123 GT uppgifter

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

123 GT uppgifter

Post by Ragge »

tänkte komma med lite nya uppgifter här om 123 GT . det finns idag bara en enda svensksåld GT-69 i sverige och den finns på öland . sedan av 68 årsmodell återstår det 29 st varav 3 i dessa är sk nollkodade (VO 0000 ) övriga VO 0743. 67,orna har jag inte orkat räkna och det förekommer massor av lösa id (skrotade bilar som bara pappren är kvar) och sedan sist räkning har flera sålts utomlands ... men ca 350 finns kvar ( det fanns 401 st 2001)

har även lite teorier ang motorkoderna som disskuterats här tidigare , då volvo inte själva byggde motorer utan fick dom på pallar från underleverantör kan det förekomma att som i mitt fall sitter en motor med nr 71 i en 123 GT . tror att man tog det som fanns i lager när en gt kom på bandet och man sökte en "60" motor men ej hade hemma på hyllan , då tog man istället en 115 hk som normalt tillhörde amazon sport -68 ,bara för att komma vidare och ändå ha rätt typ av motor till den bilen . då min GT är en 68,a så är det ju stor "risk" att det gått till på detta sätt... men vet någon mera så kommentera gärna mina teorier.
Jag måste även tillägga att jag har en motor med "60" och funderar på att lyfta den i Gt,n och ta "71" motorn och sätta i min combi sport -68 där det sitter en 01 motor idag .
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 123 GT uppgifter

Post by Lars Bd »

Dessutom finns det några karosser som har fått en GT identitet dessa ska också räknas bort från det verkliga antalet bilar.

Underleverantören av motorer var ju Volvo det också och sannolikt är din gissning om blanda och ge motorer mindre trolig men kontakta Volvos historiska arkiv så kan du få reda på exakt vilken motor som satt i ditt chassienummer.
För övrigt tycker jag att dina tankar om att flytta omkring motorerna är lite oärligt då det ej är bilarnas originalmotorer, jag personligen tycker att det är ärligare att bygga exakta kopior av ursrungsmotorerna men på ett felaktigt detaljnummer så framgår det tydligt även hos framtida ägare att det inte är en matchingnummerbil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 123 GT uppgifter

Post by Ragge »

Lars Bd wrote:Dessutom finns det några karosser som har fått en GT identitet dessa ska också räknas bort från det verkliga antalet bilar.

Underleverantören av motorer var ju Volvo det också och sannolikt är din gissning om blanda och ge motorer mindre trolig men kontakta Volvos historiska arkiv så kan du få reda på exakt vilken motor som satt i ditt chassienummer.
För övrigt tycker jag att dina tankar om att flytta omkring motorerna är lite oärligt då det ej är bilarnas originalmotorer, jag personligen tycker att det är ärligare att bygga exakta kopior av ursrungsmotorerna men på ett felaktigt detaljnummer så framgår det tydligt även hos framtida ägare att det inte är en matchingnummerbil.
om du menar alla karosser som fått en äkta 123 GT,s chassi nr och id insvetsat i en "vanlig" 121,a så är det omöjligt att veta och räkna bort ... då får man nog syna alla riktigt noga och känna under luftintaget framför rutan efter noppor i svets ...

nu är ju jag ingen originalnisse sååå, att matching numbers hit el dit har någon betydelse , dessutom är det ju det numret man utgår ifrån och något annat matching number finns inte som t.ex på cadillac där det är exakt likt karossnumret,men när jag nu har dessa motorer och bilar så får jag se hur det blir.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 123 GT uppgifter

Post by Lars Bd »

Ragge wrote:nu är ju jag ingen originalnisse sååå, att matching numbers hit el dit har någon betydelse
Ännu större anledning att inte försöka "lura" någon med att det är originalmotorer.
Man kan ju undra varför du vill ha rätt detaljnummer på motorerna då du själv inte tycker att original är så noga?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 123 GT uppgifter

Post by Ragge »

Lars Bd wrote:
Ragge wrote:nu är ju jag ingen originalnisse sååå, att matching numbers hit el dit har någon betydelse
Ännu större anledning att inte försöka "lura" någon med att det är originalmotorer.
Man kan ju undra varför du vill ha rätt detaljnummer på motorerna då du själv inte tycker att original är så noga?

tja , det är mest för att andra påpekar att det är fel .... dessutom lurar jag ingen hur jag än gör !
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 123 GT uppgifter

