b20 funderingar

Moderatorer
andrec
Posts: 34
Joined: Tue Feb 03, 2009 8:37 pm

b20 funderingar

Post by andrec »

tja har ett 73as b20 block som är upp borrat till 92,5 med b21a kolvar med mstakar och 8bult vev och lättat svänghjul från folkraceshoppen. och etopp portad ordäntligt och planad 1,5mm 40 44 ventiler bearbetade förbränningsrum och rkam och dubbla su och extraktor 4-1. hk?? (ca). Och vad kan kompressionstalet ligga på ca med 1,2mm packning. Kommentera gärna. och kom med förslag :D
Last edited by andrec on Thu Feb 26, 2009 11:29 pm, edited 1 time in total.
weber50
Posts: 187
Joined: Thu Jan 08, 2009 9:58 pm

Re: b20 funderingar

Post by weber50 »

Hmm, tror runt 130hk, på med dubbla webrar lr ngn annan 2ports förgasare så får du nog ut runt 150hk....Beror mkt på hur toppen ser ut och förgasarnas inställning
andrec
Posts: 34
Joined: Tue Feb 03, 2009 8:37 pm

Re: b20 funderingar

Post by andrec »

okej jo jag vet av ett par Solex 45or tror det skulle funka mkt bättre! toppen är fräsch nya säten och ventiler styrningar :)

kom med fler tips!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: b20 funderingar

Post by Hasse63 »

Om att är frächt så kan du säkert få fram lite mer än 130 med hjälp av rullande landsväg.
Kompet eller cylindertrycket får du fram genom att använda dig av en kompressionsmätare. För att få fram kompressionstalet så måste du mäta upp storleken på förbränningsrummet + utrymmet för packningen och utrymmet ner till kolvringen.

Tänk på att det är svårt att hitta munstycken till Solex :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
andrec
Posts: 34
Joined: Tue Feb 03, 2009 8:37 pm

Re: b20 funderingar

Post by andrec »

okej men tänker prova lite med dubbla suarna först för dom är renoverade och sen får jag se hur det funkar med dom. hur får jag fram kompressionstalet ? ska jag sätta dit kolvar och vev stakar och toppackningen och dra dit toppen och he kolven i topp och mäta hur mycket jag häller ner? och hur räknar jag sedan. vi säger att jag får ner 1dl i förbränningsrummet och hur räknar jag sen?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: b20 funderingar

Post by Hasse63 »

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres ... ssion.html

Hoppas allt står där om inte så får nån annan gärna fylla i :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: b20 funderingar

Post by Stoffe »

Om man inte tycker att man har råd att använda sig utav en rullande landsväg så går en vanlig smalbandslambda som sitter på i princip alla bilar från -89 och nyare att använda sig av, det du behöver är en voltmeter och ett litet diagram som du kan avläsa AFR på som finns om du googlar lite. På det sättet kommer man väldigt långt och billigt oxå. Köp ingen begagnad lambdasond för de kan vara för långsama, det är just det som händer när en lambda blir gammal. Den blir långsam.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: b20 funderingar

Post by Hasse63 »

De där om en vanlig smalbandslambda kan du skriva om i den kommande FAQn med diagram o allt. :D

Har en som suttit i en "ny" bil men som kablarna gick av på i en krock, den har 3st kablar 2 vita och en svart, är det en sån du menar Stoffe ?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
andrec
Posts: 34
Joined: Tue Feb 03, 2009 8:37 pm

Re: b20 funderingar

Post by andrec »

vad ska jag ha en lambda sond till????
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: b20 funderingar

Post by Lars Bd »

andrec wrote:vi säger att jag får ner 1dl i förbränningsrummet och hur räknar jag sen?
Formeln är "(slagvolym+förbränningsutrymmet)/förbränningsutrymmet=kompressionstal"
Eftersom du har en B20 är slagvolymen/cylinder 5dl och då förbränningsrummet var på 1 dl i ditt exempel,blir det en maxvolylm på 6dl som komprimeras ihop till 1dl, 6/1=6.
Kompressionstalet blir då 6.
Med ett förbränningsrum på 0,77dl blir uträkningen 5,77/0,77 och kompressionstalet är då 7,5.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
andrec
Posts: 34
Joined: Tue Feb 03, 2009 8:37 pm

Re: b20 funderingar

Post by andrec »

okej tack! då förstår jag jag pratar med dig när jag vet exakt hur mycket de rymmer! :D
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: b20 funderingar

Post by Stoffe »

andrec wrote:vad ska jag ha en lambda sond till????
Det lambdan berättar för dig är hur motorn går, dvs om motorn går för fett eller snålt. Det är MYCKET användbart, på det sättet kan du enkelt ställa in en blandning på t ex AFR 12,5 för max effekt som det stod i en annan aktiv tråd här på forumet.

(ang. FAQn så går det lite trögt men jag håller på lite långsamt.. tar nog ett bra tag till)
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: b20 funderingar

Post by A-masen »

En teoretisk fråga, jag har inget projekt, om att mäta volymen på förbränningsrummet. Det har skrivits några rader i tråden om det.

Antag att man har toppen lös och nerplockad. Då sätter man en tejpremsa, t.ex. maskeringstejp, över tändstifthålet, och några remsor över ventilsätena. Allt för att få en slät men täckande yta. Sedan tar man t.ex. vanliga torra risgryn och fyller upp förbränningsrummet samt stryker jämnt av kanten. Det bör ju vara något rinnande material som inte kladdar eller lämnar svårt skräp eller damm efter sig. Det skulle ju gå även med t.ex. små plastkulor, om man nu har några sådana.

Sedan tar man ur risgrynen och är noga med att få med alla, och häller över i ett mätglas av någon lämplig storlek. Då har man på ett enkelt sätt fått fram volymen på förbränningsrummet och kan använda den i det ovan nämda räkneexemplet för kompressionstalet. Volymen på cylinderutrymmet blir ju som förut, mycket enklare att räkna ut med "raka enkla" mått. Det klarar man med ett skjutmått. Men eftersom förbränningsrummet har så oregelbundna krökta och sfäriska ytor, så måste väl en sådan här volymmätning vara det enklaste?

Är detta en gångbar metod? :?:
NysoO
Posts: 25
Joined: Sun Jun 08, 2008 7:29 pm

Re: b20 funderingar

Post by NysoO »

A-masen. Jag har svårt att tro att man kan få någon noggran mätning av riskorn, just av den enkla anledninegn att dom kan lägga sig olika varje gång och att det blir svårt att få riskornen att täcka perfekt uppe vid kanten. Sen, varför ska du använda tejpremsor osv när du har ventiler som kan ligga i och sluta perfekt tätt? Ventilerna har ju i sig en viss påverkan på volymen så att räkna med dom borde väll vara det bästa?
Har själv funderat på den bästa vätskan att fylla med. Vatten funkar ju men då får man vara noga med att torka bort allt när man är klar.
För att ta reda på mängden som går i så kan man använda en nogrann byrett eller liknande, sen fyller man tills det inte går i mer och då ser man hur många byretter man fyllt och hur mycket man har kvar i den sista byretten. Vad tror folket om denna metoden?
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: b20 funderingar

Post by Amazonsport »

Varför inte rödsprit? Det brukar man använda för att se att ventilerna är täta när man slipat in dom..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Post Reply