Amazon med B23 turbo

Moderatorer
MrWeizel
Posts: 1
Joined: Sun Aug 22, 2004 8:59 pm
Contact:

Amazon med B23 turbo

Post by MrWeizel »

Jag och en polare satt och filosofierade idag angående nåt projetarbete i trean (vi ska börja tvåan i höst så vi är ute ganska tidigt). Bägge två är bilintresserade och vi går teknik, så vi tycker att det ska ha med bilar att göra.
De första tankarna var på att turbokonvertera en bubbla. Men efter lite bollande av ideér kom vi på att det nog skulle bli enklare (och troligtvis billigare) med en gammal Amazon med B23 turbo-motor. Antagligen kan vi få tag i Amazonen gratis, vilket gör det hela än mer intressant.

Som jag har försått det ska det gå att göra så att det blir lagligt också, vilket är extra kul.


Men först vill vi höra vad ni tycker. Är det genomförbart tror ni? Går det att göra det ekonomiskt (vi satt och snackade nånstans runt 15 000 kr, låter det rimligt)? Vi hade tänkt hålla motorn orginal, vilket förenklar en hel del.
Dessutom finns det några frågor ang \"resten\" av bilen.

Drivlina, orginal räcker väl inte?
Bromsar, de måste uppgraderas, vilka bör användas?
Växellåda, vilken ska man använda?
Om man lättar Amazonen, vad kommer den då väga ungefär?

Det finns kanske fler frågetecken som måste rätas ut, ös på med erfarenheter och tankar kring projektet.

Nu hoppas jag att ni inte sågar det totalt :)

/Fabbe
Projekt: M3a i backspegeln med Amazon B23 Turbo
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

bruk nyere b230ft etter 91. skift til marinevevakseln. renover motorn om den ikke er i VELDI bra skikk....sinter klutch. bmw getrag 262 -265 (262 er 4tr) gear finnes en 280 fra nyere m5.står gjerne i 5-6-7 serie.....trenger åsså kardangtunnellen fra 140 72 mod eller 240.bygges om til kortspak.....bromsar fra volvo740 dom passar nesten direkt....om amasonen er 68-70 er det kjempelett å sette i 240 bakaksel 1031 med 373 utveksling.....lett bil....kan sikkert med enkle middel komme ned i 950kg :D det rør på seg :!: :D
Zagato
Posts: 5
Joined: Sun Aug 22, 2004 11:22 pm
Location: Ystad

Re:

Post by Zagato »

bjørn bakke wrote:bruk nyere b230ft etter 91. skift til marinevevakseln. renover motorn om den ikke er i VELDI bra skikk....sinter klutch. bmw getrag 262 -265 (262 er 4tr) gear finnes en 280 fra nyere m5.står gjerne i 5-6-7 serie.....trenger åsså kardangtunnellen fra 140 72 mod eller 240.bygges om til kortspak.....bromsar fra volvo740 dom passar nesten direkt....om amasonen er 68-70 er det kjempelett å sette i 240 bakaksel 1031 med 373 utveksling.....lett bil....kan sikkert med enkle middel komme ned i 950kg :D det rør på seg :!: :D
Hej, jag är den andre killen i projektet.
Är det inte billigare (och lättare) att använda bara Volvodelar? Varför ska man byta till marinveven?
Förhoppningen är att den ska gå rätt bra sen. Trots en orginalmotor :)
erssa
Posts: 41
Joined: Tue Apr 13, 2004 10:01 pm
Location: Ullsjöberg/Ume
Contact:

Post by erssa »

jo, kör man med turbo tycker jag också att det är overkill att måsta byta till marinvev, med överladd finns mkt annat man kan lägga pengarna på, (större turbo te.x :twisted: )
Fördelen med Getraglådorna från bmw är att de är både billiga och hållbara, en låda från en 80tals 528 går väl på en tusenlapp ungefär,( krävs en adapterplatta också som jag tror de har på http://www.klracing.se) Volvo har ju iof M90lådan som ska palla 300hk iaf men det brukar ofta vara överpriser på dessa lådor.
Vad gäller bromsar och drivlina så tror jag också att björns tips funkar mkt bra.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Zagato wrote: Är det inte billigare (och lättare) att använda bara Volvodelar? Varför ska man byta till marinveven?
marinveven har längre slaglängd, 86mm istället för 80, = 2,5 liter slagvolym istället för 2,3. men man kan ju inte varva lika mycket med marinveven.
det är nog en smaksak, marinvev- mycket vrid, standardvev- mycket varv.
Axel Wall
Zagato
Posts: 5
Joined: Sun Aug 22, 2004 11:22 pm
Location: Ystad

Post by Zagato »

Vi hade till att börja med INTE trimma, det kommer göra det hela både enklare och billigare. Vi är glada bara vi klarar av projektet.
Tack så mycket för tipsen om BMW-lådan och det andra. Jag trodde att Bmw:s lådor skulle vara dyrare än en Volvo-låda.

Vad tror ni om vår budget, 15 000 kr exkl. inköp av bil, låter det rimligt?
pvsulan
Posts: 12
Joined: Thu Feb 19, 2004 1:55 am

regbesiktning?

Post by pvsulan »

Är det bara att regbesikta som ombyggd fordon sedan, när man satt dit b23 turbo, bytt drivlina och har 740-delar på framvagnen? Förblir bilen skattebefriad och med billig försäkring efter omreggningen, dvs den får inget nytt födelsedatum som när man reggar som amatörbyggt fordon?
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

........

Post by Amazon_V8 »

Följ denna länken http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... sc&start=0 och läs igenom den tråden så har ni tips på hur ni kan bygga om bromsarna med nyare volvo delar från 240/740.Det är en del att göra och inte helt enkelt men det är inte så dyrt med t.ex. delarna.

MVH Micke
Zagato
Posts: 5
Joined: Sun Aug 22, 2004 11:22 pm
Location: Ystad

Post by Zagato »

Nu har vi funderat lite mer ang. vårt Amazon-projekt.
Det enklaste är kanske att, till att börja med, \"bara\" fixa till bilen (rostlagning och almänn tillfrächning) och byta till B20 (UTAN turbo)och ev. till en annan växellåda. Det blir etapp 1.
Känner vi att vi klarar av mer så kanske det blir en etapp 2, med en ev. turbokonvertering :D

Det är kanske mer rimligt projekt för oss, eller vad säger ni?

Vilken version av B20 ska man då satsa på?

MVH Mattias
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Zagato wrote: Vilken version av B20 ska man då satsa på?
B20E! och konvertera den till etanoldrift, det är en enkel sak, jag kan lämna beskrivning, om jag inte har gjort det nån stans på forumet... :roll:
-beskrivning av etanolkonverteringen alltså.
Axel Wall
Zagato
Posts: 5
Joined: Sun Aug 22, 2004 11:22 pm
Location: Ystad

Post by Zagato »

Etanol, är inte det svårt med tankning och sånt?
Vad är fördelarna? Jag kan inget om etanoldrift

Men jag tror vi kommer hålla oss till bensinmotor
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Etanol

Post by Axel »

Zagato wrote:Etanol, är inte det svårt med tankning och sånt?
Vad är fördelarna? Jag kan inget om etanoldrift

Men jag tror vi kommer hålla oss till bensinmotor
ja, jag såg att ni är från ystad, och då är nog den närmaste macken som har etanol i svedala, om man kollar på http://www.okq8.se, så helt jätteenkelt är det ju inte, men eftersom det var ett långtidsprojekt, så kan det hända att det nya lagförslaget om att alla mackar ska ha förnyelsebara drivmedel har börjat gälla, och i så fall blir det ju i princip lika enkelt som att hitta bensin...

fördelarna:
ca 10% högre effekt.
mycket renare bränsle, bildar inget sot i motorn (det sköljer faktiskt bort gammalt sot.)
väldigt låga utsläpp. (inga problem med CO-halten)
högre oktantal, ca 101oktan.

nackdelar:
högre bränsleförbrukning, ca 20-30%, men det kompenseras ju av att E85 är billigare än bensin.
Etanolen kan vara agressivt mot vissa material, t.ex. gammla torra bränsleslangar, men moderna bränsleslangar verkar klara spriten bättre.
Vissa påstår även att etanolen är agressiv mot aluminium, men det är jag inte så säger på.
JLundin verkar kunna en hel del om kemi och material, så han kanske kan komma med en kommentar?

för övrigt så är kostnaderna för att konvertera en B20/B30E till etanol ca 200kr, och då kan man köra på valfri blandning mellan bensin och etanol.
Axel Wall
Zagato
Posts: 5
Joined: Sun Aug 22, 2004 11:22 pm
Location: Ystad

Post by Zagato »

200kr! Det låter väldigt billigt.
Axel
Posts: 377
Joined: Wed Jun 09, 2004 10:00 am
Location: Gurresta, Knivsta, Uppsala
Contact:

Re:

Post by Axel »

Zagato wrote:200kr! Det låter väldigt billigt.
ja, det är det, man kan nog pressa priset en bit till om man drar ner på kvaliten...

faktum är att allt som behövs är en potentiometer!

jag har följande potentiometer i min 164E -72:
Elfa artnr 64-245-76 som finns på följande sida:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 012610.htm
den kostar 129:- plus moms. sen är det bara en ratt till potten och lite kabel som behövs.
Axel Wall
classe_74
Posts: 1
Joined: Sun Aug 29, 2004 2:50 am
Contact:

Post by classe_74 »

Axel kan du skriva en lite förklaring hur du har gjort för att konventera om till etanoldrift.

/Classe
Post Reply