Bygge av herrejösses B20 maskin

Moderatorer
Post Reply
Mickemannen
Posts: 58
Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
Location: Uppsala

Bygge av herrejösses B20 maskin

Post by Mickemannen »

Hej.

Ja som ämnet lyder så tänkte jag bygga en bålgeting till maskin i vinter då min orginal B18A maskin som endast har gått 9000 mil bör vara orginal, jag har förvisso skrämt den med dubbla SU, Steg 2 B20 topp, K-kam och 2 tumm sportsystem och bara provstartat den men har nu då fått en släng av samvetssjukan så det känns som att den bör byggas om igen till orginal fär att behålla värdet i bilen och motorn..

Jag har därför fått tag i en riktigt fräsch B20 som jag tänkte våldföra mig på och tar därför emot tips och trix.

Jag hade tänkt följande spec på moton:

- B20 block uppborrat till 2.2 liter.
- Kolvar från Opel Record 2.2 liters motor.
- Vidarutveckling av min steg 2 topp till steg 4 med ventiler: in 46 ut 38.5 Maximalt bearbetade insugnings- och avgaskanaler. Förbränningsrummen blir upptagna samt rundade. Dubbla ventilfjädrar med stålbrickor. givetvis så kommer maskinen köras blyfritt men jag ska även kolla möjligheterna för E85 bränsle.
- Vassare kam, har K-kam liggandes men den är nog lite för klen för detta bygget. (tips mottages gärna)
- Dubbla Weber 48 alternativt Dellorto 48.
- Extraktorrör 4-1 med 2,5 - 2 tum sportsystem med en fullflödes dämpare.
- Volvo Penta fördelare då den ger stabilare tändkurva vid högre varv
- Eventuellt turbo konvertering.
- Förstärkt vipparmsbrygga

Vad mer kan jag hitta på för att få fart på den gamla B20 maskinen.

Tacksam för råd, tips och trix.
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Bygge av herrejösses B20 maskin

Post by Rekordabilly »

Det låter som en bra setup :D Penta fördelaren har jag däremot ingen erfarenhet av det vanligaste är att man försöker leta upp en Bosch 085 alu fördelare då den lämpar sig utmärkt till trim. När det gäller kammar så finns det ett stort utbud att välja på KG, Timo, TG vad man sen väljer beror helt på vilken körbarhet man vill ha :roll:
Sen är det aldrig fel med lättat svänghjul, lättade viktade stakar, och allt balanserat för en juste gång :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Mickemannen
Posts: 58
Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
Location: Uppsala

Re: Bygge av herrejösses B20 maskin

Post by Mickemannen »

Tackar,,
jo svänghjulet kommer att få gå på bantningskurs tillsammans med nya stakar..

Ang. fördelaren så har jag tittat på bosch 085 alu fördelaren och den verkar vara lättare att få tag på se det lutar väl kanske åt en sån i slutänden.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Bygge av herrejösses B20 maskin

Post by Shift »

I vilka motorer satt 085-fördelaren?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bygge av herrejösses B20 maskin

Post by Arne »

Shift wrote:I vilka motorer satt 085-fördelaren?
I B20 -74, -75, -76.
AVG
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Bygge av herrejösses B20 maskin

Post by Zebulon »

*Ståldrev
*Högflödes oljepump
*Grövre stötstänger
*Dubbla ventilfjädrar

Där har du lite tips på grejer för ökad hållbarhet :D
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Bygge av herrejösses B20 maskin

Post by Arne »

Om du ska trimma med så höga effekter som du har tänkt så satsa på brytarlöst tändsystem.
AVG
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re: Bygge av herrejösses B20 maskin

Post by Stoffe »

0085 fördelare med transistortändning är en bra uppgradering från orginalfördelaren. Transistortändningen säljs som byggsats, ett welleman kit som går att hitta lite här och var. Jag körde själv precis så här i ett par år då jag hade Amazonen som bruksbil.

Nästa steg är att uppgradera till brytarlöst system med fördelare, vinsten är inte så jättestor jämfört med brytare och transistortändning men är dock bättre och mindre underhåll då man slipper justera brytarspetsarna. Hur som helst så finns det ombyggnadskit för att bygga om befintlig fördelare.

Steget efter brytarlösa system är fördelarlöst, dvs triggerhjulständning och wastefire.
Bygg i flera steg så håller du motivationen uppe.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Post Reply