Tompas 67:a - renovering.

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Tompas 67:a - renovering.

Post by Tompa245 »

Hej hej. Jag är som sagt ny på forumet och nu vad det gäller amazoner. Har bara åkt i en amazon en gång i mitt liv och det var när jag var liten. Jag är 20 år och bor i mantorp och har ett brinnande intresse för allt som har motorer. Att det blev just denna amazon var en ren slump, hade ute min 245:a på annons och ville byta den. Senare samma kväll ringde en kille från sthlm och sa att han kunde komma ner samma natt och byta, sagt och gjort. Klockan 04.15 stog vi på uppfarten och skrev papper :)


Lite om bilen då:

Det är som sagt en 67:a med masso rost, som ska åtgärdas såklart.
Den är omlackad en gång i tiden och listhålen är igenlagda.
Sitter B18 i den och den har skivbromsar fram, men ingen bromsservo.
Ska räta plåten på den och lacka om den till sommaren.
Har fixat en uppsättning jänkefälgar med :)
Har också en B20 på gång som ska matas av ett par webrar eller su, har inte bestämt vilka det blir än.
Ska även klä om inredningen lite så den fyllar sitt syfte som \"svensk raggarbil\" :)


Lite bilder då:


Image

Image

Image

Image

Image

Image


Fick en uppsättning fälgar av farsan :)

Image

Image


Hoppas det är lite intressant iaf ;)

Mvh T
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Du ser ju ut att ha lite rost att laga, så jag säger lycka till. :)

Fina fälgar hade du fått också! 8)
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
olman
Posts: 407
Joined: Tue Oct 03, 2006 7:54 pm
Location: Gottröra
Contact:

Post by olman »

Härligt med nya objekt . Kul att följa under arbetets gång. Gärna mycket bilder. Välkommen
22134 VF
Amazon64_retro
Posts: 61
Joined: Sat Oct 20, 2007 8:13 pm
Location: Sundsvall

Post by Amazon64_retro »

tjena välkommen du me är ochså ny här och nyss köppt mig en amazon vi kanske kan ytbyta lite erfarenhet längs vägen kolla gärna in mitt projekt me

mvh
gamm bils nörd ;)
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Post by Tompa245 »

parbring: Tackar, det behövs :) Fälgarna är inte dumma alls.

olman: Tackar tackar :)

Amazon64_retro: Klart vi ska byta erfarenheter med varandra :)



Lite mer bilder då:


Var det någon som sa rost?? :roll:

Image

Image

Image

Image


Baksätet ska kläs om med zebratyg, kanske framstolarna med.

Image


Hatthyllan ska byggas om lite i framtiden:

Image


Tuffa speglar :D

Image


Kylaren ska bytas till en finare.

Image


Och le grande finale, en bild från sidan i dagsljus ;)

Image


Kan tyvärr inte laga så mycket rost för tillfället då jag inte har garage än, men hoppas få tag på ett i februari. Så tills dess så får jag helt enkelt pyssla med lite annat. Så i veckan ska jag fixa baksätet, hatthyllan och lacka tanken. Sen ska jag kanske börja lite med elsystemet, ska bygga helt nytt :) Ska även köpa material till dom nya dörrsidorna som morsan och jag ska bygga.

Är det nått ni undrar över eller vill påpeka så hojta till, det är kul med både ris och ros :)

Mvh T
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Välkommen till forumet Tompa! Här har du verkligen ett projekt att sätta tänderna i. Guldmedalj till dig när du är klar, då du räddar en Amazon från \"dödendöden\". Att lägga sin tid på en Amazon kan ju aldrig vara fel. Hatthyllan och elsystemet... kan ju vara en smygstart :lol: Ser fram emot bilder på din framfart med svetsen, EFTER det att blästern, på sitt hårda och rättvisa sätt, fått visa dig vägen till himmelriket :wink:
Amazon 1957
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Re:

Post by Tompa245 »

Uffe wrote:Välkommen till forumet Tompa! Här har du verkligen ett projekt att sätta tänderna i. Guldmedalj till dig när du är klar, då du räddar en Amazon från "dödendöden". Att lägga sin tid på en Amazon kan ju aldrig vara fel. Hatthyllan och elsystemet... kan ju vara en smygstart :lol: Ser fram emot bilder på din framfart med svetsen, EFTER det att blästern, på sitt hårda och rättvisa sätt, fått visa dig vägen till himmelriket :wink:

Tackar uffe :) Jo, det finns ju som sagt lite att göra på bettan. Tycker så jag med, en amazon förtjänar kärlek och omtanke :D jo, i brist på garage så får jag fixa allt runtomkring sålänge.. Så fort den är i garaget så ska rosten sågas ur och det ska blästras, slipas och lackas ;)

Idag ska jag plocka ur tanken och snygga till den lite. Sen ska jag kolla på lite godis till bilen :D


Mvh T
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Fixar du upp denna så gör du det bra, för så mycke närmare skrotningsdöden kan man nog inte komma av korten att dömma.

\"Min\" var nästan så där i golvet och jag ville inte spara på några fjuttiga kvadratdecimetrar så det golvet är bytt ovan pedalarna en dit och fram till förarstolen och hela bredden i ett stycke slät plåt, mixtrit men det går med hjälp av en pappmall och tålamod. Lycka till :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Re:

Post by Tompa245 »

Hasse63 wrote:Fixar du upp denna så gör du det bra, för så mycke närmare skrotningsdöden kan man nog inte komma av korten att dömma.

"Min" var nästan så där i golvet och jag ville inte spara på några fjuttiga kvadratdecimetrar så det golvet är bytt ovan pedalarna en dit och fram till förarstolen och hela bredden i ett stycke slät plåt, mixtrit men det går med hjälp av en pappmall och tålamod. Lycka till :wink:
Haha, nae så mycket närmare skroten kan man nog inte komma tror jag inte. Hur är det med slät plåt i golvet, blir det tillräckligt stabilt?
Eller måste jag förstärka golvet isf?

Idag har jag legat under bilen och bankat lite på balkarna, den enda som behöver fixas är domkraftsfästet som tur är.
Dom andra var bara ytrostiga, men hammarn gick inte igenom.

Mvh T
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Golvpålt

Post by Blomquist »

Välkommen.
Tycker du skall köpa torpedsidor och golvplåtar
färdiga, det kostar, men du spar mycket tid och
du får stabilitet i karosseriet. ett \"gott\" råd
från en som svetsat ganska mycket Amazon:

Laga bilen i sektioner, dels för att undgå fatala sättningar
och för psykologins skull. Känslan av att man kommer nån vart.
Kan också bli lite knepigt om du t.ex. kapar ur förargolven på båda sidor samtidigt, du har ingen referens att mäta på.
210 -64, 223 -68
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Re: Golvpålt

Post by Tompa245 »

Blomquist wrote:Välkommen.
Tycker du skall köpa torpedsidor och golvplåtar
färdiga, det kostar, men du spar mycket tid och
du får stabilitet i karosseriet. ett "gott" råd
från en som svetsat ganska mycket Amazon:

Laga bilen i sektioner, dels för att undgå fatala sättningar
och för psykologins skull. Känslan av att man kommer nån vart.
Kan också bli lite knepigt om du t.ex. kapar ur förargolven på båda sidor samtidigt, du har ingen referens att mäta på.
Tackar :)

Jo, jag tror att jag köper färdiga bitar, är värt varenda krona i slutänden.
Jag kommer absolut laga bilen i sektioner, har redan gjort misstaget på en annan bil att jag rev lite i varje ände och tröttnade tillslut.
Det sköna med amazonen är att jag inte har nån tidspress utan det tar den tid det tar :)
Ska börja med lite lagning på lösa delar såsom baklucka, huv, skärmar och dörrar :)

Mvh T
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Post by Tompa245 »

Nu har jag börjat laga upp bakluckan lite iaf.
Satt en stor skylt popnitad på luckan och sen är det spår efter en vinge.

Bilderna säger det mesta.

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Det var allt för nu ;)

Mvh T
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Jag ångrar idag att jag använde slät plåt för det ser inte original ut. På din skulle det inte \"spela någon roll\" då du ändå inte ska göra den original.

På stora ytor kan man bocka ett kryss så plåten så den \"hänger ner\" 3-5 mm. då slopper man \"plånk i plåten\"
annars så kan man försöka göra slätplåten original genom att använda en sickmaskin men det krävs att den har rätt stort \"omfång\" för att man ska lyckas bra.

Skulle jag göra om det idag så skulle jag använda slätplåt och göra den till originalplåt med hjälp av maskiner och mallar för den köpta ekonomiplåten är så tunn och plåten känns vara i dålig kvalite.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Tompa245
Posts: 20
Joined: Mon Jan 07, 2008 10:31 pm
Location: Mantorp
Contact:

Re:

Post by Tompa245 »

Hasse63 wrote:Jag ångrar idag att jag använde slät plåt för det ser inte original ut. På din skulle det inte "spela någon roll" då du ändå inte ska göra den original.

På stora ytor kan man bocka ett kryss så plåten så den "hänger ner" 3-5 mm. då slopper man "plånk i plåten"
annars så kan man försöka göra slätplåten original genom att använda en sickmaskin men det krävs att den har rätt stort "omfång" för att man ska lyckas bra.

Skulle jag göra om det idag så skulle jag använda slätplåt och göra den till originalplåt med hjälp av maskiner och mallar för den köpta ekonomiplåten är så tunn och plåten känns vara i dålig kvalite.

Okej, men om jag sickar ett kryss i golvplåten på varje sida så borde det räcka för att det ska bli stabilt och inte massa oljud från plåtarna :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hm beror på hur vi menar nu. :roll: :wink:

En plåt som är 150x200behöver normalt inte \"veckas\" Kanske inte en på 200x300 häller. men en plåt på 300x400 så vill jag rekomendera att man gör ett veck eller sickar. MEN det kan bli plonk i en på 100x100 också, för det beror på späningaarna i plåten. Snyggast och bäst är om man följer originalgolvets \"förstärkningsvek\"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply