Ligger på

Moderatorer
Post Reply
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Ligger på

Post by Kenneth Boström »

Hejsan jag har en amazon med ett litet problem, det är så att bromsarna ligger på en liten stund efter att man bromsar någon secund bara men det är lite tråkigt. Den fick inget nerslag på besiktningen då dom inte låg på längre än så. Allt är nyrenoverat servon oken fram och nya hjulcylindrar bak gummislangarna till oken fram.
Kan det vara så att kolven i servon kärvar och inte går tillbaka tillräckligt fort och kan man smörja servotrumman med vasselin?
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Ligger på

Post by UKRUSE »

Med erfarenhet av många renoveringar av servon....
Köp en tub molybdendisulfidfett på te.x Biltema och smörj i vakuumcylinderväggarna ordentligt, tryck in kolven med handkraft upprepade gånger och se om den " kommer ut " igen, det ska gå så lätt att man måste hålla emot med handen.
Blanda inte in vaselin eller skofett utan håll dig till det som det ska vara.
Har du koll på att backventilen är ok ? Den brukar ALLTID vara förorenad, den går att renovera / rengöra om man öpnnar den i en svarv. PETA INTE i den då förstörs den den ytterst tunna fjädern.Det brukar inte hjälpa heller med olika typer av lösningsmedel, klägget måste bearbetas bort.
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Ligger på

Post by UKRUSE »

Komplettering till föregående inlägg:
Har du renoverat huvudbromscylindern ? I botten på den finns ett ytterst litet hål som lätt kan sättas igen. Kan rensas med en liten synål.
Om det hålet är igensatt så släpper inte kolven direkt.
Kenneth Boström
Posts: 46
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:16 pm
Location: Tumba/stockholm

Re: Ligger på

Post by Kenneth Boström »

Hej och tack för svar kruse, hittade felet och det var rent slarv av mig :oops: jag hade inte dragit åt skruvarna ordentligt till locket på trumman till servot så det måste ha dragit in luft den vägen funkar nu perfekt som det skall göra när det är nyrenoverat. :D
Post Reply