Instrumentbelysning

Moderatorer
Post Reply
Parappa83
Posts: 34
Joined: Mon Nov 06, 2006 9:52 pm

Instrumentbelysning

Post by Parappa83 »

Hej

Jag har en volvo amazon 65 med en b20 motor i (om det nu har nagon betydelse)

Min instrumentbelysning kommer och gar men har nu pa senare tid lagt av helt.

Det hela borjade med att "niten" for fastet till sakringen (for instrumentbelysningen) gick sonder sa jag vart tvungen att satta in en skruv istallet och da funkade det battre men den forsvan ibland anda och nu har den lagt av helt.

jag har tankt kopa en ny sakringsdosa eftersom det ar nagra andra fasten som inte ar riktigt skysta. Nar jag kollar pa VP autoparts kan jag bara finna sakringsdosa for b18 ar den annorlunda mot b20?
Kan det vara nagot annat fel? har tankt en del pa "switchen" till vanster om ratten som man satter pa instrumentbelysningen med?
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Re: Instrumentbelysning

Post by Aggro »

kan hende det er dårlig kontakt i lysbryteren din.
min belysning fungerer ikke alltid når den står på max, så jeg må som oftest vri den litt tilbake.
snart sommer!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Instrumentbelysning

Post by QV »

Bilens parkeringsljus är kopplade till samma säkring så om dessa fungerar så "borde" du ha spänning fram till instrumentbelysningen också.

Denna går genom ett reglerbart motstånd precis som Aggro skriver. Även min bil har det fenomenet att jag måste ha vridit knappen till rätt läge innan den lyser... inte fixat ännu.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Instrumentbelysning

Post by Ola O »

Du kan alltid koppla förbi vridpotentiometern som sitter i ljuskontakten. Det har jag gjort och det fungerer bra och ljuset lyser alltid i instrumentbelysningen.
Parappa83
Posts: 34
Joined: Mon Nov 06, 2006 9:52 pm

Re: Instrumentbelysning

Post by Parappa83 »

Tack for alla tipps. Jag hittade problemet och det var den forra agaren som instalerat nogon konstig "knapp" som man kan stanga av instrumentbelysningen aven fast "lysspaken" ar fult uttragen.
Post Reply