koppling av varvräknare..?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
diddievriday
Posts: 19
Joined: Mon Nov 13, 2006 5:09 pm

koppling av varvräknare..?

Post by diddievriday »

hejsan! har just köpt mig en varvräknare och undrar hur jag kopplar den till min amazon med B20 motor.
Det finns fyra kablar på varvräknarn. röd, svart, grön, och vit...
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Utan att ha sett den, så är detta min följande gissning

röd +12v
svart -

kvar är då
vit, grön

den ena skall då gå till instrumentbelysning och den andra till fördelardosan. Om röd och svart blir rätt, så kommer inte varvräknaren gå sönder om du lägger vit på fördelardosan. Det som händer är att den vissar vilket varv du har eller så kommer instrumentlampan att blinka.

En gissning av många
Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
diddievriday
Posts: 19
Joined: Mon Nov 13, 2006 5:09 pm

Post by diddievriday »

vad är och sitter fördelardosan?? :roll:
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

fördelaren..

den oranga saken som sitter på motorns vänstra sida, med 5 grova kablar i locket..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ingen expert på el men, det är väl tändspolen du menar QV??

Den ska väl kopplas på samma ställe som \"matarkabeln\" som går ner till fördelaren eller?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
diddievriday
Posts: 19
Joined: Mon Nov 13, 2006 5:09 pm

Post by diddievriday »

ja okej! men då är jag med. har precis börjat mecka bilar så kan inte så mycket. men nu förstår jag hur jag ska koppla. tusen tack!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Hasse63 wrote:Ingen expert på el men, det är väl tändspolen du menar QV??
Tändspolen blir nog en "lättare" punkt att koppla in den på. Men det finns två kablar på en tändspole (tre om vill) medans det bara är en (eller 6 st) på fördelaren. Så med att säga fördelaren så minskar risken att koppla fel.

Men det är kabel mellan tändspolen och fördelaren som man skall koppla in sig på och det spelar ingen roll på vilken sida man gör det.

/Janne

Fördelaren är alltså mojängen som tändstiftskablarna kommer ifrån. Tändspolen har den kabeln som kommer in i mitten av fördelaren. Den kabel vi pratar om i detta fall är den tunna (svarta?) som går mellan tändspolen (toppen) och fördelaren (sida)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
volvo_144
Posts: 45
Joined: Mon Mar 13, 2006 10:48 pm

Re: koppling av varvräknare..?

Post by volvo_144 »

diddievriday wrote:hejsan! har just köpt mig en varvräknare och undrar hur jag kopplar den till min amazon med B20 motor.
Det finns fyra kablar på varvräknarn. röd, svart, grön, och vit...

Röd och vit ska till pluss
grön till tändspolens muinussida
svart är givetvis jord.

vita är belysningskabel alltså + från säkringsdosan då tändningen är på
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Fick du inga instruktioner med varvräknaren ?
diddievriday
Posts: 19
Joined: Mon Nov 13, 2006 5:09 pm

Post by diddievriday »

nej ja köpte den begagnad så inge instruktion.

koppla nyss i varvräknarn å allt gick bra förutom ljuset på den.. men ska testa koppla den vita sladden på + då lyser de säkert. :)
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Generellt för elprylar i bilar så kan du ofta anta att rött är plusmatning i en eller annan form, svart är minus/jord, även brun kan vara minus/jord, övriga färger används för lite av varje, vit verkar ofta användas precis som i ditt fall till plusmatning som ska vara kopplad via tänding eller någon annan strömbrytare.

Tyvärr så funkar detta inte alltid, men rött och svart ska du åtminstone lita på i alla väder, men inte ens där kan man vara 100 procent säker.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Färgmärkning

Post by A-masen »

Till Mickes resonemang kan man tillägga ett litet tips. Ohmmät mellan svart och röd kabel. Ett vanligt värde i sådana här sammanhang kan vara 200 - 300 Ohm. Om det stämmer, så borde strömförbrukningen på instrumentet vara ungefär 0,5 Ampere, eller mindre. Och det låter väl ganska vettigt? Man vill inte belasta för mycket för bara ett instrument. Då har man kommit ännu närmare Mickes förslag med \"rött och svart ska du åtminstone lita på i alla väder\". Alltså rött är plus och svart är minus på drivspänningen.
Ett liknande resonemang för skalabelysningen, man tar exemplet 2 Watt på den, som är en vanlig lampa i sammanhanget. Det skulle ge 72 Ohm mellan den svarta kabeln och den som går till belysningen. Förutsatt att jag har räknat rätt och att lampan är hel. Om lampan går att ta ur kan du ju också Ohmmäta direkt på den tilltänkta sladden och i lampsockeln. Där skall det vara 0 Ohm. Likaså mellan ytterkontakten på lampsockeln och den svarta tråden. Då vet du att du är rätt där.
Om man tittar på vanlig el eller data och telecom, så finns det vissa färgkoder. Dock är det så illa, speciellt för data och telecom att det finns en stor mängd olika standarder. Och ingen är ju tvingad att använda det på samma sätt som när det gäller starkström.
diddievriday
Posts: 19
Joined: Mon Nov 13, 2006 5:09 pm

Post by diddievriday »

har fortfarande inte fått ljuset att fungera.. men det kan ju vara lampan i räknarn som är pajj lika gärna.
testade att koppla ljuskabeln till ljus-strömbrytarn oxå men hände inte ett någe.
men men den funkar fint ändå.!
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Vita kopplar man gjärna till ljus reostat knappen.
Då följer ju ljuset i varvräknaren med instrument belysningen.
Amaroyce -64
Post Reply