motorn ger inte..

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

motorn ger inte..

Post by hero »

Igår var det en överlycklig dag då jag lyckades häva en gigantisk sladd på gotlands ogrusade landsväg..
Men idag blev det en dessvärre tråkig dag till jobbet. Men lugna er! amazonen är inte kvaddad! Halkan hade töat bort, så man kunde utan problem köra i 90 som vanligt.

Men när jag kom upp till 80 och tänkte köra om en eu-moppebil, så gav inte motorn något. den bara varvade.
Så under resten av turen kände jag och prövade och när jag tryckte ner pedalen helt, så gjordes det just detta...

Vad är det nu som hänt? Är det \"bara\" lamellen i kopplingen som har blivit för gammal?
Någon som vet hur mycket det skulle kosta att få den bytt?
Eller man ska bara satsa på en bättre begagnad koppling istället för att renovera lite smått?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Byt lamell och tryckplatta, den är inte så dyr. Att montera i nåt begagnat skräp är bortkastat arbete. Skulle tro att grejorna går loss på ca. 1000 kronor.
AVG
T.Fahlgren
Posts: 115
Joined: Sun Mar 11, 2007 3:17 pm

Re:

Post by T.Fahlgren »

Arne wrote:Byt lamell och tryckplatta, den är inte så dyr. Att montera i nåt begagnat skräp är bortkastat arbete. Skulle tro att grejorna går loss på ca. 1000 kronor.
om man har en fräsch begagnad koppling så är de ju likets att använda den. bara se så lamellen är tillräckligt tjock. :)
Amazon -65 TIC
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Post by hero »

Har inte fått tummer ur för att byta den där lamellen.
Det är \"bara\" i 80-90 som man hör att motorn varvar som en tjur istället för att sätta ner fötterna som en italiensk häst och galoppera iväg.
Jag har på sistone ändå bara kört stadskörning.

Hursomhelst, har jag hittat en annons med en kopplingssats till en 140.
Och det är väl samma lameller som användes från på amazon 140 och 240? från 60 nånting och in på 70talet nånting.
Skulle vara jättesnällt om någon hade mer korrekta uppgifter!
Så jag nu inte går och köper något helt onödigt till min kära.
Praise the Lowered
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Kolla på mekonomens hemsida. Har för mig att man ser artikelnummert där. Då vet du om det är samma.

Är rätt användbart för bromsrör, man ser på artnummret längd och nippel.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
JE Jr
Posts: 779
Joined: Sun Feb 01, 2004 4:54 pm
Location: Borlänge
Contact:

Post by JE Jr »

Byt urtrampningslager (finns olika höjder) samt pilotlagret, dvs lagret i svänghjulet som främre växellådsaxeln är lagrad i när du ändå håller på!

Såå jäkla irriterande om man plockar ihop allt bara frö att upptäcka att lagren är kassa 200mil senare...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil:
142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: motorn ger inte..

Post by hero »

Jag har fått tag i en kopplingssats nu. efter många om och men.
En jävel på jobbet lovade mig att "nästa dag" ta med en riktigt bra koppling..
Så jag brydde mig inte så mycket om att leta efter nytt och än mindre titta i påsen som han gav mig..
Så när jag åkte till en som skulle hjälpa mig byta togs kopplingen upp och konstaterades att det var TOTALT SLUT...
Nästa dag konfronterade jag min arbets"kamrat" och frågade varför han gav mig en dålig koppling. Då börjar den satan att skratta åt mig.
Visste du om att den var kass? frågade jag
Ja! följt av mer skratt blev svaret.

Tack så jävla mycket... är det där verkligen humor?

Men nu har jag en som jag hoppas ska vara bättre (ska hämta den nästa vecka)

Det där pilotlagret, var får jag tag i det? kostar det mycket?
Praise the Lowered
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: motorn ger inte..

Post by Lars Bd »

Lagret är ett standard spårkullager 6202, original är det ett öppet lager utan inbyggda tätningar men det man sätter dit idag heter 6202 2RS1 eller 6202 2Z.
Skillnaden är att RS1 är riktiga tätslutande gummitätningar och Z är bara dammskyddat 2:an före betyder helt enkelt att det finns 2 st.
Ibland står det en efterbeteckning med ett otal bokstäver och siffror, den saknar helt betydelse endast 6202 och 2RS1/2Z är intressant.
En maskinaffär/bilreservdelsfirma eller liknande har det, Clas Olssons har det också och kostar där ca 40 kr.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply