Ojämn gång efter förgasarbyte (Dubbla SU -> Weber 32/36)

Moderatorer
Post Reply
gregolt
Posts: 24
Joined: Sat Aug 18, 2007 4:15 pm
Location: Boden
Contact:

Ojämn gång efter förgasarbyte (Dubbla SU -> Weber 32/36)

Post by gregolt »

Köpte mig en Weber 36/36 till ett riktigt vrakpris, och vilket vrak förgasaren visade sig vara. Behöll insuget och skaffade mig en Weber 32/36 från en Bandvagn med B18/B20. Min egen motor är en B20, 2mm tunnare topplock, K-kam. Bensinpumpen är inte den som satt från fabrik utan den nyare versionen Bil&Traktor säljer.

Förgasaren ser sprillans ny ut, kan inte ha gått många mil i den bandvagnen. Förgasaren har manuell choke samt en mässngspinal med ett strömuttag på alldeles brevid choken som jag inte har en aning om funktionen. Uttag för vakuum till fördelare saknas helt.

Monterade förgasaren och försökte starta. Inget hände. Bråkade i några timmar och tillslut gick den igång, upp i kanske 3-4000 varv i någon sekund för att sedan dö. Ställde sedan fördelaren i ett läge just efter att baktändningarna upphört.

Höftade lite med tändningen (skruvade hejvilt på fördelaren) samt med blandningsskruven. Förgasaren blev stundtals en eldkastare och jag fick tillslut en sån avgasknall så att avgasröret lossnade från en ljuddämpare.

Fick tillslut motorn att gå någorluna, men någon tomgång hade den inte. Gick fint att varva upp ner, nästan ner till 1000 varv. Vid jämn gas däremot spökar den något fruktansvärt; den går upp och ner i varv av sig själv. Tjuvluft från fotpackningen är nästan omöjligt då det är ny packning, däremot kan det komma från packningen mot topplocket. Problemet är att det är svårt fara och spraya med startgas när motorn inte vill gå på tomgång. Ringde till MISAB och frågade, han trodde det kunde vara nålventilen.

Någon som har någon annan teori, eller ska jag beställa nålventilen? :) :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Är förgasarens alla munstycken löstagna och förgasaren rengjord/renblåst + munstycken. Hur är den bestyckad?

Förgasarfoten kan vara krogog och otät trots ny packning?
flödar den över? Glapp i spjällaxlarna? otär packning mot toppen?

Kolla upp och fixa/byt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
gregolt
Posts: 24
Joined: Sat Aug 18, 2007 4:15 pm
Location: Boden
Contact:

Post by gregolt »

Då förgasaren ser helt ny ut och dessutom suttit på en bandvagn så har jag antagit att det inte är något fel på den.

Vad jag kan se flödar den inte över i varje fall.
Foten är plan, i varje fall vad man ser med blotta ögat.
Spjällaxlarna glappar icket, skicket på allting är som nytt.

Det enda jag kan komma på är som du säger en otät packning mot topplocket. Kan det ge upphov till att motorn är helt utan tomgång?
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re:

Post by nisseinorr »

gregolt wrote:Då förgasaren ser helt ny ut och dessutom suttit på en bandvagn så har jag antagit att det inte är något fel på den.

Vad jag kan se flödar den inte över i varje fall.
Foten är plan, i varje fall vad man ser med blotta ögat.
Spjällaxlarna glappar icket, skicket på allting är som nytt.

Det enda jag kan komma på är som du säger en otät packning mot topplocket. Kan det ge upphov till att motorn är helt utan tomgång?
jaa är nån packning på insugssidan otät så kan den dra tjuvluft vilket gör att bilen beter sig väldigt konstigt..kan ha rusande gång när man väl gasar eller så kan tomgången vara försvunnen och den går väldigt ojämt när den väl går..
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

den där mässingspinalen med strömuttag då? Är inte det en tomgångsventil som ska ha ström för att fungera? Det är många förgasare som har såna och då bryts bränslet precis när du stänger av och man kan då i förekommande fall slippa glödtändningar och eftergång.
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

Har en weber med elstyrd lågfart..är den inte ikopplad går den dåligt som fan under 1800rpm.kolla den

dra en kabel till + på tändspolen bara
gregolt
Posts: 24
Joined: Sat Aug 18, 2007 4:15 pm
Location: Boden
Contact:

Post by gregolt »

Har jobbat mycket övertid på sistone, och helgerna har gått åt till att handla bliar istället för att fixa upp min egen pärla.

Har fixat en packning till insuget, ska byta den så fort jag får tid.

Har inte kopplat in strömuttaget, trodde det var en elchoke eller dylikt. Får prova koppla in den på + på spolen, kan ju inte skada i alla fall.'

Tack för alla svar :)
gregolt
Posts: 24
Joined: Sat Aug 18, 2007 4:15 pm
Location: Boden
Contact:

Post by gregolt »

Har bytt grenrörspackningen, nålventilen och kopplat in förgasaren till plus på tändstolen. Känns som om den gick lite bättre den här gången, lyckades faktiskt flytta bilen hela två meter. Tomgången var lite längre, men dog efter 4-5 sekunder. Går att hålla igång genom att gasa, men det går inte att hålla jämn gas eller släppa gasen.

Har provat med olika blandningar och olika tändlägen men ingen skillnad.

Vad i helvette kan vara fel? Sliter snart mitt hår..
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Glöm allt du gjort och börja om från Noll.

Kolla allt i tändningsväg så det är riktigt. tändföljd 1, 3, 4, 2. rororn snuttar motsols. Står drevet rätt under fördelaren? Har du blåst med tryckluft genom alla kanaler/munstycken i förgasaren?

Hur går den då den väl går? jämnt och fint eller massa misständningar?
Det blir avlagringar bl a i flotörhuset om det får stå och bensinen avdunstar som sen följer med och kan täppa igen så...

:wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
gregolt
Posts: 24
Joined: Sat Aug 18, 2007 4:15 pm
Location: Boden
Contact:

Post by gregolt »

Kastar snart motorn åt skogen, blir så frustrerad. Och så när man inte har tillgång till garagae just nu så fryser man fingrarna av sig när man står ute i kylan och försöker skruva. Nästa helg bogserar jag biljäveln till jobbet, plockar ur motorn och byter till en 2.1L med Weber 48 ist :)

Tack för alla svar, ska försöka visa upp samma tålamod till nybörjare när jag själv fått lite mer kött på benen :)
Post Reply