Silkonbromsvätska

Moderatorer
Post Reply
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Silkonbromsvätska

Post by Uffe »

Jag har en fråga/påstående gällande silikonbromsvätska. Det är ju, som många av er redan vet, ett absolut \"förbud\" mot att använda silikonlim/silikonfett/silikonoljor och andra produkter som innehåller silikon (ex Hammarlack) på karossen. Det går ju inte att lacka över detta senare då silikonoljan kryper och smittar ner allting. Silikonlim/tätning i drivlinan (motor och växellåda) används ju som bekant sedan många år i bilindustrin. Ett högkvalitativt lim/tätning avger i princip inte någon silikonolja då det är uthärdat. Därför kan man limma/täta med silikon i verkstaden för drivlina, låta den härda ut fullständigt där och sedan skicka den till monteringsanläggningen. MEN, hur kan man acceptera silikonolja i bromssystemet till en bil :?: Denna olja är ju dessutom i \"fri form\" och har alla möjligheter i världen att smitta ner sin omgivning/karossen. Konstigt tycker jag! Vad tycker ni? :?:

P.s.
Dessutom måste man ju se till så att alla tätningar i bromssystemet tål silikonoljan (som \"Ola O\" dessutom påpekat i ett annat inlägg). Och dessutom är det värt att tillägga att en lågkvalitativt silikonlim/tätning läcker ut silikonolja och smittar ner sin omgivning hela sitt \"liv\" även efter den härdat ut. d.s.
Amazon 1957
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

silicon är nog ett vitt begrepp........vad jag vet så är \"siliconvätskan\" i sig inget problem för nån lack eller så.
Personligen avråder jag från den vätskan iallafall eftersom den även har en hel del nackdelar.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Uffe »

StefanM wrote:silicon är nog ett vitt begrepp........vad jag vet så är "siliconvätskan" i sig inget problem för nån lack eller så.
Personligen avråder jag från den vätskan iallafall eftersom den även har en hel del nackdelar.
Vitt begrepp? Njae!! Silikonolja i bromssystemet eller silikonolja bundet i form utav spray, olja, fett eller för den delen i ett ohärdat lim/tätning är ju väldigt smittande. Till och med silikonoljan i vissa hårsprayer kan vara katastrof för en lackerare :shock:

Det är precis detta jag har funderat över, att inte alla bilnördar skriker i högan skyn när bromsolja med silikonbas kommer på tal. Däremot när man pratar silikon bundet i ett lim/tätning är det glasklart "farligt" och alla "vet" att det blir problem gällande övermålningsbarheten i framtiden. Ingen konsekvens. Okunskap antagligen.

Just silikonoljans för-och nackdelar gällande temperaturtålighet, hygroskopiska för- och nackdelar och kemikaliepåverkan på tätningar låter jag vara i denna tråd.
Amazon 1957
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Har funderat en del på samma sak som du tar upp Uffe.. Jag kan ju tänka mig det hemska scenario när siliconeoljan man fått på händerna smittat ner verktyg mm. Ser också fram emot flera svar på denna frågan..
:wink: (Jag byter hellre olja ofta än riskerar smitta)
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Post by StefanM »

det jag menade var bara att även om det kallas för siliconvätska så behöver den ju inte vara uppbyggd som andra siliconprodukter.
Vad jag vet så hävdar alla tillverkare av just siliconvätska att den inte angriper lack så varför skulle dom isåfall skriva det?

Det finns en herrans massa kemiska saker som är alkoholer men det innebär ju inte att alla är drickbara för det. Det finns också många Svensson i sverige men de är inte släkt med varann heller bara för att de heter Svensson.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

StefanM wrote:Vad jag vet så hävdar alla tillverkare av just siliconvätska att den inte angriper lack så varför skulle dom isåfall skriva det?
Silikon angriper inte lack i den bemärkelsen att det löser upp lacken som vanlig färgbortta, förlåt bromsvätska så det bör vara helt rätt skrivet.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Men silikonkryp effekten bör ju fortfarande finns kvar i allt som innehåller just\"silikon\".. :roll:
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Det är väl bättre att få silikonbaserad bromsvätska på karossen än vanlig, låter du den sitta ett tag så följer lacken med.

Bromsvätskan ska dessutom ner i bromscylindern och inte någon annanstans, det är fullt möjligt att få ner oljan i vätskebehållaren utan att slabba ner kaross eller sig själv om man bara vill.

Annars har du samma problem med i stort sett allting, Armor All, vinylglans och de flesta andra produkter för behandling av inredningen på en bil innehåller silikon.

Dessutom är det som så att det är fullt möjligt att få bort silikon från karossen om den ska lackas, men det ät givetvis bättre att hålla det borta från lacken.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

I lackeringsanläggningen på Fiat i Italien hade man för ett antal år sedan ett bekymmer som kom lite då och då (ca 2ggr/år). Det visade sig likadant som om man fått silikonsmitta men man kunde inte begripa hur detta gick till då man hade ett \"Absolut Silikonförbud\" i hela anläggningen.

Efter att man felsökt och lagt enorma resurser och pengar visade det sig att man i en av arbetarnas rastrum hade en godisautomat stående. Denna automat var en sådan där man lägger i en peng, vrider på mekaniska vred och får sin Dajm. Dessa mekaniska prylar kärvade ibland och man kallade då på en utomstående reparatör som kom dit och fixade till. Han smörjde då, lyckligt ovetande, med silikonolja på sprayburk som ju är utmärkt smörjmedel. Just i anslutning med denna godisautomat var ett utsug placerat som sedan bland annat gick ut i lackeringsanläggningen och smittade ner plåtarna innan lack. Silikonolja behöver inte komma direkt i kontakt med lacken för att smitta ner den. Silikonet smittar ner genom luften. Sen är det dessutom ganska hopplöst att verkligen få bort silikonet då det verkligen kryper in i alla skrymslen och inte bara där man kladdat ner runt ikring sin påfyllning.

Skit samma, det är i alla fall kul att höra era åsikter. Det skulle vara kul att få höra en lackerares dito :)
Amazon 1957
Post Reply