Skruvhål till spolarpump och behållare.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
lusen
Posts: 61
Joined: Fri Mar 31, 2006 9:49 am
Location: Nol
Contact:

Skruvhål till spolarpump och behållare.

Post by lusen »

Har rostlagat min Favorit -66a och i den nya plåten finns det inga skruvhål till spolarpumpen och spolarvätske behållaren.

Är det någon som vet vad det är för mått som gäller? Så jag gör hålen på rätt ställe :?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.

Post by Blomquist »

Här kommer dagsfärsk bild från min 4-dörrars 65:a.
Den har fortfarande original skärmbalkar, så måtten torde stämma.
De övre hålen befinner sig ca 1 cm från kant.
Image
Hör av dig om något är oklart.
210 -64, 223 -68
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.

Post by A-masen »

När man ser sådana här skruvhål, så förstår man ju att det är som gjort för att rosten skall fortsätta i en plåt.
Det finns blindmuttrar av flera slag, som fungerar ungefär som en popnit men man skruvar i och ur själva muttern/gängstången när man moterar. Det är dock lätt och snabbt fixat, nästan som en popnit. Dessutom håller det bra. Tången är dessutom ganska lik en popnittång, och några som säljs går att shifta mellan popnit och blindmutter med enklare handgrepp.
Det här är exempel på blindnitmuttrar.

Image

Det finns i en mängd utföranden, storlekar, material, trycktäta, öppna etc. etc.

Storlekar över M6 bör monteras med luftverktyg. Det lär finnas för elverktyg, men jag har inte sett dom.
lusen
Posts: 61
Joined: Fri Mar 31, 2006 9:49 am
Location: Nol
Contact:

Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.

Post by lusen »

Blomquist wrote:Här kommer dagsfärsk bild från min 4-dörrars 65:a.
Den har fortfarande original skärmbalkar, så måtten torde stämma.
De övre hålen befinner sig ca 1 cm från kant.
Image
Hör av dig om något är oklart.
Tack för hjälpen!

Nu blir det till att borra imån då :D
Ska bli skönt att få det på plats, så jag kan börja lacka motorrummet.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.

Post by Ragge »

Blomquist wrote:Här kommer dagsfärsk bild från min 4-dörrars 65:a.
Den har fortfarande original skärmbalkar, så måtten torde stämma.
De övre hålen befinner sig ca 1 cm från kant.
Image
Hör av dig om något är oklart.

är det fotot verkligen på en -65 ? hade för mig att de drog bromsröret på det viset upp t.om -64 ... men kan ha fel , lär bli rättad här isf ... haha !
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.

Post by Blomquist »

Att det är en 65:a är jag helt hundra på, har original regbevis på den. Skivor fra som sig bör, tror ej rördragningen
är modifierad. Däremot är spolarfunktionen ganska hårt custad, sitter en behållare med integrerad pump av senare årgång
i vänstra sidan av motorrummet på denna vagn.
210 -64, 223 -68
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.

Post by Harry Dahl »

Jag har en ganska sen 65:a, och där är röret draget annorlunda. Det verkar som att Volvo bytte dragning under modellåret 1965, i reservdelslistan är det olika nummer i alla fall. Det verkar som om mycket ändrades 1965, ibland får man köpa delar till en 66:a för att det ska bli rätt, fördelarrotor t ex.
Post Reply