och om man köper en kombinerad radio och Mp3 så kan man alltså skicka Mp3 signaler till den gamla bilradion också? :?:
Nej. En kombinerad spelare betyder inte att den har en sändare inbyggd. Tekniken är intessant men jag delar inte samma optimistiska inställnig till ljudkvaliten som tubbe.

Räckviden på denna sändare är begränsad, om jag kommer ihåg rätt så är den lagliga räckviden ungefär 10 meter.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply