Hållbarhet 6V bilbatterier
Hållbarhet 6V bilbatterier
Hej
Har någon en erfarenhet av hållbarheten på de nya 6V batterierna. Har haft batterier som blivit nära 15 år tidigare innan de givit upp men nu har två st Tudor batterier gått sönder på fem år, ganska dåligt om man får säga.
Har precis köpt ett nytt batteri 6V 84 Ah och detta får vi hoppas håller mycket längre. De andra har varit 78 Ah.
Vad säger ni?
Egna erfarenheter?
Har någon en erfarenhet av hållbarheten på de nya 6V batterierna. Har haft batterier som blivit nära 15 år tidigare innan de givit upp men nu har två st Tudor batterier gått sönder på fem år, ganska dåligt om man får säga.
Har precis köpt ett nytt batteri 6V 84 Ah och detta får vi hoppas håller mycket längre. De andra har varit 78 Ah.
Vad säger ni?
Egna erfarenheter?
-
- Posts: 532
- Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
- Location: Kalix
- Contact:
självklart ska batterier som sitter i bilar som inte används underhållsladdas. Det är elementär batterikunskap. Ett batteri som sakteliga töms fryser på vintern (om det står kallt) och då blir det inte långlivat.
Antingen en sån där pulsladdare Ctek och allt vad de heter eller så tar man in batteriet i värmen och laddar på det med jämna mellanrum.
Antingen en sån där pulsladdare Ctek och allt vad de heter eller så tar man in batteriet i värmen och laddar på det med jämna mellanrum.
Det bästa ska enligt uppgift vara att göra rent och ladda batteriet samt förvara det i frysboxen, då klarar det sig till våren utan andra åtgärder.
Av någon anledning som jag inte begriper ska inte ett bilbatteri förvaras på ett betonggolv då det självurladdar mer då.
Av någon anledning som jag inte begriper ska inte ett bilbatteri förvaras på ett betonggolv då det självurladdar mer då.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
-
- Posts: 206
- Joined: Sun Nov 12, 2006 10:41 am
- Location: Luleå
Kan starkt rekommendera en C-tec laddare!!!
Köpte en själv för ett par år sedan (runt en femhundring) o den gör trötta batterier som nya!!!
Tidigare har jag provat med div. \"vanliga\" laddare (bensimacksvarianten) men tycker att dessa inte duger till mycket...
Vet inte vad skillnaden är men skillnad- det är det...
Har i min andra sommarbil (miata) en väldigt kraftfull stereo med ett par slutsteg o det batteriet är inte på många ampertimmar men har hållit i 10 år nu...
Plockar ur det vid vinterförvaringen o laddar då upp det o förvarar det i rumstemp hela vintern o laddar det en gång till innan det är dax o starta upp på våren igen. Har fungerat perfekt o göra så...
Har oxå hört att betonggolv inte är att rekomendera som batteriförvaring... Antingen armeringen eller oxå fukten som finns i betongen som förmodligen gör att det blir krypströmmar... Men det räcker väl med en träbit mellan så är det problemet ur världen...
Min erfarenhet är att det verkar vara slumpen som styr hur länge ett batteri håller... Varierande kvalite???
Köpte en själv för ett par år sedan (runt en femhundring) o den gör trötta batterier som nya!!!
Tidigare har jag provat med div. \"vanliga\" laddare (bensimacksvarianten) men tycker att dessa inte duger till mycket...
Vet inte vad skillnaden är men skillnad- det är det...
Har i min andra sommarbil (miata) en väldigt kraftfull stereo med ett par slutsteg o det batteriet är inte på många ampertimmar men har hållit i 10 år nu...
Plockar ur det vid vinterförvaringen o laddar då upp det o förvarar det i rumstemp hela vintern o laddar det en gång till innan det är dax o starta upp på våren igen. Har fungerat perfekt o göra så...
Har oxå hört att betonggolv inte är att rekomendera som batteriförvaring... Antingen armeringen eller oxå fukten som finns i betongen som förmodligen gör att det blir krypströmmar... Men det räcker väl med en träbit mellan så är det problemet ur världen...
Min erfarenhet är att det verkar vara slumpen som styr hur länge ett batteri håller... Varierande kvalite???
sen värt att poängtera är att alla batterier har en naturlig självurladdning som man inte kan göra ett dyft åt, därav behovet att underhållsladda.
Det är samma sak med bilar som endast går korta sträckor, de batterierna mår också bra av att laddas då och då eftersom generatorn aldrig hinner få upp det till toppnivå.
Därför kan det skilja så enormt i utsagorna hur länge ett batteri håller, en långdistans bil kan ledigt kanske nöta på samam batteri i 10 år medans den som har en bil till och från konsum kan få byta batteri vart 5 år.
(ingen hänsyn till olika kvaliteter nu)
Det är samma sak med bilar som endast går korta sträckor, de batterierna mår också bra av att laddas då och då eftersom generatorn aldrig hinner få upp det till toppnivå.
Därför kan det skilja så enormt i utsagorna hur länge ett batteri håller, en långdistans bil kan ledigt kanske nöta på samam batteri i 10 år medans den som har en bil till och från konsum kan få byta batteri vart 5 år.
(ingen hänsyn till olika kvaliteter nu)
Kolla denna hemsidan så hittar du säkert en återförsäljare av dessa i din närhet. http://www.ctek.com/SE/mapquest/advantage.asp
Och ja, det finns till 6V. Det vet jag eftersom jag har en själv
Och ja, det finns till 6V. Det vet jag eftersom jag har en själv
Amazon 1957