Huggande servo Girling MkII

Moderatorer
Post Reply
JohnA
Posts: 34
Joined: Fri Feb 08, 2008 4:05 pm
Location: Uppsala
Contact:

Huggande servo Girling MkII

Post by JohnA »

Jag har bekymmer med mitt servo/bromskraftförstärkare Girling MkII som efter utbyte
av alla packningar "hugger" vid inbromsning. Jag tyckte mig följa renoveringsinstruktionerna nog där det beskrivs hur man centrerar "vacuumburken" mot ventilhuset så att kolvstången inte ska kärva. Det känns ändå som att någonting i servot kärvar eftersom bromskraften kommer väldigt plötsligt och okontrollerat när jag bromsar.

När jag köpte bilen (Volvo L3315/903 "valp") i höstas var bromssystemet förstört av
växellådsolja (!) och efter renovering av bromsarna har jag kört utan servot då det var
så pass dyrt att renovera. Jag har alltså inga referenser till hur ett väl fungerande servo
känns att bromsa med men så som det fungerar nu kan inte vara riktigt.

Känslan i pedalen liknar den i kopplingen, d.v.s. att jag når en "snäppande" punkt en bit ner där bromskraften plötsligt släpps loss varefter pedalen går något lättare. Tveklöst är
det något i servos som kärvar men frågan är om det genom lite tankearbete går att
gissa vad som kärvar? Kan t.ex. något så enkelt som luft i systemet ge detta fenomen?
Kan man sluta sig till om det är ventilkolven eller tryckkolven som kärvar? Något med
luftventilen? Det kändes som att alla delar löpte fint när jag skruvade ihop servot.

Gummibrickan under luftfiltret hade ett väldigt litet hål och innan jag klippte
upp fler och större hål var det också en stor fördröjning i servot.
När jag provkörde bilen inför köpet fungerade bromsarna hyfsat bra och jag reagerade
då inte på någon som helst konstig känsla i servot. (däremot var skadan redan skedd
till följd av att förre ägaren hällt ATF-olja i huvudcylindern som jag ovetande masserade ut i systemet via en läckande hjulscylinder)
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Huggande servo Girling MkII

Post by UKRUSE »

Att servot " hugger " beror med största sannolikhet på att den stora vakuumkolven kärvar. Det beror på att den stora fjädern trycker vakuumkolven ut i ändläge så att lädermanschetten " kryper " över burkens radiekant. Girling har själva " omkonstruerat " locket genom att sätta en ställskruv i centrum som " håller in " kolven några mm.
Det är också troligt att din backventil har dålig funktion, nästan undantagslöst är de förorenade. Backventilen finns inte som reservdel längre men går att " renovera " om man har tillgång till svarv. Att peta och blåsa hjälper inte, ventilkäglan och den mycket tunna fjädern är i vägen.
En sak till : Kolla så att alla slanganslutningar är täta, tjuvluft är inte bra.
JohnA
Posts: 34
Joined: Fri Feb 08, 2008 4:05 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Huggande servo Girling MkII

Post by JohnA »

Den snäppande känslan är inte likadan från gång till gång och blir ofta lindrigare när jag
trampat några gånger. Om jag plötsligt behöver panikbromsa då jag inte rört pedalen
på en stund är det stor risk för flygande hund inuti bilen och närgångna bilar bakom...

Visst kan det vara skräp i backventilen men innan jag plockade ur bromsservot fanns inte
ens antydan till det olustiga fenomenet.

Kanske var ett misstag att byta svampgummiringen bakom lädertätningen? Vill minnas att jag EFTER renoveringen läste något om att kolven kan bli "för bra" av att få ringen utbytt...
Beskrivningen av problemet med lädertätningen känns klart rimlig. Då jag monterade
"kastrullen" på ventilhuset var jag noga med centreringen och kände att kolven gled mjukt och fint. Däremot hade jag ingen tanke på att känna vad kolven har för sig i sitt allra
yttersta läge.

Ukruse, menar du att lädertätningen kilar fast sig när kolven är i läget längst ut mot
locket på "kastrullen"? Kanske kan jag montera något slags stoppskruv à la Girlings
nödlösning i locket?

Det som stör mig i resonemanget är att jag kan känna "snäppandet" även när bromspedalen
är en bit ner mot golvet men det kan ju bero på att huvudcylinderns konstruktion med
backventilen i kombination med icke perfekt justerade bromsar gör att första trampningen
alltid går lite djupare. -Servot kan ju knappast "se" i vilket läge pedalen befinner sig då
det bara reagerar på trycket i systemet.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Huggande servo Girling MkII

Post by UKRUSE »

Gå in på P1800 klubbens hemsida / In English / Dokuments/ handbooks,
Skrolla ned till Girling Vacuum Servo Units ( röd bakgrund ) där på sidan 5 finns en bild på hur det ser ut med skruv i mitten på locket.
Konstruktionen är en 8 mm hög gängad " distans " som är hårdlödd på locket. I denna distans sitter en skruv ( M6 ) med skallen inåt. Den andra änden har ett spår för skruvmejsel så att man genom att lossa på låsmuttern kan justera insticket utan att demontera locket. Insticket är ca: 3 mm över lockets plan.
En annan fundering: Går din slang från backventilen direkt till insugningsröret ?
Jag har sett exempel på sammankoppling med vevhusventilationen via ett T-rör. detta är fel då vevhusventilationen " blåser " luft samtidigt som servot kräver sug.
JohnA
Posts: 34
Joined: Fri Feb 08, 2008 4:05 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Huggande servo Girling MkII

Post by JohnA »

Mitt servo har backventilen ansluten till ett T-rör mellan grenrörsnippeln och strypventilen
till vevhusventilationen. T-röret sitter halvvägs mellan grenrör och v-ventilationen mitt
uppe på ventilkåpan vilket jag antar är standardlösningen för 3315-bilarna ("valpen").
(3314-modellen har så vitt jag vet inte servo, 3315 är radiomodellen med plåtskåp)

Eftersom bromsarna kändes som helt normala servobromsar på vilken modern bil
som helst då jag provkörde bilen inför köpet (med undantag för sneddragning) antar jag
att både T-rörslösningen och backventilen fungerar tillfredställande. När jag nu blivit
mer observant på nyrenoverade servots "snäppande", desto mer tycker jag det stämmer
med beskrivningen av läderpackning som fastnar i "kastrullens" yttre radie.

Till helgen ska jag plocka ur servot, undersöka packningen när jag nu vet vad jag
ska leta efter och sedan försöka ordna någon slags "distansplopp" eller justering.
Gäller att få det tillräckligt lufttätt dock.

Vad händer om distansen tvingar in vacuumkolven för långt? Rimligtvis borde det bli större
risk att vacuumkolven hinner bottna innan bromsarna är fullt anlagda vilket i sin tur
borde innebära att man förlorar servoverkan när man som bäst behöver den.
(t.ex. i paniksituation med hård imbromsning)

Är det någon amazonägare som känner igen fenomenet att första bromstaget på någon halv minut går lite djupare än efterföljande pedaltramp? Förutom att detta borde vara typiskt för illa justerade bromsbackar (för stort spel) antar jag att det också hänger på backventilen i huvudbromscylindern. När bilen står stilla med motorn avstängd och trampar ner
bromspedalen hör jag ett knarrande ljud efter några tiotal sekunder och jag antar att
detta är då backventilen i bromscylindern släpper tillbaka backarna helt mot justerexcentrarna. Jag har då ändå justerat backarna så tajt det någonsin gick utan
att bromsarna ligger an hela tiden. Även då jag körde utan servo (i 1300 mil) irriterade
jag mig på att första pedaltrampet gick djupare. Hos Bilprovningen reagerade man
INTE på detta men för mig är det ett nytt fenomen. På min lilla Fiat med trummor runt om
finns inte detta fenomen och jag tror inte den huvudcylindern har några som helst backventiler.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Huggande servo Girling MkII

Post by Lars Bd »

UKRUSE wrote:Jag har sett exempel på sammankoppling med vevhusventilationen via ett T-rör.
Det är en originalinstallation på bland annat 123 GT men kräver förmodligen speciella komponenter.
Se broschyren.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply