Hållbarhet 6V bilbatterier

Moderatorer
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Hållbarhet 6V bilbatterier

Post by Ola O »

Hej

Har någon en erfarenhet av hållbarheten på de nya 6V batterierna. Har haft batterier som blivit nära 15 år tidigare innan de givit upp men nu har två st Tudor batterier gått sönder på fem år, ganska dåligt om man får säga.

Har precis köpt ett nytt batteri 6V 84 Ah och detta får vi hoppas håller mycket längre. De andra har varit 78 Ah.

Vad säger ni?
Egna erfarenheter?
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Har också märkt att dagens sexvoltare inte har nån vidare kvalitet.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Tycker det gäller 12v Batterier också, håller runt 5 år som bäst nu förtiden (oavsett märke).
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Blir det bättre hållbarhet på baterierna om man har en sån där laddare som stödladdar bateriet under vinterhalvåret? Har hört att det ska bli bättre då. Funderar åp en sån laddare själv, vet någon vart man köper en sån?
Vet inte vad dom heter.
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

självklart ska batterier som sitter i bilar som inte används underhållsladdas. Det är elementär batterikunskap. Ett batteri som sakteliga töms fryser på vintern (om det står kallt) och då blir det inte långlivat.
Antingen en sån där pulsladdare Ctek och allt vad de heter eller så tar man in batteriet i värmen och laddar på det med jämna mellanrum.
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Blir det dåligt även om det laddar ut långsamt men står varmt och inte fryser?
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

ja ett batteri mår inte bra av att vara \"tomt\" det ska helst vara laddat hela tiden.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det bästa ska enligt uppgift vara att göra rent och ladda batteriet samt förvara det i frysboxen, då klarar det sig till våren utan andra åtgärder.
Av någon anledning som jag inte begriper ska inte ett bilbatteri förvaras på ett betonggolv då det självurladdar mer då.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Adrenaline
Posts: 206
Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
Location: Luleå

Post by Adrenaline »

Har hört att det är armeringen i betonggolvet som gör så att batteriet töms på ström.
Detta är dock bara vad jag hört och kan inte bekrefta hir vida det stämmer eller ej.
Amaroyce -64
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Kan starkt rekommendera en C-tec laddare!!!

Köpte en själv för ett par år sedan (runt en femhundring) o den gör trötta batterier som nya!!!

Tidigare har jag provat med div. \"vanliga\" laddare (bensimacksvarianten) men tycker att dessa inte duger till mycket...
Vet inte vad skillnaden är men skillnad- det är det...

Har i min andra sommarbil (miata) en väldigt kraftfull stereo med ett par slutsteg o det batteriet är inte på många ampertimmar men har hållit i 10 år nu...
Plockar ur det vid vinterförvaringen o laddar då upp det o förvarar det i rumstemp hela vintern o laddar det en gång till innan det är dax o starta upp på våren igen. Har fungerat perfekt o göra så...

Har oxå hört att betonggolv inte är att rekomendera som batteriförvaring... Antingen armeringen eller oxå fukten som finns i betongen som förmodligen gör att det blir krypströmmar... Men det räcker väl med en träbit mellan så är det problemet ur världen...

Min erfarenhet är att det verkar vara slumpen som styr hur länge ett batteri håller... Varierande kvalite???
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
PellePite
Posts: 59
Joined: Sun Apr 08, 2007 3:54 pm

Post by PellePite »

Det viktigaste att tänka på för att minimera risken för krypströmmar är att tvätta samt hålla batteriet, polerna samt polskorna rena. För det är i smutsen och korrosionen som strömen tar sig fram.
Amazon -59
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

sen värt att poängtera är att alla batterier har en naturlig självurladdning som man inte kan göra ett dyft åt, därav behovet att underhållsladda.
Det är samma sak med bilar som endast går korta sträckor, de batterierna mår också bra av att laddas då och då eftersom generatorn aldrig hinner få upp det till toppnivå.

Därför kan det skilja så enormt i utsagorna hur länge ett batteri håller, en långdistans bil kan ledigt kanske nöta på samam batteri i 10 år medans den som har en bil till och från konsum kan få byta batteri vart 5 år.
(ingen hänsyn till olika kvaliteter nu)
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Finns det sånn där cteck laddare även till 6v batterier? vart köper man dom?
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Kolla denna hemsidan så hittar du säkert en återförsäljare av dessa i din närhet. http://www.ctek.com/SE/mapquest/advantage.asp
Och ja, det finns till 6V. Det vet jag eftersom jag har en själv :wink:
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Ska tydligen vara bra att använda en timer o koppla till laddaren så den drar på ca 10 min/dag.
Volvo P1200VB 1958
Post Reply