Grillhalvor nyttilverkade?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Grillhalvor nyttilverkade?

Post by NicklasO »

Finns det?
Finns det intresse för det?

Främst någon av de nyare modellerna i eloxerad alu, alt det eller högglanspolerat.

Men även de gamla med ribban..

MVH/
2 x Amazon-66
Kapten_stofil
Posts: 86
Joined: Sun Apr 08, 2007 6:59 am
Location: Göteborg

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Kapten_stofil »

Jag skulle i alla fall vara intresserad av en nytillverkad grill av den första modellen, med de två breda ribborna, som skulle passa till min -68.
För den grillen är helt klart den snyggaste, så snygg så att man kanske byter "ner" sig i Amazon årsmodell...

Men det kommer aldrig att hända, då min fru har snöat in på nackstöd, kollapsbar rattstång och sådant tjafs....... :(
Jag är ingen stofil som säger att ALLT var bättre förr!

Men det mesta var det.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by hakano »

NicklasO wrote:Finns det?
Finns det intresse för det?

Främst någon av de nyare modellerna i eloxerad alu, alt det eller högglanspolerat.

Det gör det säkert. Men kvalité och pris är ju som alltid avgörande. Tror säkert att många hade köpt nya fina grillhalvor till sina bilar för t.ex. 500 kr. Men för 4000 kr är nog köparna färre till antalet.
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by NicklasO »

Det är problemet med oss amazonfolk, vi är på tok för snåla..

Jag har inte sett några repro grillhalvor och de som säljs nos e rätt dyra, därför jag funderar..

Men som du säger är ju problemet att ingen vill betala.

MVH/
2 x Amazon-66
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Amazonsport »

Men hur kul vore det om allt gick att köpa nytillverkat? Nos delar skulle inte vara lika kul helt enkelt. Det gör inget att även fina bilar har spår av att de är snart 50 år gamla..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
NicklasO
Posts: 234
Joined: Mon Nov 28, 2005 9:28 pm
Location: Frösön

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by NicklasO »

Amazonsport wrote:Men hur kul vore det om allt gick att köpa nytillverkat? Nos delar skulle inte vara lika kul helt enkelt. Det gör inget att även fina bilar har spår av att de är snart 50 år gamla..

För min egen del, JA!

En stor del av anledningen till att amazonkulturen är som den är skulle jag säga är tack vare att så mkt så snabbt kommit som repro!

MVH/
2 x Amazon-66
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Hugger69 »

Amazonsport wrote:Men hur kul vore det om allt gick att köpa nytillverkat? Nos delar skulle inte vara lika kul helt enkelt. Det gör inget att även fina bilar har spår av att de är snart 50 år gamla..
Nu tror jag du blandar äpplen och päron här! :wink:
N.O.S. står ju för New Old Stock dvs gamla originaldelar som aldrig varit monterade, men som är från tiden då bilen byggdes, lika bra som original och INTE att jämföra med nytillverkat! :D

För övrigt håller jag med dig, en fin patina går aldrig att köpa sig till!
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Amazonsport »

Nej, Hugger69, jag skulle aldrig komma på tanken att blanda ihop N.o.s delar med nytillverkat men menar bara att det finns risk att de försvinner i mängden om allt skulle börja nytillverkas helt plötsligt.. Kanske nya grillhalvor skulle bli lika fina som N.o.s eller finare(trots allt finns finare smörjoljor och verktyg till pressning nu som kan minska repor gentemot 60 talets utrustning). Då är det inte lika kul längre för den som investerat massor av pengar på N.o.s delar till sin pärla.

Ta en Ford mustang som exempel, nästan allt finns nytt till dom att köpa över disk. På utställningar står rader av likadana bilar snart, ingen större skillnad och lite av känslan kan försvinna då tycker jag.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Hugger69 »

xyz
Härligt, då är vi överens! :D

....d är därför jag kör en Camaro numer, man vill ju inte åke med bara en häst under huven! :lol:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Amazonsport »

Å en jäkligt fin Camaro med, har dreglat över den flera ggr från mitt tangentbord.. :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Hugger69 »

xyz
Tackar! Du sesr vad det måste till för att man skulle göra sig av med Amazonen! :lol:

....nu skall vi inte ta för mycket udd av denna tråd bara! :wink:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by ClassicVolvoShop »

Amazonsport wrote:...Kanske nya grillhalvor skulle bli lika fina som N.o.s eller finare(trots allt finns finare smörjoljor och verktyg till pressning nu som kan minska repor gentemot 60 talets utrustning)...
Väldig typisk missförstående.. Produktionsmetoder på 1960 tallet var helt super fint och man kan "inget" i dag man inte kunne då.
I dag är det numera den annan väg rundt - Kvaliteten på dom reproducerade delar som finns är jo kass. Ta till ex. sargen för blinkers - dom är jo helt kass i repro utgåven - VP gör mycket javist, men tyvär kan man på inget sätt tala om samma kvalitet mellan repro och NOS delar. Inte als.

Till ex. gummi - var i "gamla" daga i en väldig hög kvalitet när det gäller innehål av rikgtig gummi (latex) - i dag är det syntetiskt och fyllt med kulstof - vilket är värför bussningar inte håller mer än kanske 2-3 år.

Nej, i dag är det den snålla ägare som styrer vilken kvalitet delar som kan säljas - och därför finns ingen repro delar på marknaden som har samma kvalitet som originalt.

NOS delar kommer alltid ha ett helt annat värd oanset reproduktion - och jag ser gerna den, som kan tillverka 1962-64:ans grill (komplett!) och sälja med förtjänst!?? :) Jag skal hervid lova att jag straks köper 10 sats till 5000/sats om dom altså är eksakt like original!
13134VD, 22134VD, 22244VD
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Ragge »

ClassicVolvoShop wrote: Ta till ex. sargen för blinkers - dom är jo helt kass i repro utgåven - VP gör mycket javist, men tyvär kan man på inget sätt tala om samma kvalitet mellan repro och NOS delar. Inte als.
gäller detta även sargen till bakljusen ??? skulle vilja ha nya såna , och funderar även på handtaget till bagageluckan ... men vet inte hur bra dessa nytillverkade saker är .
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by ClassicVolvoShop »

Jag har inte set repro bakljus sargen - och inte heller handtaget - så jag kan inte uttala mig om dom..

Man måsta inte missuppfatta mig här - jag är inte "arg" - men påpekar att, är man pedantisk är den typ delar i repro inte als det samma som original.
13134VD, 22134VD, 22244VD
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Grillhalvor nyttilverkade?

Post by Ragge »

ClassicVolvoShop wrote: Man måsta inte missuppfatta mig här - jag är inte "arg"
nää classic v-shop... tror folk du är arg ??? du som så fint beskrev polisbilar och deras typkoder.... hahahha !
Post Reply