Mycket jobb med b230e i amazonen?

Moderatorer
Crasta
Posts: 9
Joined: Fri Sep 18, 2009 6:41 pm
Location: Linköping

Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Crasta »

Har planer på att dra igång projektet som stått på is ett längre tag nu.
Hur mycket jobb är det att lyfta ner en b230e från en 240 Glt i amazonen?
Planen är att växellådan också ska följa med, vilket leder till
att bakaxel och kardan också måste flyttas över.

Som jag har förstått det (genom SFRO) så räcker det med att förstora kardanöppningen för att få plats med lådan.
Sen så ska jag korta ner kardanaxeln något. Men hur är det med bakaxeln, går den att sätta dit som den är?

Som sagt, hur mycket jobb är det att få grejjerna på plats?

Det finns säkert många som har gjort liknande byggen här på forumet som mer än gärna får dela med sig av tips, ideer och bilder. :D

MVH Robin
[OCTANEHEADracing]
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Hasse63 »

Hejsan.

Som du sa så är det många som redan gjort detta och det finns flera trådar om detta så leta lite så ser du att det är en massa som måste byggas om.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Crasta
Posts: 9
Joined: Fri Sep 18, 2009 6:41 pm
Location: Linköping

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Crasta »

Onödigt citat borttaget av Hasse63

Jo jag har suttit hela eftermiddagen och kvällen och letat. Projektet är helt klart möjligt och jag är medveten om att det inte direkt gör sig självt. Jag vill bara ha lite tips på vägen.
Enligt SFRO så var det inte alls så svårt att bygga detta, så jag fiskar bar lite information just nu :D

MVH Robin
[OCTANEHEADracing]
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Zebulon »

Jag antar att du behöver skaffa andra motorfästen. Jag har även för mig att du behöver modifiera oljetråget på b230 för att kunna få ner motorn. Jag har sett andra byggen där man tagit tråget från en b20 och monterat på b230.
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Hasse63 »

Kan tycka det är en massa jobb bara för att få 136hk. Lägg pengarna på att renovera/trimma en B20, mycke roligare... Ja det är min åsikt.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Crasta
Posts: 9
Joined: Fri Sep 18, 2009 6:41 pm
Location: Linköping

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Crasta »

Hasse63 wrote:Kan tycka det är en massa jobb bara för att få 136hk. Lägg pengarna på att renovera/trimma en B20, mycke roligare... Ja det är min åsikt.
Jo med det är ju bygget som är roligt! :) Tanken är väl att jag ska regga bilen med den motorn, sen finns det ju en hel del möjligheter till en betydligt effektivare topp och kam.. Plus att jag får insprutning! :)
[OCTANEHEADracing]
Crasta
Posts: 9
Joined: Fri Sep 18, 2009 6:41 pm
Location: Linköping

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Crasta »

Zebulon wrote:Jag antar att du behöver skaffa andra motorfästen. Jag har även för mig att du behöver modifiera oljetråget på b230 för att kunna få ner motorn. Jag har sett andra byggen där man tagit tråget från en b20 och monterat på b230.
Jo efter lite letande här på forumet så verkar det som att jag ska ha ett tråg från en B20, sen beroende på om jag
ska ha motorn liggande eller stående kan jag behöva en oljepump från en B21 samt ett annat oljerör!!
[OCTANEHEADracing]
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Hasse63 »

Du vet vad som händer om du rakställer en b230 med tillhörande låda? Vilken vx-låda är det du tänker använda? Vilken årsmodel har du på amazonen.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Arne »

Rakställer du motorn ska du ha både oljetråg och oljepump från en B20. Har du M40 låda så använder du original sprängkåpa, men växellådan är inte allt för stadig.
AVG
Zebulon
Posts: 91
Joined: Tue Jan 08, 2008 9:36 am

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Zebulon »

Arne wrote:Rakställer du motorn ska du ha både oljetråg och oljepump från en B20. Har du M40 låda så använder du original sprängkåpa, men växellådan är inte allt för stadig.
Kan man ha original sprängkåpa till M40 mot b230? Behöver man inte en "adapter"? För bästa hållbarhet bör väl inte M40 användas utan M45/M46/M47/M90 användas?
Amazon 2dr -65 Flerfärgad
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Hasse63 »

M40 lådans kopplingskåpa passar mot B21-B230 som då blir rakställd. ja M40 bör inte användas och inte häller M47 om man inte tänker "köra som folk", annars så håller den.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Crasta
Posts: 9
Joined: Fri Sep 18, 2009 6:41 pm
Location: Linköping

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Crasta »

Arne wrote:Rakställer du motorn ska du ha både oljetråg och oljepump från en B20. Har du M40 låda så använder du original sprängkåpa, men växellådan är inte allt för stadig.
Nä ja hade i så fall tänkt att använda lådan som sitter med b230:in.. men behöver ja inte använda oljepumpen från en b21 då den från b20 blir för hög, plus ett annat oljerör?

MVH Robin
[OCTANEHEADracing]
Crasta
Posts: 9
Joined: Fri Sep 18, 2009 6:41 pm
Location: Linköping

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Crasta »

Hasse63 wrote:Du vet vad som händer om du rakställer en b230 med tillhörande låda? Vilken vx-låda är det du tänker använda? Vilken årsmodel har du på amazonen.
Jag söker bara information angående detta.. jag har inte köpt varken amazonen eller motorn än, bara för att ja ska veta va ja behöver innan jag letar grejjer.. Det blir väl som nån annan skrev att ja måste byta tråg, oljepump och oljerör + att ja måste förstora kardantunneln för att få dit lådan. :D

Är det samma motorfästen på b230e som på motsvarande turbomotor?
[OCTANEHEADracing]
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Hasse63 »

B230 motorn lutar original och lådan står rak, ställer du motorn upp så lutar lådan. Ja det är samma fästen fast det beror på från vilken bil du plockar.

Hade jag varit du så hade jag köp mig en Amazon som redan är ombyggd, en massa jobb slipper man och man skonar en originalbil att bli förstörd.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Mycket jobb med b230e i amazonen?

Post by Devil »

Jag som har gjort det omvända i en Duett( ej besiktad ännu) vet att om du skall rakställa en B230 måste du ha oljepump,tryckrör och tråg ifrån B20. Med en M45-47 måste du ha svänghjulskåpan från -76 240L med B20 och M45. Skall du däremot lägga i B230:n som den är med tillhörande låda så är det nog "bara" bygga om kardantunnel, torpedvägg och kanske lite till :? Jag skulle nog försöka hitta en påbörjad bil, redan ombyggd med motor som du vill ha och sedan färdigställa den till "din" bil
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply