Rullande projekt

Moderatorer
Post Reply
Tartsmulan
Posts: 27
Joined: Mon Jan 17, 2005 5:48 am
Location: Eskilstuna

Rullande projekt

Post by Tartsmulan »

Hej jag har en B20 med 2" sportsystem, nu till min fråga...

Jag vill ha ordentligt klös i amzingen vart börjar man... Vill gärna göra i omgångar, min budget är endast några tusenlappar per månad... Vill liksom kunna åka med den och ändå kanske göra lite varje månad utan att motorn rasar eller att man kastar massa pengar i sjön och blir stående med en massa delar man inte har någon användning av... Är detta omöjligt, ska man kanske ska spara en ordentlig budget så man kan fixa allt på en gång? Ett alternativ jag har är att skaffa en till motor som man kan ha och putsa på tills man är "nöjd" då man byter...
4-dörrars -64 objekt
alfert
Posts: 273
Joined: Tue Jan 15, 2008 11:11 am
Location: Vestfold, Norge

Re: Rullande projekt

Post by alfert »

Vil tro at det lønner seg å spare opp ett ordentlig budsjett først også kjøpe alt på en gang, (kan være lettere og få litt i rabatt og slikt da...)
Eller kjøpe en ekstra motor som du bytter litt etter litt på, etterhvert som pengene kommer inn...
Uansett vil jeg ønske deg lykke til med jobben.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons ?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Rullande projekt

Post by Hasse63 »

Hur många hk ger ett ordentligt klös och är det förgasare du tänker köra med ?

Att bygga i omgångar "går inte" så skaffa en till motor ex. ett 74-76 block och borra de till 92mm, skaffa M-stakar och kolvar från B21, eller ha blocket original. byt alla lager och ringar. Köp dig önskad kam och förgasare. Toppen lämmar du in till en trimfirma och där sätter de in större ventiler och portar kanalerna enligt dina övskemål.

Edit: Jag inbillar mig att det blir billigast att inte ha bråttom utan leta och åter leta tills delen dyker upp och då köpa bra eller nya delar till halva priset. Allt går inte att köpa beg men mycket.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Rullande projekt

Post by J.LUNDIN »

Mest "pang för pengarna" får du med en simpel turboinstallation och med en sådan i botten kan du gradvis bygga vidare då pengarna infinner sig. Lämpliga aggregat att starta med är Fabrikat Rajay eller äldre Garrett T04. Bägge dessa fabrikat har koltätning som standard, vilket gör att du kan börja med en sugturbo installation. Dessa gamla aggregat betingar inga större värden och bör gå att hitta för en billig peng.
Tartsmulan
Posts: 27
Joined: Mon Jan 17, 2005 5:48 am
Location: Eskilstuna

Re: Rullande projekt

Post by Tartsmulan »

Man får tacka för ideér och förslag... Nu fick jag höra från farsan att han eventuellt har fått fram en turbomotor för 500-1000kr, osäker om det var b21 eller b23... sen finns det väl en massa varianter på dom oxå... han hade bråttom så jag han ej fråga så mycket. En gammal med mekanisk inspr. måste ju vara enklast (inte massa elektronik). Men nyare elektroniska har ju fördelen med chipningsmöjligheter osv. Men då måste man nästan ha tag på en hel bil då varken jag eller farsan är särskilt haja på bil el. Själv hade jag mest vart sugen på typ dubbla weber 45 osv men nackdelen enl. pappsen är ju att det är mycket dyrare hk i förgasarmotorer plus att det är svårt att komma upp i hästar...

Vad tror ni? Stämmer det jag säger och jag vill gärna ha lite fler åsikter om fördelar och nackdelar med turbo/förgasare... vet att möjligheten att kombinera dessa två finns men den idén är sedan länge slopad.

Detta med elektronik, finns det några bra kopplings scheman att få tag på som en lekman kan förstå?

Just ja detta med rullande projekt har jag nu slopat så det får bli en motor på sidan om, då har man ju orginalmotorn att stoppa i till besiktning... :twisted:

Allt för nu, tacksam för fler snabba svar.
4-dörrars -64 objekt
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Rullande projekt

Post by A-masen »

Kopplingsscheman är nog lite speciellt och svårt då det skiljer från i stort sett varje årsmodell, även på en och samma bilmodell. Då blir det nog enklare för dig att först hitta en speciell motor och sedan söka kopplingsschemat på just den årsmodellen och motorvarianten.
Volvos GDS-bok för 240-serien är rätt så innehållsrik vad det gäller kopplingsschemor fram t.o.m. -86. Sedan finns ju alla verkstadshandböcker från olika ”piratförlag”. Dom behöver inte vara sämre för att dom benämns ”pirat”. Många gånger förklarar dom ju sådant som Volvo inte ville att hempulare skulle ge sig in på.
Du skall i alla fall få ett par länkar att titta närmare på. Det kanske både ger nya tips och rätar ut frågetecken.

Detta handlar i första hand om dagens bilar, men ger även förhistorien, som kan gälla ännu:
http://home.swipnet.se/g_gson/index.html

En sida om förgasare, om du mot förmodan skulle komma till det:
http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm

Den här sidan handlar om dom äldre, ”mekaniska” inspruten bl.a. Och sidan är inte komplett, men man kan ju hoppas på att den växer till sig:
http://home.swipnet.se/~w-46515/insprut.htm
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Rullande projekt

Post by Hasse63 »

Hasse63 wrote:Jag inbillar mig att det blir billigast att inte ha bråttom utan leta och åter leta tills delen dyker upp och då köpa bra eller nya delar till halva priset. Allt går inte att köpa beg men mycket.
Ett helt otroligt, fantastiskt, enormt och helt underbart exempel :arrow: http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=1&t=7750
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Tartsmulan
Posts: 27
Joined: Mon Jan 17, 2005 5:48 am
Location: Eskilstuna

Re: Rullande projekt

Post by Tartsmulan »

Haha ja nu trillade det in en bmw 525 turbo diesel som var tänkt för skrot... Komplett bil som rullar helt gratis... Då trillade det genast in lite funderingar i mitt huvud... En Amazon som behöver lite mer ork står brevid... Flytta över motor och låda eller är det helt fel? den klarar sig då det är 148hk och 150 är gränsen vid besiktning. Hur är det med vridet? har dom någon begränsning? Ska fundera ett tag då detta kan bli ett ganska stort projekt ideér och synpunkter?
4-dörrars -64 objekt
amavolvozon
Posts: 2
Joined: Fri Oct 03, 2008 6:37 pm

Re: Rullande projekt

Post by amavolvozon »

Tartsmulan wrote:Haha ja nu trillade det in en bmw 525 turbo diesel som var tänkt för skrot... Komplett bil som rullar helt gratis... Då trillade det genast in lite funderingar i mitt huvud... En Amazon som behöver lite mer ork står brevid... Flytta över motor och låda eller är det helt fel? den klarar sig då det är 148hk och 150 är gränsen vid besiktning. Hur är det med vridet? har dom någon begränsning? Ska fundera ett tag då detta kan bli ett ganska stort projekt ideér och synpunkter?
196Nm... men har ingen aning om vad BMW har...
Tartsmulan
Posts: 27
Joined: Mon Jan 17, 2005 5:48 am
Location: Eskilstuna

Re: Rullande projekt

Post by Tartsmulan »

aj då den har 280nm... då vette :evil:
4-dörrars -64 objekt
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Rullande projekt

Post by 123GT »

Hej,

Hur går det med bil- o motor- projektet ?
Jag är givetvis jättetråkig när jag påminner om att ha ordning på bromsarna, så att du kan hejda ekipaget när du behöver . :D
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Post Reply