E 85 i B18 / B20

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

E 85 i B18 / B20

Post by UKRUSE »

Är det någon som med säkerhet vet om det är någon betydande nackdel att köra en förgasarmotor B18 / 20 på E85, förutom lite effektförlust och ev omjustering av förgasare och tändning.
effektförlusten betyder ju inte så mycket när man ändå pysåker med veteranbilen.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: E 85 i B18 / B20

Post by TVR »

Den blir svårare att starta, gäller speciellt när det är kallt.
Gummi i slangar, bränslepump och packningar kan förstöras (fast det är lätt att byta)
Effektförlust får du knappast... Däremot höjd bränsleförbrukning vilket betyder kortare aktionsradie innan tankning.

Vet inte hur blyersättningstillsatserna funkar ihop med E85 men det har säkert diskuterats tidigare i forumet (eller på etanolsidan)
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
mustang69
Posts: 6
Joined: Wed Mar 26, 2008 10:07 pm

Re: E 85 i B18 / B20

Post by mustang69 »

Kör med ca 50% etanol. Funkar fint funkade även bra i min saab99. Men som sagt den går lite sämre på tomgång och ju högre blandning ju mer svårstartad blir den. Visst drar den mer oxå men det är billigare i liter priset, så det jämnar nog ut sig. 8) :idea:
Indalsman
Posts: 59
Joined: Sun Apr 24, 2011 6:33 pm
Location: Sundsvall

Re: E 85 i B18 / B20

Post by Indalsman »

Är det en regel att alla B18/B20 borde klara av 50% blandning?? Är det fler som blandar soppa och hur mycket??
Volvo Amazon -66 *nyss införskaffad 110507*
lullebulle
Posts: 26
Joined: Wed Apr 29, 2009 12:41 pm
Location: Storfors

Re: E 85 i B18 / B20

Post by lullebulle »

Jag kör med 72% E85. Lite ryckig om man gasar halvgas på låga varv. Kör med elektronisk brytartändning och dubbla su från 140. Ingen blyersättning eftersom etanolen kyler bättre än bensin
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: E 85 i B18 / B20

Post by Hasse63 »

Kyler??? Smörja är väl det den ska göra blyersättningsmedlet... :roll: eller har jag missat nåt
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: E 85 i B18 / B20

Post by A-masen »

Korkpackningar (bindemedlet löses upp?) far illa av etanol. Men hur många sådana har du i motorn? Slangar är ett långt kapitel. Av all bensin blir det hartsavlagringar. Dom flesta bränsleslangar förr i tiden fick små sprickor i gummit. Hartserna täppte igen sprickorna. När etanol kommer på så löser det upp hartsen och risken finns att slangarna börjar läcka. Byt därför till modern och godkänd slang. Den finns. Dock inte på Biltema och Jula. Dom säljer ett fabrikat ILO, som garanterat spricker efter något år.

Etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. Därför är blyersättning tämligen överflödigt. Om du inte kör tävling eller kör som en biltjuv, så är inte blyersättning det största problemet för dig. Det finns utredning på blyersättningens överdrivna rykte. Många blyersättningsmedel har för övrigt etanol som huvudingrediens.

Etanol vill gärna ha några tiotal grader högre lufttemperatur än bensin för att förbrännas effektivast. Så har du förvärmning på insugsluften, kolla den som t.ex. sitter på 140-modellerna, så blir det ett plus. Ha den på varmt året om. Av detta kan man förstå att så kallade öppna sportluftfilter inte är så lyckad kombination med etanol.

När är det lönsamt med etanol? En enkel matematik. Multiplicera E85-priset med 1,3. Så länge det ligger under bensinpriset är det lönsamt. Sedan är det lönsamt för miljön också, men det tar vi en annan gång. 1,3 är den genomsnittliga merförbrukningen på etanol.

Här får vi också lite antydning om hur vi skall konvertera förgasaren. Är det Stromberg eller SU-förgasare, så får man slipa om nålen så att förgasaren ger ca 30% mer bränsle. Detta är nog det svåraste av alltihop, så kan man få hjälp med det, så är nog mycket vunnet. Det finns etanolvänliga förgasarfirmor. Bl.a. Förgasarteknik i Söderköping. Dock finns det händiga personer som har gjort det själv.

Man brukar anse att en förgasarmotor klarar ca 15% etanol om förgasaren är okonverterad.

Och till sist några ord om oljebyten. Detta är en föreskrift som bilfabrikanterna har garderat sig med. "Byt oftare för säkerhets skull", bestämde dom för många år sedan. Jag har visserligen en V70 -08 2.0 FFV (Alltså E85 versionen). Jag finner mig i att byta olja oftare, bytte häromdagen senast, men jag tror inte att någon skulle märka om jag körde längre på samma olja om man inte kunde läsa av styrdatorn. Jag körde tidigare en 240 -92 på ca 30% blandtankat i mer än 5 år eller lika många tusen mil. Den bilen går fortfarande utmärkt på samma blandning (en anhörig har den), och den har jag inte åtgärdat eller konverterat på något sätt. Där bytte jag olja efter ungefär var 1½ år. Etanol sotar mindre, så den vägen blir motorn och oljan inte lika smutsig. Det finns dock andra som anser att det finns andra ämnen i oljan som kräver oftare byten. Det får stå för dom. Motorolja och etanol blandar sig dåligt. Kör man motorn genomvarm torde den mesta etanolen som råkar finnas i oljan, koka bort.

Läs mer på: http://www.etanol.nu

Jag gör ett par tillägg som jag borde ha tagit med från början. I min 240 var det aldrig tal om några startsvårigheter i kyla (eller annars heller). Och någon merförbrukning var nog inte mätbar. Då körde jag alltså på ca 30% etanolinblandning. Nu är detta en B230 F-motor, och det anses allmänt att upp till 30% klarar alla insprutningsmotorer med lambdastyrning, utan någon konvertering. Styrdatorn ser till att det blir lambda 1 ändå. Det finns dom motorer/fabrikat som klarar mer, ren E85 i vissa fall, men det beror ju på hur "generöst" tillverkaren har ställt in styrdatorn.
Om vi nu överför det här till en förgasarbil, så kan vi anta att dom 15% etanolinblandning gäller för en okonverterad förgasare. Det borde inte påverka avgasresultaten vid SvBp. Och motorn torde gå störningsfritt. Den som vill kan ju testa detta. Det är ofarligt. Går bilen dåligt, så fyll bara på med mer bensin. Men använd en körjournal så ni håller reda på inblandningsprocenten. Då vet ni också var gränsen går.

Etanol har högre oktantal än bensin. 104 oktan säger man för etanol. Detta ger ju då i förlängningen möjlighet att ställa tändningen tidigare, men eftersom det inte finns någon knacksensor i B18/B20, så tror jag att man skall vara försiktig med detta. I alla fall skall man vara medveten om vad man gör.

Vi skall påpeka något om detta med blyfri bensin också. Det finns ju blyfrikonverterade topplock. Om man är det minsta orolig för att prova etanol, så kan man ju t.ex. i samband med en renovering, konvertera topplocket till blyfritt också.

Många av debattörerna på det här forumet har sin Amazon som en hobbybil, som är avställd på vintern. Om ni räknas till den kategorin, så bör ni nog tömma tanken vid avställningen på hösten. Etanol har ju den egenheten att blanda sig med vatten, men vatten blandar sig inte med bensin. Och för mycket vatten i bränslet ställer nog till problem.
Last edited by A-masen on Tue May 17, 2011 9:26 pm, edited 1 time in total.
lullebulle
Posts: 26
Joined: Wed Apr 29, 2009 12:41 pm
Location: Storfors

Re: E 85 i B18 / B20

Post by lullebulle »

Hasse63 wrote:Kyler??? Smörja är väl det den ska göra blyersättningsmedlet... :roll: eller har jag missat nåt
Lite fel formulering av mig kanske. Det blir ju lägre avgastemp med e85 och det är väl värmen som gör att ventilen kan äta på ventilsätet. Dessutom så är det ju sällan man ligger på höga varv/belastning
Post Reply