Har rostlagat min Favorit -66a och i den nya plåten finns det inga skruvhål till spolarpumpen och spolarvätske behållaren.
Är det någon som vet vad det är för mått som gäller? Så jag gör hålen på rätt ställe
Skruvhål till spolarpump och behållare.
Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.
Här kommer dagsfärsk bild från min 4-dörrars 65:a.
Den har fortfarande original skärmbalkar, så måtten torde stämma.
De övre hålen befinner sig ca 1 cm från kant.
Hör av dig om något är oklart.
Den har fortfarande original skärmbalkar, så måtten torde stämma.
De övre hålen befinner sig ca 1 cm från kant.
Hör av dig om något är oklart.
210 -64, 223 -68
Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.
När man ser sådana här skruvhål, så förstår man ju att det är som gjort för att rosten skall fortsätta i en plåt.
Det finns blindmuttrar av flera slag, som fungerar ungefär som en popnit men man skruvar i och ur själva muttern/gängstången när man moterar. Det är dock lätt och snabbt fixat, nästan som en popnit. Dessutom håller det bra. Tången är dessutom ganska lik en popnittång, och några som säljs går att shifta mellan popnit och blindmutter med enklare handgrepp.
Det här är exempel på blindnitmuttrar.
Det finns i en mängd utföranden, storlekar, material, trycktäta, öppna etc. etc.
Storlekar över M6 bör monteras med luftverktyg. Det lär finnas för elverktyg, men jag har inte sett dom.
Det finns blindmuttrar av flera slag, som fungerar ungefär som en popnit men man skruvar i och ur själva muttern/gängstången när man moterar. Det är dock lätt och snabbt fixat, nästan som en popnit. Dessutom håller det bra. Tången är dessutom ganska lik en popnittång, och några som säljs går att shifta mellan popnit och blindmutter med enklare handgrepp.
Det här är exempel på blindnitmuttrar.
Det finns i en mängd utföranden, storlekar, material, trycktäta, öppna etc. etc.
Storlekar över M6 bör monteras med luftverktyg. Det lär finnas för elverktyg, men jag har inte sett dom.
Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.
Tack för hjälpen!Blomquist wrote:Här kommer dagsfärsk bild från min 4-dörrars 65:a.
Den har fortfarande original skärmbalkar, så måtten torde stämma.
De övre hålen befinner sig ca 1 cm från kant.
Hör av dig om något är oklart.
Nu blir det till att borra imån då
Ska bli skönt att få det på plats, så jag kan börja lacka motorrummet.
Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.
Blomquist wrote:Här kommer dagsfärsk bild från min 4-dörrars 65:a.
Den har fortfarande original skärmbalkar, så måtten torde stämma.
De övre hålen befinner sig ca 1 cm från kant.
Hör av dig om något är oklart.
är det fotot verkligen på en -65 ? hade för mig att de drog bromsröret på det viset upp t.om -64 ... men kan ha fel , lär bli rättad här isf ... haha !
Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.
Att det är en 65:a är jag helt hundra på, har original regbevis på den. Skivor fra som sig bör, tror ej rördragningen
är modifierad. Däremot är spolarfunktionen ganska hårt custad, sitter en behållare med integrerad pump av senare årgång
i vänstra sidan av motorrummet på denna vagn.
är modifierad. Däremot är spolarfunktionen ganska hårt custad, sitter en behållare med integrerad pump av senare årgång
i vänstra sidan av motorrummet på denna vagn.
210 -64, 223 -68
-
- Posts: 58
- Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
- Location: Vendelsö
Re: Skruvhål till spolarpump och behållare.
Jag har en ganska sen 65:a, och där är röret draget annorlunda. Det verkar som att Volvo bytte dragning under modellåret 1965, i reservdelslistan är det olika nummer i alla fall. Det verkar som om mycket ändrades 1965, ibland får man köpa delar till en 66:a för att det ska bli rätt, fördelarrotor t ex.