Hej.
Ja som ämnet lyder så tänkte jag bygga en bålgeting till maskin i vinter då min orginal B18A maskin som endast har gått 9000 mil bör vara orginal, jag har förvisso skrämt den med dubbla SU, Steg 2 B20 topp, K-kam och 2 tumm sportsystem och bara provstartat den men har nu då fått en släng av samvetssjukan så det känns som att den bör byggas om igen till orginal fär att behålla värdet i bilen och motorn..
Jag har därför fått tag i en riktigt fräsch B20 som jag tänkte våldföra mig på och tar därför emot tips och trix.
Jag hade tänkt följande spec på moton:
- B20 block uppborrat till 2.2 liter.
- Kolvar från Opel Record 2.2 liters motor.
- Vidarutveckling av min steg 2 topp till steg 4 med ventiler: in 46 ut 38.5 Maximalt bearbetade insugnings- och avgaskanaler. Förbränningsrummen blir upptagna samt rundade. Dubbla ventilfjädrar med stålbrickor. givetvis så kommer maskinen köras blyfritt men jag ska även kolla möjligheterna för E85 bränsle.
- Vassare kam, har K-kam liggandes men den är nog lite för klen för detta bygget. (tips mottages gärna)
- Dubbla Weber 48 alternativt Dellorto 48.
- Extraktorrör 4-1 med 2,5 - 2 tum sportsystem med en fullflödes dämpare.
- Volvo Penta fördelare då den ger stabilare tändkurva vid högre varv
- Eventuellt turbo konvertering.
- Förstärkt vipparmsbrygga
Vad mer kan jag hitta på för att få fart på den gamla B20 maskinen.
Tacksam för råd, tips och trix.
Bygge av herrejösses B20 maskin
-
- Posts: 58
- Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
- Location: Uppsala
-
- Posts: 282
- Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
- Location: Malmö
Re: Bygge av herrejösses B20 maskin
Det låter som en bra setup Penta fördelaren har jag däremot ingen erfarenhet av det vanligaste är att man försöker leta upp en Bosch 085 alu fördelare då den lämpar sig utmärkt till trim. När det gäller kammar så finns det ett stort utbud att välja på KG, Timo, TG vad man sen väljer beror helt på vilken körbarhet man vill ha
Sen är det aldrig fel med lättat svänghjul, lättade viktade stakar, och allt balanserat för en juste gång
Sen är det aldrig fel med lättat svänghjul, lättade viktade stakar, och allt balanserat för en juste gång
-
- Posts: 58
- Joined: Fri Nov 14, 2008 10:04 pm
- Location: Uppsala
Re: Bygge av herrejösses B20 maskin
Tackar,,
jo svänghjulet kommer att få gå på bantningskurs tillsammans med nya stakar..
Ang. fördelaren så har jag tittat på bosch 085 alu fördelaren och den verkar vara lättare att få tag på se det lutar väl kanske åt en sån i slutänden.
jo svänghjulet kommer att få gå på bantningskurs tillsammans med nya stakar..
Ang. fördelaren så har jag tittat på bosch 085 alu fördelaren och den verkar vara lättare att få tag på se det lutar väl kanske åt en sån i slutänden.
Re: Bygge av herrejösses B20 maskin
I vilka motorer satt 085-fördelaren?
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Re: Bygge av herrejösses B20 maskin
I B20 -74, -75, -76.Shift wrote:I vilka motorer satt 085-fördelaren?
AVG
Re: Bygge av herrejösses B20 maskin
*Ståldrev
*Högflödes oljepump
*Grövre stötstänger
*Dubbla ventilfjädrar
Där har du lite tips på grejer för ökad hållbarhet
*Högflödes oljepump
*Grövre stötstänger
*Dubbla ventilfjädrar
Där har du lite tips på grejer för ökad hållbarhet
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
Re: Bygge av herrejösses B20 maskin
Om du ska trimma med så höga effekter som du har tänkt så satsa på brytarlöst tändsystem.
AVG
Re: Bygge av herrejösses B20 maskin
0085 fördelare med transistortändning är en bra uppgradering från orginalfördelaren. Transistortändningen säljs som byggsats, ett welleman kit som går att hitta lite här och var. Jag körde själv precis så här i ett par år då jag hade Amazonen som bruksbil.
Nästa steg är att uppgradera till brytarlöst system med fördelare, vinsten är inte så jättestor jämfört med brytare och transistortändning men är dock bättre och mindre underhåll då man slipper justera brytarspetsarna. Hur som helst så finns det ombyggnadskit för att bygga om befintlig fördelare.
Steget efter brytarlösa system är fördelarlöst, dvs triggerhjulständning och wastefire.
Bygg i flera steg så håller du motivationen uppe.
Nästa steg är att uppgradera till brytarlöst system med fördelare, vinsten är inte så jättestor jämfört med brytare och transistortändning men är dock bättre och mindre underhåll då man slipper justera brytarspetsarna. Hur som helst så finns det ombyggnadskit för att bygga om befintlig fördelare.
Steget efter brytarlösa system är fördelarlöst, dvs triggerhjulständning och wastefire.
Bygg i flera steg så håller du motivationen uppe.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!