Funkar dubbla weber 45 på b18?

Moderatorer
Post Reply
bosse
Posts: 21
Joined: Mon Jun 14, 2010 5:07 pm

Funkar dubbla weber 45 på b18?

Post by bosse »

får nämligen köpa ett par till samma pris som dubbla su, kanske inte dom bästa men tänkte isf renovera dom med hjälp av en kompis. så min fråga är om man får mer effect av weber45or än su förgasare på b18 motorer
säg med standard "bontrim".
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Funkar dubbla weber 45 på b18?

Post by LABBE »

mer effekt nej tror inte det, å ska du få det å funka så får du bestycka ner dom som f-n. fast webrarna e ju enklare å ha å göra med. tycker jag iallafall. men 45or låter lite stort beror på vad du menar med ´vanligt bondtrim´ enligt min mening.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
bosse
Posts: 21
Joined: Mon Jun 14, 2010 5:07 pm

Re: Funkar dubbla weber 45 på b18?

Post by bosse »

LABBE wrote:mer effekt nej tror inte det, å ska du få det å funka så får du bestycka ner dom som f-n. fast webrarna e ju enklare å ha å göra med. tycker jag iallafall. men 45or låter lite stort beror på vad du menar med ´vanligt bondtrim´ enligt min mening.
Har en b20 top som ska på porta plana och en passande kam till fögasarna vet inte vilken än dock,
sen blir det väl passande avgas rör och grenrör.

att den kanske drar mer bensin gör inget alls det är de värt för det underbara ljudet :)

sen kanske jag ska påpeka att motorn går väldigt bra så det är ingen misshandlad motor.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Funkar dubbla weber 45 på b18?

Post by J.LUNDIN »

Det är klart att det kommer att fungera, sedan handlar bestyckningen om hur mycket effekt du tänkt plocka ut. Rätt bestyckad kommer den inte att dra mer bränsle än för den effekt du plockar ut. Folk verkar vara allt för rädda för att sätta dit "stora" förgasare och väljer hellre att åka runt med små skitförgasare, typ DCD... :D

Ser man till den enskilda cylindervolymen motorn har dvs. runt 450cc så krävs det en halsring på 35mm för ett varvtal på 6000rpm, vid 8000rpm skall den vara runt 44mm, allt enligt Webers egna manualer. Dubbla 45or på en bra portad B18 och med en vassare kam är således inte helt fel... :D Våga gå emot SU och DCD strömmen... :D

Hade du sprungit på ett par 40or så hade dom annars varit ideala, dom är oftast lite enklare att få till bättre respons på vid lägre varvtal än vad du kan få till med ett par 45or.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Funkar dubbla weber 45 på b18?

Post by LABBE »

ja nu vart ju b18 en b20 med kambyte. då låter det vettigare, blir nog bra. lycka till.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Post Reply