Trimma med enkel stromberg

Moderatorer
Post Reply
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Trimma med enkel stromberg

Post by Jungletime »

Står inför att renovera reservmotorn och då undrar jag vad man göra för att få ut lite mer effekt med orginal enkel stromberg. Detta för att behålla orginalutseende i motorrummet. Finns det möjlighet att få ut 15-20hkr extra ?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Trimma med enkel stromberg

Post by Hasse63 »

Med bara "större munstycken" kommer du ingen vart, men med en riktigt portad topp och en vassare kam så kan det nog bli 10-15 till i stallet. DubblaSU är oxå "original"
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Trimma med enkel stromberg

Post by Jungletime »

Hej igen
Var otydlig i min frågeställning. Tanken är ju att åtgärda toppen på lämpligt sätt samt byta kamaxel. Vilka åtgärder är då lämpliga för att den även går att köra med enkel stromberg som är orginal på denna. Förresten vad innebär "porta toppen"?. Som ni förstår så är jag ingen mekaniker
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Trimma med enkel stromberg

Post by Hasse63 »

En annan nål som ger mer bränsle är nog det enda sättet, vill påstå att den är för liten för att det ska bli nå roligt. Ett annat är att skaffa en 2" SU. De ser oxå original ut men två är ju mycke bättre/roligare än en. :P Porta toppen så den andas bättre/lättare (mer flöde) och kanske med 44/37 ventiler så har du kommit en bit på vägen. Men för att få till en bra topp krävs kunskap och en flödesbänk, så lämna den till en som kan.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Trimma med enkel stromberg

Post by fretchi »

Men en enkel stromberg på originalinsuget är ju en flaskhals i stort sett redan som original. Har dock själv en B20 med D-kam osv men inte vet jag om den lämnar så mycket mer effekt än originalet nu medan jag har originalförgasare. Planerna är dubbla SU men har inte kommit så långt :P
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Trimma med enkel stromberg

Post by jonny »

En K eller D-kam fungerar ihop med orginal enkelförgasare , samt en något planad topp , är vad jag skulle satsa på .
luddig kaninfot
Posts: 99
Joined: Wed Aug 30, 2006 11:34 pm

Re: Trimma med enkel stromberg

Post by luddig kaninfot »

Hej en enkel strömberg i bra skick med k-kam och planad topp kan gå riktigt bra,förutsatt att motorn är i bra skick
Jungletime
Posts: 99
Joined: Mon Feb 11, 2008 10:16 am

Re: Trimma med enkel stromberg

Post by Jungletime »

Efter ha läst på lite på forumet så är min tanke att renovera motorn , in med D eller K- kam(dom är väl likvärdiga?), plana toppen men hur mycket?? Kravet är att den skall gå att köra med enkel stromberg. Men jag har nya SU-HS6 köpta hos SVIS, som kan få vara på emellanåt, då jag tummar på orginalutseende.
Frågan var alltså hur mycket skall toppen planas?
Vad kan detta ge i effekt med resp förgasare?
Vilka delar måste jag ha/byta ut för att kunna montera på dubbla SU m.a.p. gasreglaget
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Trimma med enkel stromberg

Post by jonny »

Effektsiffror blir alltid en gissning , vet gör man bara om motorn bänkas .
Men det kan nog bli det du hoppas på , kanske något mer , det går ju att jämföra lite med B-motorerna .
B18B med c-kam och 10:1 i komp på 96 hk , B20B med samma kam och 9,3:1 i komp på 100 hk , D/K-kam är lite vassare än C .
Jämför topphöjden med ovan nämda så blir det nog bra , dvs bygg en B-motor med K/D-kam .
Post Reply