tankmätaren

Moderatorer
Post Reply
shooter
Posts: 12
Joined: Mon Mar 03, 2008 5:22 pm

tankmätaren

Post by shooter »

Hej!

Har ett litet bekymmer med tankmätaren,,,, Så fort jag vrider på tändningen så går tankmätaren i topp,Sen står den där oavsätt hur mycket bensin jag har!!!! vad är de som är felet??

Tacksam för svar
1211962
Posts: 367
Joined: Sat Jan 26, 2008 4:06 pm
Location: skrika/fliseryd

Re: tankmätaren

Post by 1211962 »

kan vara flottören i tanken som hängt sej
amazon 62/63 färg 67 skifferblå ,org regnr H8625 typ P13134 cnr32704 motor nr 103116
122 sport -65 röd 46
bm 230 victor -56
volvo 855 t-5 290 hk+
Johan Svenzen Skrika Småland

har haft en underbar Amazon sommar
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: tankmätaren

Post by Lars Bd »

Troligen har lindningen i givaren gett upp.
Ta lös kabeln till givaren håll den så att ingen kontakt uppstår och kolla tankmätaren, jorda kabeln och kolla mätaren igen.
Visar mätaren fullt i det ena och tomt i det andra fallet är det bara att byta givaren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tankmätaren

Post by QV »

Hade samma problem på min. Tankmätaren slog i botten så fort tändningen var på. Försökte renovera givaren, men klarade inte av det. Skall jag lyckas med att renovera en tankgivare behöver jag bättre material eller utbildning. Tar gärna emot det sistnämda om någon känner sig manad att lära mig knepen. Hittade en ny givare på SVIS marknaden som jag monterade med gott resultat. Felet är iallfall som Lars skriver utsliten motståndstråd i givaren (med största sanolikhet). Ett kabelbrott mellan instrument och givare skulle vara rena bonusen :lol:

Bered dig på att öppna plånboken, bytet är lätt men det stinker lite under tiden bytet sker.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
shooter
Posts: 12
Joined: Mon Mar 03, 2008 5:22 pm

Re: tankmätaren

Post by shooter »

Aaa jag fick bonusen,,, Var endast en kabel som hade åkt isär vid en skarvning!!!

Tack tack!!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tankmätaren

Post by QV »

dags för en triss lott kanske 8)

/QV
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: tankmätaren

Post by Hasse63 »

en originalskarv? isåfall var fan du den?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tankmätaren

Post by QV »

samtliga kablar som går bak är skarvade vid a-solpen förarsidan straxs under instrumentbrädan :lol:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
KBM
Posts: 173
Joined: Fri Dec 08, 2006 6:35 am
Location: Göteborg

Re: tankmätaren

Post by KBM »

Jag lånar den här tråden lite då jag också har lite tjall på min tankmätare.
Den fladdrar upp och ner som en vindrutetorkare, den stannar till ibland en kort stund så jag ser hur mycket soppa jag har, sen börjar den igen.

Någon som har åtgärdat ett sådant problem eller är det bara till att byta givaren?
100% E85 Amazon
100% Grön Firebird
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tankmätaren

Post by QV »

90% chans att givaren är defekt

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: tankmätaren

Post by Telis »

Ok givaren kanske är defekt, men på vilket sätt? Har förstått att detta är relativt vanligt kan man göra något med givaren så att den inte reagerar så fort på nivåskillnader i form av skvalp?
/Henrik
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: tankmätaren

Post by QV »

givaren är ett trådlindat motstånd.
På armen där flotören sitter är det en släpsko som rör sig över det trådlindade motståndet.
Denna släpsko jordar detta trådlindade motstånd
Efter 40 år eller mer så blir trådarna och släpskon slitna.
Trådarna går ibland av på vissa givare.
Allt detta gör att mätaren fladdrar

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: tankmätaren

Post by Lars Bd »

Själva mätaren är snabb så den reagerar omgående på förändringar i givarens motstånd och enda möjligheten att få en långsammare reaktion är att byta ut eller bygga om mätaren tex med hjälp av en 140 mätare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply