fönsterhiss montering

Moderatorer
Post Reply
knuckleworks
Posts: 7
Joined: Thu Jul 16, 2009 2:40 pm

fönsterhiss montering

Post by knuckleworks »

tips enligt topic helst nån schematisk bild av dyngan //janne
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: fönsterhiss montering

Post by Shift »

Det som inte går att laga går att skruva sönder
knuckleworks
Posts: 7
Joined: Thu Jul 16, 2009 2:40 pm

Re: fönsterhiss montering

Post by knuckleworks »

ok ja wiren sitter där men va f-sen ska lyfta rutan?? wiren löper ju bara i en genomföring? ska man sätta en stopp på wiren under "röret" eller??nog för att jag e bakis men e nog den sämst konstruerade fönsterhiss jag sett under mina år som bilidiot och mekaniker :lol:
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: fönsterhiss montering

Post by rolwig »

Det du kallar genomföring ska vara fastlödd på wiren, kolla om du inte hittar tenn på wiren.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: fönsterhiss montering

Post by QV »

rutan sitter fast i en u bockad plåt med en "flagga" under.

i denna "flagga" (eller vad man nu skall kalla det) siter det fast en liten "hantel" med ett överfall. vajern går igenom denna "hantel" och skall vara fastlödd där.

Vajern har ett löphjul överst samt ett justerbart längstner. Kättingen skall löpa över kugghjulet bakom veven

Jag har för mig att jag hade något strull vid monteringen av fönsterhissarna men det avhjälptes med ny "vajer, kedja"

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
knuckleworks
Posts: 7
Joined: Thu Jul 16, 2009 2:40 pm

Re: fönsterhiss montering

Post by knuckleworks »

ok tack för tipsen misstänkte nästan nåt sånt löste det med 2 st oisolerade skarvhylsor som jag nöp fast på wiren så nu funkar det utan mejsel igen haha //janne
Post Reply