ventilerte bremseskiver po en Volvo Amazon

Moderatorer
Post Reply
Schroder
Posts: 8
Joined: Thu Oct 11, 2007 5:51 pm
Contact:

ventilerte bremseskiver po en Volvo Amazon

Post by Schroder »

Hej
Jeg er dansk og har brug for noget hjælp til mit projekt.. Jeg er igang med at lave en Volvo Amazon V8 med 240 bagtøj og ventilerte bremseskiver foran..
Men hvordan får jeg passet 240 skiver over på min Amazon?
Jeg har boret 5 nye huller i navet, så mit krydsmål er 5x108..
Men skiverne rammer ind på caliberen.. Altså er Volvo 240 skiver 6cm dybe och de må max være 5cm dybe altså 1 cm for meget..
Hvordan gør jeg?

God hjemmesida..
Jeg er fra Danmark og er igang med at bygge en volvo Amazon med V8.. Så jeg har brug for lidt hjælp fra mine Svenske brødre;-)
Schroder
Posts: 8
Joined: Thu Oct 11, 2007 5:51 pm
Contact:

Post by Schroder »

Utrolig dødt forum I har jer her,..

Nå men må finde et sted hvor der er mere energi...
Jeg er fra Danmark og er igang med at bygge en volvo Amazon med V8.. Så jeg har brug for lidt hjælp fra mine Svenske brødre;-)
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Ventilerade skivor

Post by Blomquist »

Det som folk brukar göra är att montera framvagn från 140 vilket gör det lättare att montera 240-detaljer. Du får då rätt spårvidd på din bil också i förhållande till din nya bakaxel. Det finns flera andra varianter. Du har i mitt tycke fel om forumet, det är mycket aktivt, du bör dock använda sökfunktionen då detta ämne har diskuterats många ggr vilke kan vara anledningen till att ditt inlägg inte fick så himlastormande stor respons.

Bra sökord: spindlar, länkarmar, 140 framvagn, ventilerade skivor

Vore kul om du la upp en byggtråd i avdelningen \"Custom\".
210 -64, 223 -68
Schroder
Posts: 8
Joined: Thu Oct 11, 2007 5:51 pm
Contact:

Post by Schroder »

Først, jo jeg har søgt, men ikke så nemt, når det skal forgå på svensk;-)..

Men jeg prøver..

Bagtøjet: jo jeg har ændret sporviden fra 1315 til 1360.. Så det er ikke så meget igen,og stadigæk inden for det lovlige...

Men det skal kunne lade sig gøre, uden noget fra en 140/164.. altså \"kun\" fra en 264'er
Jeg er fra Danmark og er igang med at bygge en volvo Amazon med V8.. Så jeg har brug for lidt hjælp fra mine Svenske brødre;-)
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Post by Shift »

Personligen tycker jag att det är jättesvårt att förstå ditt språk. Men om jag hade förstått frågorna hade jag jättegärna svarat.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Schroder
Posts: 8
Joined: Thu Oct 11, 2007 5:51 pm
Contact:

Post by Schroder »

Ha ha Shift, ja, det er ikke nemt at forstått...

Men jag vil have Volvo 240 bromseskiver fram po min amazon.. Jag har hørt, att man kan bore 5 nye huller i navet och montere bremsoskiverne po navet.. Och derefter montere calibre (Girling) på mine spindlere (dog med afstands skiver)
Men kan det passe?

For mine bremsoskiver stødtr på och kan ikke dreje frit rundt...
Jeg er fra Danmark og er igang med at bygge en volvo Amazon med V8.. Så jeg har brug for lidt hjælp fra mine Svenske brødre;-)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Har du skivor och ok är det väl bara att prova om det går att få dit?

Är tanken med omborrningen av navet fälgbyte?
Annars kanske det är enklare att borra om skivan så den passar på navet istället.
Har man tillgång till en fräs är det enkelt att borra med kordinater X och Y, delningsapparaten kan man låta stå kvar i tillbehörsskåpet.
Utgår man från centrum av skivan blir det dessa kordinater på 114,3x5 bultcirkel.
X Y
-33.59 46.24
33.59 46.24
54.35 -17.66
0 57.15
-54.35 -17.66
Centreringen kan beroende på vem som hanterar fräsen bli på någon enstaka hundradels mm när.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Schroder
Posts: 8
Joined: Thu Oct 11, 2007 5:51 pm
Contact:

Post by Schroder »

jo, men jeg har skam ochse provaet, men mine skivan kan ikke være der.. Den bliver presset ind mod ankerpladen..( its cant run free, something I have forgot)

Men jo, jag har borra huller i mine navet och ikke i skivor.. For så får jeg bultcirkel av 5x108 og det har jeg ochse på bak.. Och det vil jag have hele vejen rundt..

Men jag skal have opskriften på hvordan jag montere 240 ventileret skivor på mine nye nav?? (240 ventileret skivor och 264 er det samma or ??)
Jeg er fra Danmark og er igang med at bygge en volvo Amazon med V8.. Så jeg har brug for lidt hjælp fra mine Svenske brødre;-)
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Har skrivit om detta förr på forumet.

Om man tar bromsokshållarna som sitter på Amazon 69-70 så kan man montera bromsok från en Volvo 240.Dom är ju bra på så sätt att dom finns i ett utförande som är för ventilerade skivor.Till detta tar man broms skivor (ventilerade) från en 740.Dom finns tydligen i två dimensioner med olika diametrar.Vilka som passar bäst får man prova sig fram till.Broms skivorna monterar man på Amazonens hjulnav,så som dom är monterade original = innanför navet.Sedan får man välja vilken bultcirkel man vill använda,Amazonens eller 740.På den del som inte har rätt bultcirkel så borrar du nya hål mellan dom gamla,detta skall göras i en fräs med \"delningsskiva\",detta klarar en mekaninsk verkstad av på en kafferast om du bjuder dom på kaffet hehe.För att förstärka upp 740 bromsskivan som är lite tun inne vid navet så får man ta navdelen från någon gammal bromskiva (Amazon,240,740) som man sedan klämmer fast på insidan av den nya bromsskivan med hjälp av hjulbultarna.

Tyvärr vet jag inte vad för hjulbultar som skall användas,men man får mäta och se vilka som passar bäst(Amazon,240,740)

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Schroder
Posts: 8
Joined: Thu Oct 11, 2007 5:51 pm
Contact:

Re:

Post by Schroder »

Amazon_V8 wrote:Har skrivit om detta förr på forumet.

Om man tar bromsokshållarna som sitter på Amazon 69-70 så kan man montera bromsok från en Volvo 240.Dom är ju bra på så sätt att dom finns i ett utförande som är för ventilerade skivor.Till detta tar man broms skivor (ventilerade) från en 740.Dom finns tydligen i två dimensioner med olika diametrar.Vilka som passar bäst får man prova sig fram till.Broms skivorna monterar man på Amazonens hjulnav,så som dom är monterade original = innanför navet.Sedan får man välja vilken bultcirkel man vill använda,Amazonens eller 740.På den del som inte har rätt bultcirkel så borrar du nya hål mellan dom gamla,detta skall göras i en fräs med "delningsskiva",detta klarar en mekaninsk verkstad av på en kafferast om du bjuder dom på kaffet hehe.För att förstärka upp 740 bromsskivan som är lite tun inne vid navet så får man ta navdelen från någon gammal bromskiva (Amazon,240,740) som man sedan klämmer fast på insidan av den nya bromsskivan med hjälp av hjulbultarna.

Tyvärr vet jag inte vad för hjulbultar som skall användas,men man får mäta och se vilka som passar bäst(Amazon,240,740)

MVH Micke
Hej, ja læste godt hvad du skrivit førr, men jag vil ikke have 740..
Jag vil finde en møde at montere Volvo 240 bromseskivar på mit nav.. Altså borra nye huller i mine nav och montere 240skivor.. Men der er noget galt, da mine skivor går på selve spindleren.. Altså skivor= for dybe..
Hvilke bremsoskivar skal jeg so bruge?
Skal jeg montere afstandsklodser nogle steder?
Er der forskel på 264 ventileret skivor och 240 ventileret?
Jeg er fra Danmark og er igang med at bygge en volvo Amazon med V8.. Så jeg har brug for lidt hjælp fra mine Svenske brødre;-)
Schroder
Posts: 8
Joined: Thu Oct 11, 2007 5:51 pm
Contact:

Post by Schroder »

nogle med erfarenhet vad man behöver göra för att få på 240 skivor på amazonens spindel??
Jeg er fra Danmark og er igang med at bygge en volvo Amazon med V8.. Så jeg har brug for lidt hjælp fra mine Svenske brødre;-)
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

men varför är det ett krav med just 240 skivor?
Schroder
Posts: 8
Joined: Thu Oct 11, 2007 5:51 pm
Contact:

Post by Schroder »

Fordi jeg ved det kan lade sig gøre og fordi min synsmand vil have det samma hele vejren rundt.. altså Bremso fra 240 hele vejen rundt på bilen.. derfor..
Jeg er fra Danmark og er igang med at bygge en volvo Amazon med V8.. Så jeg har brug for lidt hjælp fra mine Svenske brødre;-)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Om skivorna tar i spindeln måste man lägga skivorna längre ut, svårare än så är det inte.
Monterar man de ok som ska användas ger det sig själv var distansen ska läggas och hur tjock den ska vara.
Ev kan oken behöva lite modifiering vid anliggningsytan mot okhållaren om det skulle visa sig omöjligt att passa in skivan mot oket med helt original 240 delar.
Troligen är skillnaden på 240/260 skivor marginell och ska det vara 240 går det ändå inte med 260.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply