HJÄLP: lackrecept?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Vaestertorp
Posts: 1
Joined: Sun Nov 02, 2008 1:30 pm

HJÄLP: lackrecept?

Post by Vaestertorp »

Dags att köpa lack till pågående Duettrenovering. Färgkoden heter 65, gråbeige och jag tänkte köpa PPG.

Problemet är att firman inte har receptet för att blanda till. Jag har försökt via Volvo och ett par andra färgmärkesleverantörer men hittills gått bet.

Skulle helst slippa gå till sån där spektrumanalys (eller vad det heter) för det verkar dyrt...

Så: någon som har ett fungerande recept på denna färg? Eller vet om det finns någon annat bilmärke som har en substitutfärg?

Tack på förhand!

(PS. Ja, jag har redan försökt via PV-klubben)
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: HJÄLP: lackrecept?

Post by Mats Lysekil »

Hej ! Ska kolla i morrn på jobbet vi använder Glasurit, har nyligen målat pärl vit 79 och den fanns recept till,,,,,,,,,,,,,,,,återkommer i morgon.
Mvh Mats
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: HJÄLP: lackrecept?

Post by Mats Lysekil »

Go kväll! Det gick att hitta recept på kulör 65, den går oxå att bryta i den billigare lastbils kvaliteten 68- linjen, då sprutas den 1 ryk varv (tunnt) och direkt ett full täckande varv, det blir lite billigare eftersom det inte går åt så mycket färg. Hoppas det löser dina färg problem?!!
Mvh Mats
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: HJÄLP: lackrecept?

Post by Dukten JR »

Mats Lysekil, eller nån annan som kan billack.
Om du är i bilfärgs-branschen kanske du kan räta ut några frågetecken åt mig och andra. :idea:

Enligt olika uppgifter kommer vanlig 2-komponents bilfärg att försvinna/förbjudas :?:
Hur länge finns den kvar, och kan man köpa den som privatperson :?:
Den nya vattenbaserade färgen, bryts den efter samma recept :?:
Lägger man vanlig klarlack utanpå vattenbaserat :?:
Är vattenbaserat dyrare än 2-komp. färg :?:

Har fått många olika svar och förklaringar från folk som inte vet säkert, så jag är väldigt tacksam för svar från en fackman.
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: HJÄLP: lackrecept?

Post by Telis »

Läste någonstans här på forumet (om jag inte minns fel) att det inte gäller lackning i liten skala och bättringar etc utan att den bestämmelsen främst är riktad till fordonsindustrin. Rätta MIG om jag har fel ! :D

Mvh
/Henrik
Mats Lysekil
Posts: 62
Joined: Sat Jan 05, 2008 5:09 pm

Re: HJÄLP: lackrecept?

Post by Mats Lysekil »

.Hej! Några svar angående färg. 2 komp färg kommer inte att förbjudas eller försvinna under överskådlig framtid, däremot har återförsäljarna krav på sig att bara sälja för proffs bruk, det måste följa med nogranna varu deklarationer, info vad du gör med färg rester(den lokala soptippen tar emot dessa, det kostar förstås en slant) samt data blad hur du använder färg och härdare. Enligt den färg lev jag frågat , så tror de att en del lev inte vill hålla på och "tjata" med amatörer det tar för mycket tid i förhållande till vad de får sälja, därför skyller de på att de inte får sälja, trots att det inte stämmer. Den firma jag har bra erfarenheter av heter Lackman och finns i Uddevalla 0522-13060,,det finns säkert fler ute i landet,nu vet du i alla fall att du kan få färg till din bil!! Man använder ej samma recept till vattenbas som lösnings medel färg.
Vanlig 2 K klarlack läggs ovanpå den uttorkade vattenbasen. Vatten bas är dyrare men drygare.
Det finns ingen större poäng att använda vatten för amatör bruk, det är enklare med lösnings medel, och givetvis att följa ventilations rekomendationer. Mvh Mats
Dukten JR
Posts: 90
Joined: Fri Aug 11, 2006 7:48 pm

Re: HJÄLP: lackrecept?

Post by Dukten JR »

Tack för ett bra svar :idea:
Lycka mäts i ton
-70 131341
-66 13235
"Det är aldrig för sent att ge upp"
Post Reply