Skillnad mellan tidiga och sena lyktinsatser

Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Skillnad mellan tidiga och sena lyktinsatser

Post by Amazon »

Jag vet att sargarna är bredare på tidiga årsmodeller. Har fått tag i en uppsättning men vad är det egentligen mer som skiljer? Jag antar att glaset på de äldre mer kupade men fanns det flera olika varianter och när kom de nya? Vad ska det vara på en tidig -58?
Volvo P1200VB 1958
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

Du skall ha symmetriska strålkastarinsatser på din bil. De med hästskorna och väldigt kupigt glas.
PellePite
Posts: 59
Joined: Sun Apr 08, 2007 3:54 pm

Post by PellePite »

Lånar tråden.... Gäller detta även en tidig -59a med delat bakluckehandtag?
Amazon -59
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

hur är det på en 60á då ? =)
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Kan detta vara rätt och i så fall hur mycket ska man ge för ett nytt par?

Hella Nr, 165 EO-ES-O 1A6 001 128-02

Image
Volvo P1200VB 1958
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

Inte mer än VP tar då dessa ej är original på en 58. Detta ser ut att vara högerassymetriska.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Post by Ola O »

http://www.volvoamazonpictures.se/car_p ... _376_2.jpg

Denna har korrekta insatser, symmestriska
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Min bil!!! :D
Ja, jag har rätt framlyktsglas. Vill du ha bättre bilder så kan du gärna få det. Jag åker tyvär bort i morgon och blir borta en vecka så det får dröjja ett tag. Eller tyvär och tyvär vet jag inte, jag ska ju till cypern en vecka så det är ju inte tyvär :D

Hur som hällst! Dom som dyker upp är oftast dåliga reflektorer på även om det dyker upp NOS ibland. Jag har ett bra budgetförslag på hur man kan göra det bra mycket billigare för sig och endå få det rätt!

Jag tog ett par spräkta, nyare framlykor med fina reflektorer. Den ena hade fått ett stenskott bla. Jag slog sönder glaset och pillade bort det som var kvar så jag hade en tom reflektor utan glas. Vidare tog jag en framlykta av orginaltypen med helt glas men med rostig reflektor och bende bort den så jag hade kvar glaset. Efter det var det bara att sätta allt på platts och sätta fast klämringen så att det hölls ihop av sig själv. På så sätt återanvände jag dom bitarna som var bra i stället för att slänga det som annars hade varit alternativet. Priset för en trasig framlampa är ju inte farligt så hela operationen slutade på ett par hundra.

Lycka till!
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

Det var ett bra tips, men vad står det på originallyktorna ? Är de märkta Volvo /Bosch/Hella ?
Mvh
/Henrik
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Post by Micke_ed »

Robo eller Robolight. Det finns lite olika modeller.

Om det stor Robo så är det bara i centrum på glaset. Robolight står med lite större bokstäver i glaset under centrum, har även en blixt under texten. Svårare att hitta.
Tror faktist den som står Robo i är den rätta om man ska vara riktigt petig. Men dom är lika i övrigt.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Post by Telis »

okej - men de insatser som det står volvo på då ? - finns både för de nyare H4 (som ju inte är original) och för äldre ej H4 lampor. Är det senare eller bara originaltillbehör ?
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

H4-insatser kom väl inte förrän 1974 (eller 1973?) på 140n så det är bara tillbehör om man ska vara petig...
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
anton!
Posts: 117
Joined: Wed Sep 27, 2006 9:13 pm

Post by anton! »

Appropå lampor... jag har konkava lyktglas på min 60a. Är det så på senare amazoner eftersom min råkade ut för en modernisering, eller är det så på 60? Har aldrig reflekterat över om lyktglasen är konkava eller konvexa på senare amazoner men på 58 t.ex vet jag att den är rätt ordentligt konvex.
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Post by Cpt Tuttle »

Vad man ska tänka på på en Amazon är att lyktglasen kan se ut, ptja, lite hur som helst. De har den amerikanska 7\" universaldimensionen som tillverkats av i stort sett alla bilbelysnings-tillverkare och sitter på riktigt många bilar, så det kan vara bytt till i stort sett vilka lyktor som helst där.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Amazon »

Kan någon av dessa vara rätt tro? Hur mycket ger man för ett par NOS?

Image
Volvo P1200VB 1958
Post Reply