Post by Lars Bd »

De som påpekar att det är fel blir lurade och kanske framtida ägare.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 123 GT uppgifter

Post by Ragge »

Lars Bd wrote:De som påpekar att det är fel blir lurade och kanske framtida ägare.
tja lurade blir vi alla , så det vore faktiskt jävligt kul att VETA om det verkligen är originalmotorn i min ... får forska lite om var man kan fråga om sånt.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: 123 GT uppgifter

Post by Nalletill1000 »

Satt ditt 60 block i GT, det ar helt korrekt. Vad har det for betydelse om det var monterat i bilen nar den var ny eller ej, sa lange det ar korrekt block och inte ett ommarkt. Jag menar bara for att du saknar speglarna innebar val inte att du inte satter dit dem nar du val finner dem. Bara for att de inte var monterade pa bilen nar den var ny diskvalifiserar val inte det faktum att de har hemma dar? Aven om de har varit pa en hylla nagonstanns de senaste 40 aren.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 123 GT uppgifter

Post by Lars Bd »

Det finns vissa saker som är individnumrerade och endast de är helt rätt på bilen, backspeglar tex har inte något individnummer.
Delar med nästan rätt siffror är lite oärligt vid en försäljning och nästa ägare kanske tiger om siffrornas ursprung då han säljer bilen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 123 GT uppgifter

Post by Ragge »

Lars Bd wrote:Det finns vissa saker som är individnumrerade och endast de är helt rätt på bilen, backspeglar tex har inte något individnummer.
Delar med nästan rätt siffror är lite oärligt vid en försäljning och nästa ägare kanske tiger om siffrornas ursprung då han säljer bilen.
hoppsan, det måste betyda att det lär inte finnas många bilar ex 123 GT som är riktigt "rätt" i så fall ... men någon gräns får man ju dra , annars spårar ju en renovering ur ganska omgående . det var fan inte lätt och billigt att få tag på en motor med "60" på , sedan om den skulle ha exakt rätt nummer ... ojojoj.
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: 123 GT uppgifter

Post by Kent1 »

Till att börja med vill jag säga att det verkar som att Ragge inte vet om att man via Volvos arkiv kan få veta vad varje enskild bil har för motornummer och på detta sätt får man då också svar på om hans teori stämmer eller inte angående 60- och 71-block i GT.
Volvo. Historiskt arkiv. Ulla Bergwall 031-322 24 88

På frågorna som innehåller kan och får är väl svaret att man kan och får göra vad som helst med sin egen bil.
Om vi sedan ställer frågor om vad man BÖR göra blir det genast mer komplicerat och väldigt individuella svar beroende vad den som svarar tycker.

Jag själv, som ser varje gammalt fordon som ett historiskt föremål med sin egen historia, tycker att det är viktigast att bevara originalskicket och utförandet så långt det är möjligt.
Pengar och skaparglädje brukar vara en av de största drivkrafterna bakom folks ombyggnationer av gamla bilar.
I de absolut flesta fall jag känner till är det ändå den perfekta originalbilen som är dyrast. I och med att allt fler ägare inte bryr sig om att bevara rätt motor och andra detaljer som man bevisligen kan kontrollera med hjälp av olika arkiv, blir de bilar som finns kvar i originalskick bara färre och dyrare.
Ett undantag jag kan tänka mig är om Elvis bevisligen hade suttit i en Amazon som idag hade varit rostig, voltad, sönderslagen och med sönderfrusen motor, då hade det nog varit ett sådant pris på detta objekt att veckopengen för dagens Amzonrenoverare inte hade räckt.
Nu menar jag inte att man ska ge upp på en bil som saknar en viktig del eller har fått den utbytt någon gång. Jag tycker att ägarna ska njuta av sin bil och försöka hålla sig så nära originalutförandet det bara går.

Sedan har vi problemet med alla bilägare som inte själva vet vad de har. Titta bara på alla annonser där folk skriver fel årsmodeller bara därför att det står så i registreringsbeviset.
En utbytt motor glöms också väldigt fort bort av en säljare och sedan blir alla "lurade".
Och slutligen vill jag säga att bara därför att det är svårt att upptäcka fel, blir det inte mer rätt att förfalska och gör inte heller förfalskningen mer äkta.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 123 GT uppgifter

Post by Ragge »

Kent1 wrote:Till att börja med vill jag säga att det verkar som att Ragge inte vet om att man via Volvos arkiv kan få veta vad varje enskild bil har för motornummer och på detta sätt får man då också svar på om hans teori stämmer eller inte angående 60- och 71-block i GT.
Volvo. Historiskt arkiv. Ulla Bergwall 031-322 24 88

På frågorna som innehåller kan och får är väl svaret att man kan och får göra vad som helst med sin egen bil.
Om vi sedan ställer frågor om vad man BÖR göra blir det genast mer komplicerat och väldigt individuella svar beroende vad den som svarar tycker.

Jag själv, som ser varje gammalt fordon som ett historiskt föremål med sin egen historia, tycker att det är viktigast att bevara originalskicket och utförandet så långt det är möjligt.
Pengar och skaparglädje brukar vara en av de största drivkrafterna bakom folks ombyggnationer av gamla bilar.
I de absolut flesta fall jag känner till är det ändå den perfekta originalbilen som är dyrast. I och med att allt fler ägare inte bryr sig om att bevara rätt motor och andra detaljer som man bevisligen kan kontrollera med hjälp av olika arkiv, blir de bilar som finns kvar i originalskick bara färre och dyrare.
Ett undantag jag kan tänka mig är om Elvis bevisligen hade suttit i en Amazon som idag hade varit rostig, voltad, sönderslagen och med sönderfrusen motor, då hade det nog varit ett sådant pris på detta objekt att veckopengen för dagens Amzonrenoverare inte hade räckt.
Nu menar jag inte att man ska ge upp på en bil som saknar en viktig del eller har fått den utbytt någon gång. Jag tycker att ägarna ska njuta av sin bil och försöka hålla sig så nära originalutförandet det bara går.

Sedan har vi problemet med alla bilägare som inte själva vet vad de har. Titta bara på alla annonser där folk skriver fel årsmodeller bara därför att det står så i registreringsbeviset.
En utbytt motor glöms också väldigt fort bort av en säljare och sedan blir alla "lurade".
Och slutligen vill jag säga att bara därför att det är svårt att upptäcka fel, blir det inte mer rätt att förfalska och gör inte heller förfalskningen mer äkta.
Måååånga tack till Mr Kent som ville berätta var man får ut dessa uppgifter. Jag har endast fått fram alla tidigare ägare och pratat med några av dom .
Måste även säga hur många skratt jag fått då jag studerat auktioner på tradera och hur fantastiskt många amazondelar är just till 123 GT . Höjden av det hela var en som skulle sälja en "jetty" hylla ovanpå instr stoppningen och skrev att den var till GT .... det är ju den ENDA amazonen som inte kan ha en sån , då det redan är en ingjuten i stoppningen och förhidrade en "jetty" att monteras .

till sist passar jag på att återigen tacka Kent , och är det han som har den fina röda GT,n jag sett på flertalet foto så vet den killen vad han snackar om i detta ämne.

tacksam Ragge (som jag kallas dagligen av alla ifall det blir namnbråk här med)
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: 123 GT uppgifter

Post by Kent1 »

Tyvärr har jag ingen fin röd GT, bara en rostig 62:a och en dito 66:a.
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: 123 GT uppgifter

Post by Ragge »

Kent1 wrote:Tyvärr har jag ingen fin röd GT, bara en rostig 62:a och en dito 66:a.
då var det fel Kent , men bättre att ha 2 "rostiga" amazoner än en gammal opel ,haha !
(Förlåt opelfantaster)
På bild 100 bland fotona på amazonklubben fanns den röda 123 GT,n jag trodde, och där står en Kent som ägare .... så med din kunskap och med samma namn , tja då blev det såhär .
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: 123 GT uppgifter

Post by Lars Bd »

Ragge wrote: det var fan inte lätt och billigt att få tag på en motor med "60" på , sedan om den skulle ha exakt rätt nummer ... ojojoj.
I första hand bör du kontakta alla tidigare ägare och fråga efter originalmotorn för den kan fortfarande ligga någonstans.
Är man ute efter original så blir det inte billigt, alternativet till exakt rätt 60 block är ett 92 som är reservdelsblocket för B/D motorn och då är individnummret av mindre betydelse.
Reservdelsblock räknas tydligen som matchingnumber i amerikanska renoveringskretsar och borde därför även göra det här.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply