Ljud vid rullning

Moderatorer
Post Reply
Parappa83
Posts: 34
Joined: Mon Nov 06, 2006 9:52 pm

Ljud vid rullning

Post by Parappa83 »

Hej. När jag rullar min amazon med motorn avslagen och ingen växel ilagd, hörs ett svagt mullrande ljud. Är detta normalt? något att oroa sig för? vad kan det vara? lösning? Tack på förhand.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Kanske ett ljud från mellanaxeln (dåliga knutkors) eller från bakaxeln.
eller från växelådan, hjulager. Kolla upp knutkorsen till att börja med.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Parappa83
Posts: 34
Joined: Mon Nov 06, 2006 9:52 pm

Post by Parappa83 »

Jag tror jag spårat problemet. Det värkar som bromsklossarna ligger emot skivorna. Nu blir det här iof en fråga som bör ligga under \"bromssystem\" men då jag inte vet om det går att flytta hela inlägget till det \"bromssystem\" ställer jag frågan här. Hur löser jag problemet med att klossarna ligger emot skivorna?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Man bör vara två. Ta bort klossarna och kolla om kolvarna/plunsharnas tätningar är hela. (byt ok eller renovera) ¨

Stoppa in \"någon\" i stället för klossarna (två koben brukar funkla eller en sliten bromskloss och ett koben) som är ca 1 cm bred och som täcker båda kolvarna på båda sidor, plunsharna kan åka ur läge annars om de åker ut för långt.

Tryck sedan på bromspedalen tills \"något\" kläms fast av att plunsharna åker ut, pressa tillbaka dom (kan gå tungt båda vägarna). Upprepa detta tills alla går lätt. Spruta/häl på bromsvättska innanför tätningen för att smörja upp först, jag tog sisst 5/56 och sprutade in. gick bra de med.

Gör likadant på andra sidan för att inte bilen ska gå år något håll då du bromsar :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply